Byggahus.se

Kakla på källarevägg, slipa väggen?

1. J
    Medlem Nivå 6
    Även om hjälpen är ovärderlig ibland så kunde inte min minsta hantverkare svara på frågan angående färgen på väggen.

Vi har haft fuktgenomslag förut och det är det som man ser som bubblor i färgen. Nu är det dränerat och isolerat på utsidan. MEN visst ser det ut som en färg som inte tillåter fuktvandring eftersom den släpper.

Frågan är då, räcker det med att använda en roterande stålborste och riva upp väggen lite eller måste jag till med fetare åtgärder innan kakling?

Hälsningar

Johan

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    10934027_10152721382818473_4933957427434319440_n.jpg

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag antar det är puts bakom?
    Sitter putsen ordentligt är första frågan i så fall...

Du vill ju att väggen ska kunna "andas" så att rugga upp och "göra hål" på färgen är ju bra. Sen ska du undvika primer (eller använda en diffusionsöppen primer) och istället dammsuga och fukta väggarna i ett par omgångar innan du kaklar.

3. J
    Medlem Nivå 6
    Japp, nåt cementbaserat antar jag för det sitter som berget. Har du nåt exempel på en primer som är diffusionsöppen eller är det rekommenderat att dammsuga/fukta istället?

4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Weber Floor 4716 är den enda jag känner till. Har för mig att någon Ardex kan användas om man späder den rejält.
    Jag hade nog bara dammsugit rejält och fuktat ordentligt dagen före och sen fukta lite (med t.ex. blomspruta) precis innan läggning. Du kan ju testa att lägga ett par plattor först och låta dem bränna och se om de sitter...

5. J
    Medlem Nivå 6
    Jahapp, det där gick inte som i min planering. Stålborsten "glider" bara på färgen tills den till sist kommer genom. Då tuggar den i sig 3 mm puts. Samt att det tar en evighet. Skulle ta flera dagar att borsta bort färgen och underlaget skulle vara för ojämt att sätta plattor på utan att bredspackla det.

Andra tips?

Orsaken att jag vill ha bort färgen är väl att fukt inte ska lägga sig under och mina plattor ramlar ner eller är det att plattorna inte kommer att fästa alls?

6. J
    Medlem Nivå 6
    Värmepistol fungerade nog bra för att mjukgöra färgen och repa den. Putsar av med stålborste för att få bort löst sittande färg. Nackdelar, det är inte bra luft i rummet efter en stund.

Den övre delen, måste den också repas trots att det inte är fuktgenomslag där eller kommer plattorna inte fästa på den glatta ytan? Kanske är bäst att "repa" den också...

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Du kan ju köra med en betongslip på vinkelkapen. Håller du den riktigt försiktigt så blir det inte djupt och eftersom dun ska kakla gör 3-4 mm djupa spår ingenting. Det dammar som bara den dock...

8. J
    Medlem Nivå 6
    Får nog inhandla en sådan. Försökte med en vanlig diamantskiva för att testa konceptet och det gick utmärkt. Förutom att spåren blir breda och väggen "vågig". :) Hur ojämt kan det vara innan man måste bredspackla? Har bara kaklat på gips förut och då är det rätt plant. Har ingen erfarenhet av lite ojämt underlag.

9. B
    Medlem Nivå 3