Byggahus.se

Kakla på bredspacklad/målad vägg?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Skulle behöva tips på hur jag bäst ska lösa ett problem jag skapat åt mig själv. Jag har tagit ner det gamla kaklet i köket, och lagat väggen bakom med husfix (rep & fix) eftersom jag lärt mig här på forumet att man absolut inte ska kakla på sandspackel. Tänkte tyvärr inte så långt som till att göra samma sak på den vägg som inte varit kaklad tidigare, men som ska kaklas nu... så den är nu bredspacklad och målad...

Är det någon som kan tipsa om vad jag borde göra? Kakla ändå och hoppas på det bästa, eller ta bort färgen och spacklet och göra om - eller finns det någon bättre lösning? Två rader standardkakel är det som ska upp. Tror inte att varken färg eller spackel sitter som berget på just den väggen.

Är helt nybörjare på detta med kakel, så alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot :)

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Det jag reagerar mest på är att du inte tror att varken färg eller spackel sitter tillräckligt bra på väggen. Bara det säger ju att du bör ta ner det egentligen.
    1. Hur vet du att det inte sitter fast på väggen?
    2. Kan du gipsa väggen och få gipsskivan att sitta bra? -Isåfall kan du sätta gips och sedan kakla rakt på det och får det direkt rakt och fint.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! :)
    Att jag säger att det kanske inte sitter som berget beror på att jag (och mina föregångare) har haft problem att få något att fästa på samma vägg - men inte precis där jag ska kakla, utan mer uppe över fönstret/mot taket. Just där jag ska kakla tror jag egentligen att det sitter rätt OK, men säker kan jag ju inte vara.

Vad är det egentligen som kan hända om det inte håller? Det verkar otroligt att allt bara skulle ramla ner... men kan det bli sprickor och så?

Om det räcker med 6mm gips så skulle jag nog kunna få dit en skiva. Det kanske inte är en dum ide... fast det känns ju sådär att börja gräva hål i väggen igen. Men det är kanske smällar man får ta :)

4. T
    Medlem · Nivå 6
    Jättesvårt att veta om allt kommer trilla ner eller ej. Troligen inte, men vill du chansa på att det inte gör det?

Om spacklet inte sitter fast, eller egentligen annars också är att vattnet i fixen löser upp spacklet vilket gör att spacklet spricker och löses upp. En spricka i spacklet kan därför innebära en spricka i en fog t.ex.

Hur tjockt lager spackel har du lagt på?

Givetvis räcker det med 6 mm gips för att kakla på. Du kan med fördel limma gipsskivan mot färgen, men helst även skruva så det verkligen sitter (jag litar inte att lim håller tillräckligt länge även om det påstås att det gör det). Själva tyngden från kakel blir ju mest en vertikal belastning, dvs. nedåt.
    Med en gipsskiva behöver man heller inte oroa sig för att spacklet spricker, för gipsskivan förblir intakt så länge den sitter fast själv.

Sedan finns det ett annat alternativ som jag aldrig själv provat. Så länge spacklet sitter fast, så borde det rimligen funka med kakellim. Det bör inte tillföra lika mycket fukt som vanligt fix gör. Men jag vågar inte tipsa om det, utan rådfråga i såfall gärna i en butik
    http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1132

Så du har egentligen tre alternativ:
    1. Riv ner spacklet
    2. Gipsa med 6 mm gips
    3. Limma med kakellim

5. S
    Medlem Nivå 1
    Efter en dags övervägande så har jag kommit fram till att chansa på att det kommer att sitta, och testa alternativet kakellim på den här biten av väggen. Kan ju vara intressant rent allmänt att se hur det fungerar med lim istället för fix också.

Tack för tipset, och tack för att du tog dig tid att svara! :)

6. T
    Medlem · Nivå 6
    Det hade jag nog också provat faktiskt. Lim är inte lika fuktigt som fix = fördel.
    I något av alla dessa byggprogram på tv så har det använts kakellim där man talade väldigt gott om det för att det var så mycket enklare än fix.

För att säkerställa att det sitter fast borde du kunna knacka på väggen. Ihåligt ljud signalerar att det inte sitter som det ska men är det stumt så blir det nog bra!

Återkom gärna med resultat hur det har gått :)

Lycka till.