Byggahus.se

Kakla köksväggar med sjösten

1k läst  9 svar

1. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Planerar kakla 3st köksväggar(1,7+4+1,5m) från bänkskiva till tak(och undersida av köksskåp) diagonalt med 10x10 sjösten som köpts in. Klurar lite på vilket av nedanstående alternativ som ger högst sannolikhet för ett bra slutresultatet då väggarna inte är 100% rätvinkliga:

1. Sätta nedersta raden av diagonalt kapade centrerat på väggen och sedan systematiskt jobba uppåt rad för rad.

2. Sätta nedersta raden av diagonalt kapade centrerat på väggen men sedan bygga upp hörnen först på båda sidorna och därefter jobba mot mitten, rad efter rad uppåt, för att på så sätt kompensera snedheten i väggarna över hela raden.

3. Börja från ena sidan och sätta hela vägen upp för att sedan jobba diagonalt nedåt i en riktning en diagonalrad i taget.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag säger som den sjuka linden: Jag fattar inte ett barr :(

Diagonalt kapade? Bäst att du gör en enkel skiss.

3. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Något sånt här... Diagonalt.JPG

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Aha.

Jag röstar för alt 1.
    Men det är ditt kök.

Det blir ju en enorm massa kapande.

Tänk om och sätt dem horisontellt i stället är mitt enkelspåriga förslag annars :)

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle ha tagit alternativ ett. Satt alla kakel rakt och sedan anpassat bitarna som kommer mot väggarna. Jag är bara en amatör så kanske det finns bättre alternativ.

• Laddar…
  6. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Tack för svaren. Det får bli alt 1. Köpte en billig kakelkap med diamantklinga på hn för 399, vi får se om den överlever jobbet.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kakelkapen är nog en bra investering jämfört med att ritsa och knäcka.

8. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Uppgraderade den med en bättre klinga och riktade axeln lite. Ja den kommer komma till användning en del framöver.

9. N
    Medlem Nivå 8
    En billig kakelkap duger bra. Dom är ju inte speciellt avanverade saker. Största problemet brukar vara att få anhållet att sitta still men det brukar gå att lösa med friktionstejp eller ett par tvingar.

• Laddar…
  10. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Handhavandet sitter i händerna såklart, men för mig verkar de stenar jag kapar vilja glida ur 45-gradersjiggen under själva kapningen vilket irriterar en del ...tillverkar en egen diagonaljig istället till nästa kakelprojekt när nu det blir istället för plastskräpet man får med till maskinen.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka