Hej.
Svärföräldrarna har problem med en kakelugn som släppt från murstocken. Kakelugnen står på över våningsplanen och jag skulle tro att tyngden har orsakat sättningar i bjälklaget, som i sin tur har gjort att kakelugnens infästning mot murstocken verkar ha släppt. Om man eldar så ryker det in, så det vågar de inte göra. Kakelugnen har också eldningsförbud på grund av detta. Själv ugnen är dock sparsamt använd och borde vara i bra skick.

Vad kan man göra åt det här? Kan man knacka loss bruk runt infästningen och mura igen på något sätt - och finns det något smidigt sätt att göra det. Som synes är det rätt trångt ovanför ugnen.

Att plocka ner hela eller delar av ugnen är troligen för dyrt, då det finns mycket annat som behöver åtgärdas på huset också.

Länk till bilder

DSC_0333.jpg

DSC_0335.jpg

DSC_0338.jpg

DSC_0339.jpg

Min kakelugn ser också ut att ha släppt från väggen, men tror att det är ganska vanligt från någon mm till ca 0,5 cm. Är du säker på att det ryker in från just anslutningen till väggen?Brukar finnas en sotlucka högst upp på krönet där borde man kunna lysa med en ficklampa och se anslutningen till murstock om jag inte missminner mig helt fel. Det sitter något själl på övre delen av kakelugnen syns på bilden, kolla in där.

Säker är jag inte, det var några år sedan det eldades i kakelugnen och jag har bara fått höra att det ryker in. Men det blir att ta en rejäl lampa och lysa in i spjället för att se hur det ser ut.

Är det någon fara att det ryker in lite?

Har lite svårt att säga, det kan ryka in från luckan eller är det dåligt drag kanske. Känn om det drar ordentligt i pipan, sätt en tändsticka vid sjället när det är helt öppet då ska den släckas, då är det drag.
Hur pass bra sotad är kakelugnen? kan va stopp nånstans kolla lite i luckorna på sida också, kanske rentav testelda en liten brasa, men har sotaren dömt ut den måste nog något göras, frågan är bara vad?

Jag tror sotaren är rätt man (eller kvinna) att fråga om varför det finns eldningsförbud. Men det är själva anslutningen som jag mest funderade på nu. Om vi antar att den är otät - hur fixar man det?

Glidgjutning gör man väl i skorstenspipan? Det behövs på skorstenen också tror jag men påverkar det anslutningen till murstocken?

Vanligtvis/alltid så glidgjuter man vertikalt, men jag tänkte lite högt och föreslog att det kanske går att glidgjuta horisontellt också. Men det var bara någonting jag hasplade ur mig. Nu när jag sitter och tänker på saken så behöver man nog två kuddar i serie samt en slang där man trycker in bruket mellan kuddarna samtidigt som man drar dom i pipan. Det blir nog lite tekniskt för svårt. (Sen ska man givetvis hitta på något för att tillfälligt täppa till kanalerna som går i kakelugnen så att inte bruket hittar ner dit.)

En annan tanke, pannkitt finns ju på patron till patronspruta. Det kanske går att hitta på en egen förlängningspip, exempelvis av gammal bromsslang eller annat smalt rör. Vid slutet viker du röret 90 grader. Sätter du sedan en strålkastare vid sidan av kakelugnen så borde det lysa upp tillräckligt så att du kan se att du prickar rätt. Då går du alltså in via sotluckan upptill på kakelugnen.

Pannkitt med långt appliceringsrör låter ju som en smart lösning förutsatt att man har möjlighet att komma åt otätheten. Man kanske får tillverka lite egna specialverktyg för att knacka loss löst bruk, göra rent och applicera pannkitt.

Hur som helst, steg ett blir att kolla in i sotluckan med en rejäl lampa och se hur det ser ut.

Ni verkar mest vara inne på en snabbfix här. Jag tror inte på det, samma problem kommer sannolikt återuppstå då.
Jag hade inte tvekat att be om en offert från ett proffs, finns dem som bara jobbar med att renovera och sätta om gamla kakelugnar. Med ROT-avdrag blir det inte så dyrt som man kan tro. Googla "renovera kakelugn" så hittar du säkert lite firmor som kan hjälpa dig.
Ta inte någon vanlig murare som påstår sig kunna, för det är en helt annan grej med kakelugnar, något som vissa murare inte tror.

• Gilla
CMDJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.