Byggahus.se

Kakelsättning

1. A
    Medlem Nivå 2
    Vi har haft hantverkare som satt nytt kakel i vårt kök. Vi är inte riktigt nöjda med hur det ser ut, kanske vi är petiga. Vi har ett vitt 15x15 med mörk fog (har förstått att allt syns tydligare med detta) Fogkryssen eller hur man säger är inte raka. Hörnen ser inte så snyggt ut. Tänker att det borde finnas ”regler” på vad som är godkänt? Börjar men med hela plattor uppifrån eller ska det vara? Visar några bilder, någon som vet vad det är för regler när man sätter kakel. Ska man acceptera detta?
    !
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    592CFB4F-D4D2-44F8-8BCB-CB3C2E25D59D.jpeg
    074A8F16-F9F8-4FED-9306-F0B6B2220FB1.jpeg
    F4217216-D8B5-499B-ADF0-F1F62873CF7A.jpeg

2. jonas_da
    Allvetare Nivå 2
    Bara att reklamera. Det där är inte i närheten av vad man kan kräva av ett proffs. En seriös lekman utan tummen mitt i handen klarar ju det där bättre...

Håll inne betalning om ni kan.

Lycka till och hoppas ni får hjälp!

3. M
    Medlem Nivå 2
    Tycker inte heller det där ser tillfredsställande ut. Skulle reklamerat.

• Laddar…
  4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det finns tydliga regler, kolla BKR regler. Svårt att säga från bilderna men det kan faktiskt ligga inom marginalerna för "kryssen".
    Kapningarna mot fönstret är dock inte OK eftersom det inte ska få synas något "fnas"

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 2
    När jag påtalade det tidigare sa det att det inte gick att undvika... fnas på kanterna när man skar plattor... men det är det vi tycker att det borde gå att göra när man jobbar med detta.
    Sneda kryss kanske är något men får acceptera, vet inte hur det bedöms?

6. A
    Medlem Nivå 2
    Jag tror jag ska ringa BKR och rådfråga dem tror jag..

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    • Laddar…
  8. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det är silikon mellan list och kakel som förmodligen döljer en del "fnas" men det ser ju bra ut i mitt tycke...

9. A
    Medlem Nivå 2
    Svårt att se, vart plattan är och fogen?

10. anders07
    Medlem · Nivå 15
    :)
    Stor platta längst till höger, 2mm fog och sen en kakellist (den smala vita i mitten) och längst till vänster målad vägg.
    Som skrivet så är det silikon och inte fog mellan kakellist och plattan så det är ju då lite enklare att gömma "fnaset" under silikonen istället...

11. K
    Medlem Nivå 1
    Är företagen anslutet till BKR? Nu ser för visso plattsättningen inte bra ut, men vad BKR anser är ju inte värt mycket om inte företaget är medlemmar.
    jag skulle reklamerat direkt till firman. Det kan vara svårt att kapa utan att få "fnas", men ditt hörn ser verkligen inte bra ut.

12. A
    Medlem Nivå 2
    Du menar att hörnet är det värsta? Svårt att veta hur man ska lägga fram det. Så trött på
    detta. En oberoende besiktningsman, vart får man tag på det? Kostar kanske massor?

13. O
    Medlem Nivå 3
    "fnas" uppstår när du kapar plattorna i en kakelskärare. Blir betydligt finare snitt i vattensåg men det känns överkurs för 15x15 plattor.
    Men det syns tydligt att avståndet till kakellisten är olika stora och det ser inte bra ut.
    Jag tycker att man ska välja en kakelist där plattan "sticks in i" listen för då döljer du den kapade kanten.

Att missa fogföljden så där mkt när man kaklar en så liten yta och inte lyckas få till hörnen bättre inger inget högre förtroende för hantverkaren.

Ta dit chefen för firman och fråga om hen anser att du ska vara nöjd med slutresultat.

14. A
    Medlem Nivå 2
    ja får nog ta en ny kontakt med honom. Det är inte snyggt gjort helt enkelt..

15. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Svårt att bedömma utan att se hela rummet ser ut att vara lite små passbitar i ett hörn