Byggahus.se

Kakel på kakel och klinker på klinker?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har så smått börjat fundera på att fräscha upp mitt badrum. Det är ett helkaklat badrum med klinker på golvet som gjordes för omkring 10 år sedan.

Det jag nu klurar på är om det finns möjlighet att sätta nya ytskikt direkt på befintligt klinkergolv och kaklade väggar (d v s klinker på klinker och kakel på kakel) för att på så sätt slippa att, dels riva ner hela badrummet, dels applicera nytt tätskikt.

Av Byggkeramikrådets branchregler för badrum framgår följande:

"Grundregeln är att befintliga ytskikt skall avlägsnas. (För ytskikt som applicerats på sandspackel
    gäller att både det befintliga ytskiktet och sandspackelskiktet först skall avlägsnas.
    Befintliga ytskikt i form av asfaltprodukter, plastmattor, våtrumstapeter, lim eller målningsbehandlingar
    inklusive väv och liknande, skall avlägnas.)

På golv- och/eller väggytor där befintligt ytskikt inte helt kan avlägsnas utan svårighet, kontrollerats och, efter samråd med beställaren och tätskiktstillverkaren, bedömts vara lämpligt att utgöra underlag för nytt tätskiktssystem, kan montering dock utföras.

Applicering på befintligt ytskikt är ett avsteg från grundregeln och skall noteras i kvalitetsdokumentet."

Jag tycker att detta tyder på att det skulle vara OK att sätta nytt ytskikt direkt på det befintliga (förutsatt att det befintliga underlaget är OK), men skulle gärna höra vad andra har för synpunkter på detta. Vem ska göra bedömningen om det befintliga underlaget är OK och vem antecknar avsteget i ett kvalitetsdokukument?

2. J
    Medlem Nivå 8
    Tror inte att de avser kakel när de skriver befintligt ytskikt, utan snarare t ex plastmatta eller liknande. Måste vara oerhört svårt att få ett nytt tätskikt att fästa på befintligt kakel/klinker. Jag skulle inte har gjort det i alla fall.

3. J
    Medlem Nivå 15
    Tätskikt ska man ju inte sätta, vilket jimkva verkar ha klart för sig.

Att sätta ett nytt lager keramik på det gamla blir egentligen inte någon ändring av konstruktionen. Det är fortfarande de gamla reglerna och den gamla konstruktionen som gills, så att säga. Det enda det hänger på (no pun intended) är att de gamla plattorna och tätskiktet under dem har ordentlig vidhäftning. Annars finns det inga regelmässiga problem med att göra så här.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Då inställer sig frågan om det är lämpligt att göra på detta sättet. Som jag har förstått det förekommer det att det sätts flera lager kakel även vid nybyggnation (för att slippa göra om underarbetet om kaklingen misslyckas).

5. J
    Medlem Nivå 8
    Då har du ju redan svarat på frågan. Görs det vid nybyggnation som sedan ska godkännas vid slutbesiktning så kan du utgå från att det anses lämpligt.

6. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Det är ju inte säkert att underliggande tätskikit med skarvar och golvbrunn är godkänt med dagens normer.

Jag skulle tro att det är mycket svårt att få någon firma att skriva på ett kvalitetsdokument där de ansvarar för underliggande tätskikt som de inte vet någonting om....varken utförandet eller materialet.
    (Även om det till viss del går att kika runt brunnen).

7. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, självklart får man ingen uppdaterad garanti för tätskikt och annat. Och tätskiktet behöver inte vara godkänt enligt dagens normer, det är ju ett tio år gammalt badrum.. Detta är ju ingen egentlig renovering, men om skälet till detta är att man inte gillar de gamla plattorna så får man det snyggare i alla fall. Om det står mellan att inte göra någonting alls eller att kakla ovanpå det gamla så är risken normalt liten att göra det senare. Men hade det stått mellan att renovera på riktigt och att kakla ovanpå de gamla plattorna så vore det dumt att ta genvägen.