Hej!

Jag skrev precis en annan tråd om mitt badrumsrenoverande där målade väggar togs upp. Kort och gott är det en fuktskada som lett fram till att jag nu renoverar badrummet. I den här tråden så har jag en fråga om hur man går från en vägg som består av grova ohyvlade plankor till kakel.

Tidigare så satt det vass och puts på plankväggen vilket gav en jämn yta att montera kaklet på (om än lite väl porös). När jag rivit så har jag tagit ner all puts och vass och fått rena grova plank att jobba med. Det jag undrar är hur man lättast och bäst går från dessa till en yta som lämpar sig väl för tätskiktsfolie och kakel?

Badrummet är redan idag ganska litet, så det finns ingen möjlighet att sätta reglar etc för att jämna av. Det jag tänker mig är att gå på med en hyvel där plankorna sticker ut för mycket, och lägga emellan tunna träbitar där det blir för mycket glapp. På detta monteras sedan lämplig våtrumsskiva.

Frågan är, är det en bra plan? Vilken sorts våtrumsskiva ska jag helst ha? Den får bygga ungefär 15-20mm, ska täcka 117x234cm och får gärna vara ganska formstabil så att jag inte blir alltför beroende av att bygga upp 100% plant under den.

Här är en bild som visar hur plankväggen ser ut. Observera att jag redan fräst in el i plankorna för att slippa ta ut för dessa i våtrumsskivan.

Orenoverat badrum med grova ohyvlade plankväggar och rörinstallationer, putsrester och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Claes Sörmland
Tänker att plankväggen säkert är stabilare än motsvarande regelbaserad lösning. Är det inte bara att skruva upp gipsskiva som ersättning för den gamla kalkputsen på den gamla kloasongväggen? Alternativt limma upp gipsskiva med lämpligt bruk så blir det ännu mer stabilt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Var i samma sits.
Skruvade dit en 12mm plywood med skruvarna i mitten på varje 8x2" plank (så de kan röra på sig).
På plywood vanlig std gips och sen våtrumsduk och kakel I våtzon 1.
Annars gips rätt på, med skruvarna I mitten på varje plank.

Någonstans läste jag att man ska förankra skivor i mitten på planen...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svaren! Båda två låter som bra lösningar. Det jag undrar är om vanligt gips verkligen är lämpligt, det är en såpass liten bit så det gör inte så mycket om det blir en lite dyrare skiva. Vilken skiva är då "bäst"?

Rickard.
J jonlachmann skrev:
Tack för svaren! Båda två låter som bra lösningar. Det jag undrar är om vanligt gips verkligen är lämpligt, det är en såpass liten bit så det gör inte så mycket om det blir en lite dyrare skiva. Vilken skiva är då "bäst"?
Våtrumsgips är lite hårdare/styvare och tyngre men annars är det väl ingen större skillnad på själva skivan.

Jag har hört att våtrumsgips är lite lurigare att limma på men också att det är helt oväsentligt om man gör rätt(primer och sånt där och när det ska vara)

K
Upplevde inga problem med att få tätskikts-limmet att fästa på våtrumsskivor. Följde LIPs montageanvisning och primade underlaget så som instruerat.

T
J jonlachmann skrev:
Enda skillnaden är att en våtrumsskiva inte har någon papp på sig som kan mögla om det skulle bli en vattenläcka.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Enda skillnaden är att en våtrumsskiva inte har någon papp på sig som kan mögla om det skulle bli en vattenläcka.
Samtidigt, pajjar tätskiktet och en läcka uppstår så kommer man ändå få riva och göra om.
Våtrumsskivor kanske fördröjer det en smula...

AåO är ju att få till en konstruktion som inte rör på sig och att få tätskiktet tät och enligt anvisningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.