Byggahus.se

Kakel PÅ bänkskivan eller BAKOM bänkskivan? IKEA skena

1. T
    Medlem · Nivå 16
    Hej,

i mitt köksprojekt ska jag använda fuskkakel fårn IKEA ovan bänkskivan. Fråna är om det ska monteras så att det står på bänkskivan eller ska det gå lite bakom och nedanför bänkskivan?

Sedan frågan om IKEA-skenan. Jag har läst den andra tråden men blir inte klok av det. En del vill hoppa skenan för bänkskåp. Är det för att skenan bygger avständ mellan bänkskåp och vägg? Eler ska man fästa en list på väggen där skåpen står på, samt framben?
    Och är det enighet om att överskåpen kan bäst monteras med skena?

Tack för hjälpen!

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    låt "kaklet" gå ner om det räcker så får du ju ut bänkskivan lika mycket som skenan bygger tycker Ikeas skenor är bra när dom väl sitter på plats

3. G
    Medlem Nivå 7
    Generellt sitter riktigt kakel på bänkskivan.

4. Robert 75
    Medlem Nivå 10
    Jag misstänker att det är Ikeas skivor du avser att använda. Själv skulle jag satt dessa PÅ bänkskivan precis som du gör med riktigt kakel. Dessutom minskar du risken att få ner fukt bakom bänkskivan på detta sätt. Beroende på vad du har för bänkskiva så är risken att den kommer ut för långt om du sätter det innanför.

5. O
    Medlem Nivå 3
    Vi planerar en diskbänk på ca 2 m men kan inte bestämma oss för hög bakkant eller inte. Kaklet ska fortsätta bortom där diskbänken tar slut och jag tänker då att det är rimligt att kaklet går bakom den höga kanten? Följdfrågan är då om man ska beställa en diskbänk där man minskat djupet på den med kaklet tjocklek??

6. G
    Medlem Nivå 7
    Kapa plattorna istället så ser det ut som att de ligger bakom. Den kapade kanten döljs ju ändå av silikonsträngen.