Byggahus.se

Kakel i på gamla väggar i hall

1. M
    Medlem · Stockholm · 158 inlägg

mattie_river

Medlem
    Hej! Har en hall i 40-talslägenhet som jag tänkte sätta kakel i en av hörnorna (där man hänger kläder). Väggarna är lättbetong med kalkluftbruk på. Dragit ner alla halvlösa gamla lager väv och tapeter. Innersta lagret påminde om nåt mjölkpappsaktigt (men inte direkt våtstarkt) och under det ser det ut som väggen är målad med matt snickerifärg. Det är det dock INTE. Blöter man en trasa så färgar det av sig. Lite stoftig när den är torr. Tänkte först att det var limfärg men den verkar lite väl tjock och hård för det. Har man någonsin grundat kalkputs med kalkfärg/limfärg innan tapetsering? Jag vet att de andra rummen är omgjorda på så sätt att det är nerskrapat alla lösa lager tapet, sen grundat med alkydfärg (ej vattenburen alltså). Jag tänkte köra beckers binder / tapetgrund (men tapeterna är nerskrapade pga att de var lösa). Utanpå detta blir det rullspackel och microlit.

Hur ska jag få upp kaklet? Limma på mikroliten? Det handla inte om några jättemängder... Och inga våtrumsspärrar...

Mycket tacksam för svar!

2. M

mattie_river

Medlem
    Svarar själv om nån har liknande funderingar.. . :) Tog en saneringsfräs och fräste bort gamla färgen, sen på med primer och spackla med gips. Sen smack på med primer och kakel. :)

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 816 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Intressant, kakel i en hall har jag aldrig sett, bjussar du på en bild eller två?

4. M

mattie_river

Medlem
    Jag återkommer med bild. Just nu hänger det sjok med plast på för att akta den fina kakel när jag slabbar med färg runt (jag vet, let fel ordning + att jag inte riktigt hunnit göra klart...) :) Tänkte jag skulle få upp nån slags platsbyggd hatthylla också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.