Byggahus.se

Kajor - Nu är det krig!

1. F
    Medlem Nivå 1
    Halloj, såg att det diskuterats kajor och hur man blir av med dem, dock fanns det inga direkta bra tips. Mina bor inte i skorstenen, men jag håller ändå på att gå helt bananas på de där jäkla asen till fåglar. Dom bajsar sönder utemöblerna totalt, bilen är över tiden helt nerbajsad och de skränar så högt att de till och med väcker vår lilltjej när hon sover middag i vagnen. Man kan inte lämna någonting framme ute, grillar man och ska hämta något inne så är de framme. Dessutom är de dryga och flyttar sig knappt när man gör utfall mot dem.

Jag smider nu planer på hur jag ska kunna ha ihjäl dem, tror det är det enda som dom fatttar, för uppenbarligen är det ju krig de vill ha...luftgevär borde ju funka, på korta hål iaf, det smäller ju inte så mycket heller...aningen vanskligt känns det ändå i tätbebyggt område...men har ett bullerplank på ena sidan tomten som kan tjäna som uppfång. Eller kan man köpa stora råttfällor tro, nån som testat?

Om man nu får kål på en (på något sätt) tror ni då att man ska hänga upp den i något träd i trädgården som "avskräckande" exempel för övriga? Kan man bygga fällor av något slag? Att förgifta dem hade ju varit enkelt, men jag är rädd att det kan bli livat om det dyker upp en massa döda fåglar i grannskapet, dessutom kan ju andra djur ta skada, eller vanliga trivsamma fåglar...så gift är uteslutet.

Så hur gör jag, att vända sig till komunen och få igenom skyddsjakt i semestertid verkar inte vara något som löser mina problem, min trädgård har blivit laglös och jag måste återta befälet, troligen med våld!!

Alla tips mottages tacksamt!

//F

2. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Gula ärtor och ett långt blåsrör.

Skjut iväg en hel svärm ärtor på en gång, det ger en shock-upplevelse som de inte glömmer i första taget. Skjut även när de sitter på stuprännor och annat av plåt. Det skramlar ordentligt i plåten och även om du inte träffar blir de livrädda. De har även gott minne och gömmer inte i första taget ställen som det är farligt att vara på. Informationen sprids snabbt i flocken. :D

Själv har jag lyckats rensa en flerbostadsfasad inne i city från duvor på detta viset. Det skedde förra året och i år har jag bara behövt uppdatera dem om faran vid ett tillfälle. Det är helt rent. :D

3. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Raceman... tror du det fungerar på skator också?

4. H
    Medlem Nivå 8
    Funkar inte på vitgindad gås...
    Beskjuter dem så gott som dagligen med paintballmarkör. De korkade fåglarna är straxt tillbaka och bajsar ner.

5. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Metoden med ärtor fungerar bara på fåglar med ett inbyggt flyktbeteende. De ska helst också vara sociala och leva i flock så att informationen sprids vidare till andra medlemmar. Storleken spelar också roll, jag tror att större fåglar än duvor blir svåra att skrämma. Man skall allså inte skjuta en ärta i taget, den skakar de bara av sig, utan det skall komma en hel svärm, och helst även skramla och leva rövare i plåt eller annat i deras närhet. Om de sitter på stuprännor exempelvis är det perfekt att skjuta.

Kajor bör det fungera mycket bra på, de är snäppet mindre än duvor och är lite skrajsna av sig, de lever dessutom i flock, så informationen om "det farliga" bör spridas snabbt.

Om det fungerar på skator har jag ingen aning om, men borde göra det. Prova gärna och berätta sedan. :)

Att det inte fungerar att skjuta enstaka paintballs på Kindgäss är förståligt. Det skall isåfall vara en hel svärm som skjuts på en gång och träffar flera gäss samtidigt. Det är också viktigt att det slamrar och låter samtidigt som de träffas. Gässen är ju ganska kaxiga typer och låter sig inte skrämmas så lätt. Här i stan är det knappt de flyttar på sig även om man kickar till dem med foten, de väser bara tillbaka.:D

6. tallmilan
    Medlem Nivå 9
    Förgiftade spagetti ... har jag hört ...

7. F
    Medlem Nivå 1
    Fint, nu landar det in lite tips, ska definitivt prova ärtröret, ska bli ett sant nöje! En polare på jobbet föreslog att dränka mat i rent brännvin, när fåglarna sedan blir alkoliserade är det bara att slå dem i skallen...? Stor råttfälla ska enl uppgift också kunna funka...antar att man får börja längst ner på våldstrappan med ärtröret och sedan jobba sig upp.

//F

8. jac
    Medlem · Nivå 14
    Luftgevär är nog inte att rekommendera. Det finns en anledning till att de vanliga licensfria gevären inte är tillåtna för jakt, de är för klena och risken för skadskjutna fåglar är därmed ganska stor. Då kommer du att ha halvdöda fåglar spridda över grannskapet. Jag har inte riktigt koll på juridiken men du begår nog brott mot både jaktlagstiftningen och den lokala ordningsstadgan, kanske även framkallande av fara för annan.

Det finns fällor som går att använda men det är nog inte helt enkelt att ordna detta på en villatomt utan annan erfarenhet av jakt. Dessutom krävs en viss kunskap om fällfångst, vilka regler som gäller, möjlighet och kunskap om avlivning etc.

Jag tycker tipset om ärtrör verkar intressant, prova detta.

Att kontakta kommunens skyddsjägare är nog inte så dumt trots semestertider. Skyddsjakten utförs normalt inte av anställd personal utan av jägare som ställer upp på sin fritid. Så semestertider är nog inget hinder. Om inte annat kanske du kan få lite tips om det finns någon annan bra metod som fungerat på andra håll.

9. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Personligen kan jag ha ihjäl dessa skadedjur på i stort sett vilket sätt som helst med gott samvete.
    Men tänk er för angående att förgifta saker och hålla på. Andra sorters fåglar, katter, nyfikna småungar kan säkert få tag på detta av misstag och då är det inte lika kul.

Att kontakta kommunen är det sista jag skulle göra.
    Då har du ju garanterat släppt i väg det till någon annan att ta hand om (tror inte de bryr sig för 5 öre dock). Går ju inte att börja sitta och skjuta och förgifta fåglar hej vilt efter det utan att dra uppmärksamhet till dig.

Håller med jac angående luftgevär.
    Skjutit massor av kajor med enkelt 5.5mm gevär men det blir skadeskjutningar och man springer ju inte runt i bostadsområden och letar skadeskjutningar. På landet går det bra dock.

Riktigt kraftig råttfälla funkar nog. Se till att den sitter fastknuten!
    Använd fällan när du är hemma och kan höra när något fastnar och kan avliva snabbt om inte fällan löser det åt dig. Annars har du en skrikande kaja som drar till sig 500 andra kajor och kråkor.

Redigerat 22 jun 2010 15:38
  10. C
    Anonym

;)

11. E
    Medlem Nivå 7
    Redigerat 22 jun 2010 15:49
  12. jac
    Medlem · Nivå 14
  13. Suhagg
    Medlem Nivå 13
  14. H
    Bannad Nivå 7
    Vilka STORA problem en del supertöntar tycks ha. Köp ett stenhus i Gamla Stan vetja!

• Laddar…
  15. jac
    Medlem · Nivå 14