Hej, håller på att tappa förståndet pga en innerdörr i vårt hus som ej går att stänga.
Problemet är att att dörrbladet tar i ramen överst, närmast gångjärnet (se bilder nedan). Testade att rikta de gamla gångjärnet utan att lyckas, här därefter införskaffat nya gångjärn, men problemet kvarstår.
Boven i fråga.
Här tar bladet och ramen i varandra, vilket medför att dörren ej går att stänga helt (se skav på bilden för kontaktpunkt).
Här tar det stopp.
Huset är gammalt och det finns således inga karmskruv eller likande moderniteter att justera. Nu till frågan:
Någon som har råd och tips på hur jag enklast löser detta? Skall jag försöka flytta ut eller in övre gångjärnet enligt skiss nedan? Hyvla på karmen där skavet är? Mycket tacksam för råd!
Problemet är att att dörrbladet tar i ramen överst, närmast gångjärnet (se bilder nedan). Testade att rikta de gamla gångjärnet utan att lyckas, här därefter införskaffat nya gångjärn, men problemet kvarstår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boven i fråga.
Logga in
Skapa konto
Här tar bladet och ramen i varandra, vilket medför att dörren ej går att stänga helt (se skav på bilden för kontaktpunkt).
Logga in
Skapa konto
Här tar det stopp.
Huset är gammalt och det finns således inga karmskruv eller likande moderniteter att justera. Nu till frågan:
Någon som har råd och tips på hur jag enklast löser detta? Skall jag försöka flytta ut eller in övre gångjärnet enligt skiss nedan? Hyvla på karmen där skavet är? Mycket tacksam för råd!
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Bästa svaret
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 019 inlägg
Du får flytta ut gångjärnet 2 mm. Så att dörren får större springa mot karmen. Alternativt skrapa bort en massa färg.
Det brukar bli så där på gamla dörrar för ofta är de byggda med väldigt lite springa och sen över tid så blir det tjocka färglager.
Det brukar bli så där på gamla dörrar för ofta är de byggda med väldigt lite springa och sen över tid så blir det tjocka färglager.
Hej tack för råd! Vilket av gångjärnen hade du flyttat ut? Hanen som sitter på karmen eller honan på dörren? Kvittar det kanske?S sinuslinus skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem med innerdörrar - vad göra och i vilken ordning?
Fönster & Dörrar -
Täta/ljuddämpa innerdörr - utvändigt foder?
Fönster & Dörrar -
Ikea exceptionell, deras 20-cm breda låda, kärvande tryck öppna
Kök -
Innerdörr 50/60-tal brunt trä
Köpes, Hyres & Bytes -
Går det att byta gamla gångjärn till snap-in på innerdörr? Om en annons som inte hade ett enda rätt!
Fönster & Dörrar