Hej
Vi besiktigar just vår nybyggda altan. Vi har betalat för kärnvirke av god kvalitet men noterar ett antal sprickor o dyl. (se bilder) i träet. Vi skulle gärna få kommentarer på vad man bör förvänta sig för kvalitet på virket och vad konsekvenserna för icke impregnerat virke blir med dessa sprickor
J
Vi besiktigar just vår nybyggda altan. Vi har betalat för kärnvirke av god kvalitet men noterar ett antal sprickor o dyl. (se bilder) i träet. Vi skulle gärna få kommentarer på vad man bör förvänta sig för kvalitet på virket och vad konsekvenserna för icke impregnerat virke blir med dessa sprickor
J
Jag tycker det ser bra ut, helt klart kärnvirke av dom som är med på bild.
Kärnvirke består ofta av dom två brädor som delar på mitten av en stock.
Kärnvirke består ofta av dom två brädor som delar på mitten av en stock.
Redigerat:
Det där skulle jag säga är fullständigt normalt. Vad har du för förväntad livslängd på den altanen om den är obehandlad? Jag gjorde en altan hemma på 5x4m med sibirisk lärk. Efter 5 år var det dags att börja byta trallbrädor.
Altanen är precis färdiglagad och vi funderar nu på bästa och snyggaste behandling. Linsåpa är en het kandidat men vi tar gärna emot råd och kommentarer på andra metoder.M Markarbetaren skrev:
Vad gäller linsåpa är ju tydligen dessutom meningarna delade om det ska vara överfettad eller inte
Så goda råd och erfarenheter mottas tacksamt om behandling av kärnvirke på altan.
Är det inte lite sent att börja fundera nu, över hur ni ska behandla den?J Joki1956 skrev:Altanen är precis färdiglagad och vi funderar nu på bästa och snyggaste behandling. Linsåpa är en het kandidat men vi tar gärna emot råd och kommentarer på andra metoder.
Vad gäller linsåpa är ju tydligen dessutom meningarna delade om det ska vara överfettad eller inte
Så goda råd och erfarenheter mottas tacksamt om behandling av kärnvirke på altan.
Skulle satsa på en fet såpa. Alltså inte den vanliga gul/grönvarianten.J Joki1956 skrev:
Edit: det ska inte vara snustorrt då för att undvika fläckar men det går att läsa sig till
Det är svårare att behandla den när den är lagd. Du kommer ju som bara åt en sida när plankan är fastskruvad. Om man behandlar virket innan montage så blir det ju behandlat på alla sidor. Då minskar även risken för att virket ska slå sigJ Joki1956 skrev:
Att få behandlingen på tre sidor behövs för att det inte ska se "randigt" ut. D.v.s. ovansidans färg blir olik färgen i springorna.
Är det verkligen någon som behandlar trall innan läggning? Jag skulle vilja syna att det har någon som helst betydelse att t.ex. såpa baksidan, eller sidan mellan brädorna, innan läggning.Cheesen skrev:Det är svårare att behandla den när den är lagd. Du kommer ju som bara åt en sida när plankan är fastskruvad. Om man behandlar virket innan montage så blir det ju behandlat på alla sidor. Då minskar även risken för att virket ska slå sig
Att få behandlingen på tre sidor behövs för att det inte ska se "randigt" ut. D.v.s. ovansidans färg blir olik färgen i springorna.