Hej
Vi besiktigar just vår nybyggda altan. Vi har betalat för kärnvirke av god kvalitet men noterar ett antal sprickor o dyl. (se bilder) i träet. Vi skulle gärna få kommentarer på vad man bör förvänta sig för kvalitet på virket och vad konsekvenserna för icke impregnerat virke blir med dessa sprickor

J

• Träplankor med synliga ådringar, skruvhål och spricka, troligen en del av ett golv eller möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med ådring och kvist, vertikala plankor, naturligt ljus, inomhus eller utomhus byggnadsmaterial.
    Skapa konto
  • Vertikal vy av trägolv eller panel med ådring och knutar.
    Skapa konto
  • Vertikala träplankor med synliga kvistar och ådring, troligen golv eller vägg. Naturligt, ljust trämönster.
    Skapa konto
  • Vertikala träplankor, troligen golv eller vägg, med synliga fibrer och knutar. Naturlig, ljus träfärg, minimalistiskt.
    Skapa konto
  • Trägolv av brädor med distinkta ådringar, knutar och spikar. Naturliga bruntoner. Vertikal mittspricka.
    Skapa konto
  • Vertikalt perspektiv av träplankor med ådring och knutar, del av en trästruktur.
    Skapa konto
  • Trätrall med skuggor från räcket, gyllene kvällsljus, utomhus, horisontella linjer, naturlig textur.
    Skapa konto
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
E
Det är helt normalt och kommer att uppstå förr eller senare oavsett hur det ser ut idag. Det är ett levande material.

• Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Om det där är de värsta ställena skulle i alla fall jag vara jättenöjd.

• Gilla
davveno1 och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser bra ut, helt klart kärnvirke av dom som är med på bild.
Kärnvirke består ofta av dom två brädor som delar på mitten av en stock.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M
Det där skulle jag säga är fullständigt normalt. Vad har du för förväntad livslängd på den altanen om den är obehandlad? Jag gjorde en altan hemma på 5x4m med sibirisk lärk. Efter 5 år var det dags att börja byta trallbrädor.

• Wow
  • Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det där skulle jag säga är fullständigt normalt. Vad har du för förväntad livslängd på den altanen om den är obehandlad? Jag gjorde en altan hemma på 5x4m med sibirisk lärk. Efter 5 år var det dags att börja byta trallbrädor.
Altanen är precis färdiglagad och vi funderar nu på bästa och snyggaste behandling. Linsåpa är en het kandidat men vi tar gärna emot råd och kommentarer på andra metoder.
Vad gäller linsåpa är ju tydligen dessutom meningarna delade om det ska vara överfettad eller inte
Så goda råd och erfarenheter mottas tacksamt om behandling av kärnvirke på altan.

Veronica.
J Joki1956 skrev:
Altanen är precis färdiglagad och vi funderar nu på bästa och snyggaste behandling. Linsåpa är en het kandidat men vi tar gärna emot råd och kommentarer på andra metoder.
Vad gäller linsåpa är ju tydligen dessutom meningarna delade om det ska vara överfettad eller inte
Så goda råd och erfarenheter mottas tacksamt om behandling av kärnvirke på altan.
Är det inte lite sent att börja fundera nu, över hur ni ska behandla den?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Byt ut den biten, slarvigt att lägga den.

Veronica. Veronica. skrev:
Svårt att behandla den innan den är lagd och sen bör den torka ordentligt utan regn några dagar. Sen, fundera kan man väl göra tills man handlat det medel man väljer. Inte alla är tvärsäkra långt i förväg

• Gilla
guggen
  • Laddar…
K
Nej, varför skulle det vara det?

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Annars kan du komma med tips och försöka hjälpa till….

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Joki1956 skrev:
Svårt att behandla den innan den är lagd och sen bör den torka ordentligt utan regn några dagar. Sen, fundera kan man väl göra tills man handlat det medel man väljer. Inte alla är tvärsäkra långt i förväg
Skulle satsa på en fet såpa. Alltså inte den vanliga gul/grönvarianten.
Edit: det ska inte vara snustorrt då för att undvika fläckar men det går att läsa sig till

Cheesen
J Joki1956 skrev:
Det är svårare att behandla den när den är lagd. Du kommer ju som bara åt en sida när plankan är fastskruvad. Om man behandlar virket innan montage så blir det ju behandlat på alla sidor. Då minskar även risken för att virket ska slå sig

Att få behandlingen på tre sidor behövs för att det inte ska se "randigt" ut. D.v.s. ovansidans färg blir olik färgen i springorna.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har kärnfuru som jag endast tvättar med gulsåpa en gång per säsong. Fungerar bra.

Cheesen Cheesen skrev:
Det är svårare att behandla den när den är lagd. Du kommer ju som bara åt en sida när plankan är fastskruvad. Om man behandlar virket innan montage så blir det ju behandlat på alla sidor. Då minskar även risken för att virket ska slå sig

Att få behandlingen på tre sidor behövs för att det inte ska se "randigt" ut. D.v.s. ovansidans färg blir olik färgen i springorna.
Är det verkligen någon som behandlar trall innan läggning? Jag skulle vilja syna att det har någon som helst betydelse att t.ex. såpa baksidan, eller sidan mellan brädorna, innan läggning.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.