Byggahus.se
Ska bygga en nya altan för mitt spabad. Är otroligt trött på grön imp. trall och skulle vilja höra mig för kring alternativet. Jag vill förtydliga att jag självklart kommer använda impade reglar och bärlinor.

Jag har tittat på komposit men det drar i väg i pengar och blir mycket reglar cc350-400mm.

Jag hittade att byggmax säljer kärnfurutrall för ca 350kr/kvm och undrar om någon har erfarenhet kring denna.

Jag har även en liten tanke kring att köpa regler 45x195 i kvalité C24 och lägga som trall. (ca 155kr/kvm)
Jag tänker mig att det kan bli väldigt snyggt med breda plank som trall. För den järva kan man ju även bryta av med en annan bredd.
Räknade lite snabbt på cc-avståndet också och man kan utan problem lägga 45x195 med cc 1150mm vilket helt klart är en fördel det med.

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan kärnfurutrallen och C24 reglar. Reglar av C24 kvalité kan väl knappast vrida sig eller bestå av splintved utan lär väl vara kärnvike eller?

Hoppas på en massa åsikter kring ämnet.
Jag vet att obehandlat virke som trall har tagits upp tidigare men jag tycker att diskussionen dött och jag tror att många är på jakt efter en prisvärd efterträdare till impat.

• Gilla
Söderöring
  • Laddar…
Hej!

Vad blev det till slut?

Funderar på Byggmax kärnfurutrall eller sibirisk lärk från Beijer. Vill ha en trall som är mjuk för fötterna i många år och som inte vrider sig.

Har faktiskt inte blivit av än. Mycket annat som kommer före

Bumpa min egna tråd men såg att det ändå var aktivitet.
Jag valde att lägga c24 45x220 obehandlat.
Har kastat på ett organowood impregnering.
Jag blev nöjd och det var ju väldigt liten yta så priset påverkades inte särskilt. Ganska skönt att kunna gå upp i cc-avstånd då det är nära alla serviceluckor till spat.

• Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Bumpa min egna tråd men såg att det ändå var aktivitet.
Jag valde att lägga c24 45x220 obehandlat.
Har kastat på ett organowood impregnering.
Jag blev nöjd och det var ju väldigt liten yta så priset påverkades inte särskilt. Ganska skönt att kunna gå upp i cc-avstånd då det är nära alla serviceluckor till spat.
Du har ingen bild att bjuda på? :D

• Gilla
losskägg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.