Står i valet främst mellan nilfisk och kärscer när det gäller grovdamsugare. Prisläge 1000-2000 kr. Behöver en massa prylar och kommer att välja i mellanprisläget. Är det som vanligt att man får vad man betalar för eller är något märke att föredra. Vad jag tycker det låter som är att nilfisk grovdamsugare är något bättre än kärscher medan kärscher är något bättre på högtryckstvättar. Någon som har sina bestämda uppfattningar?

Skaffade en Kärcher grovis när vi skaffade hus vilket jag ångrar idag. På den vi har så sjunker sugförmågan om det bara finns lite i påsen.... tom påse hygglig sugförmåga.
Ja, den är riktigt dålig tycker jag. Den suger! :rolleyes:

/Mattias

Gå for nilfisk. Stort sett bedre kvalitet i den prisklassen

Köpte en 1000kronors Kärcher förr förra sommaren, helt usel, man fick peta in färgflagor för att den skulle suga upp dom.
Dammsugarn vart återlämnad till COOP.

Har dock en drös med dyrare Kärchers på jobbet som funkar fint trots en del 'misshandel'. :)

Nilfisk 25 liters med maskinuttag för ca 1500 kr är den jag främst tänker på just nu. Får man något bättre för under 2000 kr? Logiman, jag tror du haft bra koll och tips tidigare. Har du alla maskiner hemma? :)

Nei, har ikke alle, men har såpass mye at jeg vet hva som lønner seg å kjøpe nå :)

Jeg har den nilfisken i en stihl versjon (med maskin uttak 61 E), de er så å si identiske. Har også en kärcher, men den brukes kun til å damsuga bilene.

Har själv en Nilfisk 25-21 med maskin urtag, funkar helt ok för dom pengarna och verkar inte tappa så mycket sugkraft när påsen börjar fyllas.
Saknar dock fördröjningen i avstängningen som många andra grovisar har.

Högtryckstvätt väljer jag Kärcher trots att dom är ruskigt frostkänsliga men jag tycker deras tillbehörsprogram är större och framförallt mer lättilgängligt, 4 eller 5 serien räcker långt och kan kopplas in på 10A uttag.

Jag rekomenderar alltid Kärcher och det är inte för att dom är av bättre kavlite utan att dom sköter sina reklamationer och erbjuder en bra service i längden.
Där ligger Alto långt efter...

Är ju inte tillverkaren man reklamerar till som kund, utan säljaren. Så det kanske är av större betydelse får återförsäljarna än för slutkund?

Vad gäller billiga grovisar har jag samma erfarenhet som tidigare skribenter. Kärcher = skit. Alto = helt ok för priset.

sandhall skrev:
Är ju inte tillverkaren man reklamerar till som kund, utan säljaren. Så det kanske är av större betydelse får återförsäljarna än för slutkund?.
Så kan man ju se på det...

...men du tror inte det då är stor risk att det även drabbar slutkunden?!?

Sen är ju inte alla fel reklamationer och Kärchers reservelar och tillbehör är mer tillgängliga samt att jag tycker att dom ger en bättre service över lag.

OBS! Jag har både erfarenhet av att sälja båda fabrikaten och även erfarenhet av dom båda privat.
Tycker kvalitén är ganska lika men Kärcher vinner på mervärdet man får.

Man trenger jo ikke så veldig god etter service om man faktisk får maskiner som fungerer over tid.

Har en kärcher som krangler nå, og deleprisene er jo langt over det jeg forventer. Den er heller ikke spesielt mye brukt.

Har en Kärcher NT 65/2 Eco med dubbla turbiner :cool:, och måste säga att jag är nöjd. Inte minst efter att den med glans överlevt ett fall på 3 m nedför en brant trappa.

Påsarna är dock hutlöst dyra. :mad:

mycke_nu skrev:
Har en Kärcher NT 65/2 Eco med dubbla turbiner :cool:, och måste säga att jag är nöjd. Inte minst efter att den med glans överlevt ett fall på 3 m nedför en brant trappa.

Påsarna är dock hutlöst dyra. :mad:
Vad gäller dammsugaren har jag Alto, och högtrycken är en Kärscher. Vad jag läst tidigare om Kärscher är att de har ett antal plastserier och ett par högkvalitets metallserier. Köper man deras billiga plastserier får man dåliga saker, men växlar man upp till metallserierna så är det bra grejer.

I valet mellan en leverantör som i princip aldrig går sönder och kanske har dålig service, och en leverantör där alla jag känner kan intyga att de fått bra service vid alla fel de haft, föredrar jag leverantören som inte går sönder.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.