känns det kallare i ett rum med ryggåstak

1k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Känns det kallare eller rentav blir det kallare i ett rum med ryggåstak.
    Är det dyrare att värma upp osv. Tacksam för synpunkter.

2. S
    Medlem Nivå 3

Re: känns det kallare i ett rum med ryggåstak

Nej varför skulle det bli det - förutsatt att man har lika tjock isolering som i ett vanligt tak/vindbjälklag ? Eventuellt kan det kosta att värma lite mer eftersom det blir en större volym.

3. C
    Medlem Nivå 7

Jag talar nu om ett rum med snedväggar, 45 grader, på ovanvåningen.
    Det blir dyrare att värma upp ett rum med ryggåstak. Skälet är dels volymen men kanske mera att isoleringen ju inte blir tjockare i nocken än vad den är i snedväggarna(C.a. 300 mm). Själv har jag kapat rumshöjden uppe vid nocken och gjort ett platt tak på 1 m. ungefär. Jag kan då isolera upp i nock över detta lilla platta tak med c:a 1 m tjock isolering på det högsta stället.
    Inte lika snyggt som spetsigt ända upp i nock?
    Tja, en smaksak.
    En annan lösning är att från hanbanden ändra vinkeln upp till nock så att man kan få in mera isolering. Då blir det spetsigt upp i nock och snyggt också med bra isolering. Man märker inte så mycket den ändrade vinleln från hanbanden och uppåt.

4. W
    Medlem Nivå 7

Det bör bli dyrare då du har större volym att värma och ventilera. Jag har precis beslutat att inte bygga ryggåstak.

Beslutet kom av att det kostade 35.000:- extra, det var svårt att möblera vardagsrummet då man har fönster mitt på väggen, jag har upplevt att det blir mer lyhört (annan akustik) jämfört med vanliga tak. Energiaspekten var också med som en liten del.

Har man frånluftsventilation ska luften bytas 1 gång varannan timme. Det betyder att om du ökar luftvolymen blir det så mycket "extra" luft som ska värmas då det kommer in genom frånlutsintagen. Då blir det dyrare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: