Byggahus.se

Källarventilation (åter igen?)

1. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 340 inlägg

tensiden

Husägare
    Jag har sökt och läst och klurat mig helt trasig, men utan att komma på vad jag ska göra.

Vi har en källare som idag har en bra fuktnivå. Det är dränerat och allt känns torrt och fint. Det är även uppmätt att vara torrt. Däremot finns i princip ingen ventilation att prata om. I ena änden har vi tvättstuga och där är luften som bäst, förmodligen för att det är där enda ventilen ut finns. I andra änden är det mer stillastående och lite unket. Inte fuktunket, utan kanske mer "gammalt byggmaterial från 50-talet"-doft. I den delen finns ingen ventilation alls och har nog inte gjort sedan 50-talet. Det kanske behöver rivas ut och hanteras lite material, men det får i så fall komma längre fram. Först blir det förbättring av ventilationen från noll till iaf något.

Min ursprungliga tanke är att sätta en frånluftfläkt i tvättstugan och öppna för en ventil med tilluft i andra änden där luften är som sämst för att forcera fram ett litet luftombyte i hela källaren.

Jag blir bara lite tveksam till hur mycket luft som byts ut, hur det påverkar fukt och värme (och kostnad) och hur det går att lösa på ett vettigt sätt.

Grundtanken är att sätta en pax/intellivent som går på lågvarv konstant. Det skulle i teorin ge 30-40m3/h, men med tanke på att vi isf trycker luften via murstocken och upp så minskar säkert det flödet lite (eller så ökar det?). Med en källare på 65m3 och två meter i tak ger det ett teoretiskt utbyte av luften varannan timme.

Om jag läser vad som gäller för hus generellt är det helt i sin ordning, men hur är det egentligen i ett gammalt självdragshus (även om källaren är lite speciell och ganska tilltäppt förutom upp genom golvet till entréplan)? Jag vill inte riskera att få en svinkall källare vintertid som slukar värme och inte heller att jag drar in massa fukt på sommaren som kondenserar.

Då föll min tanke på att sätta ett kopplingsur till fläkten så att den bara tillåts vara aktiv varannan timme. Nackdelen är att tvätten inte torkar lika fort om vi hänger upp mycket. Men å andra sidan har vi en avfuktare vi kan ställa in där som kan lösa det. Samtidigt vill man kanske inte köra avfuktare samtidigt som fläkten går?

Visst går det här att tota ihop med lite reläer och styrningar, men jag vill samtidigt ha en så enkel och billig lösning som möjligt. Just nu lutar det alltså åt att öppna en tilluftsventil och även sätta en fläkt på lågvarv som får varva upp när fuktigheten går upp. Sen provköra det och se om vi behöver justera.

Helt galet och vi skall tänka om, eller ändå ganska ok? Jag tycker att hälften av det jag läser säger att man inte skall ha fläkt utan avfuktare (men jag vill ha in frisk luft). Och andra hälften säger sätt en fläkt (mest fläkttillverkarna själva visserligen).

Eller skall vi bara öppna en ventil där det saknas, låta ventilen i tvättstugan vara utan fläkt och låta avfuktaren gå istället? Kanske billigast att börja med det och se hur det blir?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Ska du använda en avfuktare så måste den ju vara i ett utrymme som är stängt. Annars kommer den ju få hela atmosfären som arbetsplats. Så ska den gå i tvättstugan, så inga öppna ventiler där.
    I övrigt så behöver ju källaren ventilation på något sätt.
    Jag är nyfiken på vad ni har för uppvärmning och ventilation i huset i övrigt?

• Laddar…
  3. tensiden

tensiden

Husägare
    Ja, precis.
    Fjärrvärme (vattenburet med radiatorer) i hela huset och en kamin på entréplan. Självdrag med mekanisk frånluft i kök och badrum. Tilluft finns i huset, men som sagt i källaren bara i tvättstugan.

4. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Och det har funnits en panna i källaren tidigare, som skötte om ventilationen?

En del väljer att sätta in en vattenburen fläktkonvektor i källaren under dessa förutsättningar. Den bidrar mycket positivt till ett bra klimat i källaren för många. Den påverkar ju dock inte ventilationen i stort. Finns det någon kanal i skorstenen kvar? Öppen?

5. tensiden

tensiden

Husägare
    Japp, det har ursprungligen varit vedeldat, senare olja och till sist fjärrvärme.
    Finns just nu två pipor att använda, troligen tre, men bara två som är enkelt tillgängliga.

Just nu sitter det ett gäng radiatorer i källaren och de räcker till med råge just nu, även mitt i vintern, men då är det som sagt ingen direkt tilluft. Jag har någon gång skruvat ner dom hyfsat rejält och då landat på runt 16 grader i källaren mitt i vintern när det varit som kallast. På sommaren har det väl sällan gått över 20 grader utan det ligger där i spannet 16-20 och svajar beroende på årstid. Det duger gott för oss. Som det varit nu har det gått att vrida på elementen och komma upp i 22 även med -10 ute de gånger vi haft gäster som övernattat där.

6. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Jag hade testat med att ta upp en ventil för tilluft och låtit en pipa i skorstenen vara öppen och se vad det hade gjort.

Även om effekten för värme säkert finns där, så vet jag många som upplevt en stor skillnad i klimatet efter installation av en vattenburen fläktkonvektor. Luften rör på sig helt enkelt.

7. H
    Medlem · Dalarna · 1 101 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Jag har luftavfuktare tvättdelen, tilluftsventiler och radiatorer i källaren. Bergvärme. Tycker dock att luften står still och vill ha högre luftomsättning. Luftavfuktaren körs nu efter dränering då och då under sommaren, annars vid tvätt.

Jag tog hål för ebn ventil och kommer att ha elektriker hit, förhoppningsvis idag.

Dränering, luftavfuktare och tilluft har gjort det mycket bättre, men inte helt bra. Inte att förvänta sig kanske med källare från 1930 heller.

8. tensiden

tensiden

Husägare
    Menar du att du kommer att sätta en fläkt i det ventilhål du tagit upp för att få mer omsättning? Hur stor är din källare och hur mycket fart har du i så fall på fläkten? Standard Pax på lågvarv eller motsvarande?

9. H

Hammarfall

Medlem
    Ja precis, tog ett hål i tvättstugan för att ha en frånluftsfläkt. Det blir en fresh intellivent som får gå kontinuerligt på lågvarv och öka vid behov. Tänkte att jag får testa och se. Källarn är nog runt 70m2, men har också en liten garagedel.

10. tensiden

tensiden

Husägare
    Ah, då låter det hyfsat lika ändå. Du ser ingen risk med att dra in fukt eller kyla ner för mycket?

11. O
    Medlem · Östergötlands län · 195 inlägg

one-

Medlem
    Även jag går i ”källar-ventilations-funderingar”, eller egentligen skulle jag vilja göra en större insats för att få bra ventilation i hela huset genom installation av FTX. Men jag har inte med mig frugan i den frågan just nu...

Huset är ett 60-tals suteränghus, tidigare oljepanna i källaren, numera konverterat till bergvärme. Det har tidigare gjorts insatser mot radon genom installation av fläkt som suger under plattan och friskluftsventiler i sovrummen på nedre plan, fönsterventillation på övre plan. Köksfläkt som går vid Matlagning samt en Fresh Intellevent inne i badrummet på övre plan som går på grundflöde och som varvar upp vid hög luftfuktighet.

Jag funderar nu på att installera en kanalfläkt för att ventilera en liten toalett samt en garderob på nedre plan. Kanalen går upp och ut genom källaren. Kruxet är väl egentligen att det är en gammal fyrkantig plåtkanal(ej eternit) vilket gör att det inte finns någon kanalfläkt som passar utan ombyggnad.

Som sagt va, jag skulle föredra FTX egentligen, men så lär det inte bli på ett tag. Tror ni att jag får bra effekt med en kanalfläkt? Ett av ”problemen” i huset är ju även att få ner värmen från övre plan ner till källarplanet.

När det gäller dina funderingar hade jag gjort som du själv föreslår, installera en Fresh Intellevent i tvättstugan o ta upp en friskluftsventil i andra ändan där du vill dra in luften. Testa detta för att se vad effekten blir. Alternativet är ju att ta upp ett utsug för fläkten någon annanstans än i tvättstugan om du fortsatt vill köra avfuktning där.

12. R
    Medlem · kronoberg · 149 inlägg

Rickie

Medlem
    Borde man inte kunna använda avfuktare och fläkt i samma rum? Avfuktarens primära jobb är ju att torka tvätten, inte avfukta hela källaren. Så man kör väl den endast när man har tvätt. Och fläkten ser till att dra ut luft från rummet hela tiden, då tänker jag att det inte hittar in fuktig utomhus luft via det Vent hålet iallafall?

13. tensiden

tensiden

Husägare
    one-: Borde du inte kunna sätta kanalfläkten mot en fyrkantig platta med runt hål i rätt storlek? Tänker mig att det inte är helt olikt hur det blir om jag själv sätter en Pax i mitt fyrkantiga hål till murstocken.

Angående att få ner värme från huset till källaren har jag själv tänkt samma, men sedan läst lite varnande texter om att dra varm fuktig luft ner i ett kallare utrymme. Men jag vet verkligen inte om det är ett bekymmer eller ej. När jag mätt luftfuktighet i huset i olika utrymmen så visar det ungefär samma oavsett var jag är (förutom badrum som sticker iväg ibland). Temperaturskillnaden är heller aldrig så stor förutom när jag eldar och får entreplan att dra iväg mot 25 grader och det kanske är 17 i källaren, men det är ganska tillfälligt.

14. tensiden

tensiden

Husägare
    Tänker mig att man vill ha kvar den avfuktade luften i källaren och inte dra in ny, eventuellt fuktigare luft, som man avfuktar och sedan blåser ut direkt. Men ja, är lite inne på din linje ändå. Avfuktaren går ju bara för att kapa topparna egentligen med fläkt+avfuktare i samma utrymme. Eller?

15. H

Hammarfall

Medlem
    Det borde vara en risk, speciellt att dra in fuktig luft sommartid, utifrån. Jag tänker att det primära nu är att det blir snurr på luften. Jag har pratat med många och alla tycker olika. Det kostar inte många kronor och hålet kan jag vid behov täppa till och luftavfuktaren kan säljas. Nu har elektriken gjort sitt och resultatet borde inte ta för lång tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.