Byggahus.se

Källarvägg med träullit

1. G
    Husägare · Stockholm · 8 inlägg

Gustaf_mfl

Husägare
    Hej!

Vi bor i ett radhus från 1954 och börjar planera att renovera källare. Insidan av ytterväggen/källväggen är isolerad med träullit. Därefter 1-2cm puts. De stickprover jag gjort tyder inte på någon röta/mögel, men jag vet att trä i källare inte är att föredra. Frågan är om någon har erfarenhet från detta?

Jag ser tre alternativ:
    1. Riva all invändigt träullit och ersätta med någon annan lämplig isolering (iso/pordrän?)
    2. Låta den vara kvar och spara tid/pengar
    3. Riva de nedersta decimetrarna och ersätta med lämplig isolering/putsbärare.

Vad tycks?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det något fel med putsen på träulliten , om inte låt den vara , varför riva nedtill , orsak ?

3. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 265 inlägg

AndersS

Husägare
    Har du ingen fukt i väggarna så finns det ingen anledning att göra något, det är kombination fukt och trä som kan ge problem.
    Och finns det fukt är det som först ska åtgärdas.

4. G

Gustaf_mfl

Husägare
    Tänker att det kan vara smart att ta bort närmast grundsulan/plattan då det är störst risk för fukt där tänker jag.

5. G

Gustaf_mfl

Husägare
    Ska dränera på utsidan, men vill på sikt göra om källaren med bl a golvvärme. Även om vi gräver ur och isolerar under plattan tänker jag att det kan bli en skillnad i fuktrörelser i framtiden.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ska du dränera huset , så ska dränen ligga under plattan och då ska det inte komma något in nere , så avvakta med att göra något innan ni har dränerat .
    Det är ju torrt nu och inte blir det blötare efter dränering

• Laddar…
  7. Bästa svaret

A
    Husägare · Kalmar Län · 13 265 inlägg

AndersS

Husägare
    Har hus med med träullit i vissa källarväggar från -60. Fanns viss fukt i källar i två hörn men inte golv när vi flyttade in. Dräneringen var perfekt med tegelrör, däremot var betongrören för takvattnet helt igensatta med jord som blivit av det som hamnat i hängrännorna och det var takvattnet som pressats ut och orsakat fukt i källarväggar. Idag är källaren torr och träulliten kvar i väggen, men också ett skikt podrän som isolering på utsidan. Arbetet gjordes -87.

8. G

Gustaf_mfl

Husägare
    Tack!
    Har nog exakt samma konstruktion. Betongrören för takavvattningen har vi kopplat bort och leder bort vattnet ut på tomten istället. Så borde klara oss där. Låter nog träulliten vara kvar.

• Laddar…
  9. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 458 inlägg

Oldboy

Medlem
    Kan tillägga att träullit är ett (förvånansvärt) mkt fuktokänsligt mtrl. Därför används det t ex i badhus.
    Har för mig att jag sett det utomhus också, exponerat för väder och vind. I typ ett plank vid Heden i Gtbg.

• Laddar…
  10. F
    Medlem · Stockholms · 1 531 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Träullit ska inte kunna mögla, enligt vad jag har läst, och det används ofta på fuktutsatta ställen.
    Häng Inte upp dig på att namnet innehåller ordet trä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.