Byggahus.se

Källarvägg med Dorocell - vad göra på insidan?

1. Kungen_283746
    Medlem Nivå 5
    Hej,

TL;DR:
    Vad ska jag klä insidan av mina väldränerade Dorocell-källarväggarna med? Vad skulle du ha gjort?

Bakgrund
    Har byggt ut huset och bl.a. fått ett nytt rum i källaren. Ytterväggarna är byggda av Dorocell-block, så jag har 10 cm isolering på både in- och utsidan av väggen. Platonmatta och dränering på utsidan och SteniTerra ovan mark. Ca 2/3 av källarväggen är under mark.

Tankar
    • Jag vill helst inte putsa insidan, dels för att jag tror att det är lite svårt att göra snyggt (har aldrig provat), dels för att jag har fått för mig att det blir känsligt för stötar (kommer nog ha utrymmet som förråd) och dels för att det sannolikt blir svårt att sätta upp något på väggen. Det finns förvisso ingjutna plastelement i Dorocellblocken som går bra att skruva i, men det blir nog inte helt lätt att picka mitt i dem om man putsar och sedan ska skruva...
    • Det vore smidigt att skruva plyfa direkt på väggen, den är rak och platt, så det skulle säkert bli fint. Men då är det ju det här med fukten... Platon och dränering på utsidan och flytspackel och klinker på betonggolvet (som är isolerat under och singelbädd under det), är det ändå möjligt att fukt vandrar upp i betongväggen (i stället för ut genom golvet) och ut mellan cellplastblocken på insidan så att plyfan möglar...? Låter lite långsökt, samtidigt vet man ju att fukten hittar in överallt... :mad:
    • Om jag reglar upp väggen, måste den ventileras då? Tro om det går bra med tunnare träreglar (typ 34 mm) eller kanske ännu tunnare? Utrymmet är ganska litet, så jag vill helst göra väggen så tunn som möjligt, så helst inga 45-reglar...

2. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Den är gjord för att kunna skruva plyfa direkt på .