6 392 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
källarväg målad väv luktar illa
Hejsan,
Jag har precis flyttat till ett hus där det finns gammalt 70-tals väv på väggen i källaren. Vi ville bara göra en snabblösning, så vi målade med vit tak och vägg farg, vatten baserad och billig. Nu luktar rummet konstigt. Inte målarfarg precis, jag vet inte riktigt. När man luktar men näsan på väggen luktar det svagt målarfärg men i luften luktar det lite blött hund eller något konstigt. Vad ska jag göra, jag vet inte vad lukten är ens??? Jag är rädd att om jag river ner och tapertsera om att lukten ändå blir kvar? Är det någon som kan hjälpa med problemet?
Jag har precis flyttat till ett hus där det finns gammalt 70-tals väv på väggen i källaren. Vi ville bara göra en snabblösning, så vi målade med vit tak och vägg farg, vatten baserad och billig. Nu luktar rummet konstigt. Inte målarfarg precis, jag vet inte riktigt. När man luktar men näsan på väggen luktar det svagt målarfärg men i luften luktar det lite blött hund eller något konstigt. Vad ska jag göra, jag vet inte vad lukten är ens??? Jag är rädd att om jag river ner och tapertsera om att lukten ändå blir kvar? Är det någon som kan hjälpa med problemet?
Ställ en avfuktare i rummet och se om lukten försvinner. Kan vara så att det fanns lite mögelsporer i väven som reagerade när ni målade... Om det är fukt i väggen bör ni riva ner och låta väggarna torka ur innan ni gör några ytterligare renoveringsarbeten. Kanske också läge att kontrollera dräneringen om det är väldigt fuktigt.
Moderna vattenbaserade färger lukter inte direkt traditionellt "färg" utan, tja, nåt annat, lite instängt konstigt...kan ju som sagt vara nåt annat junk i väggen som vaknade till också.
En modern vattenlöslig väggfärg ska inte lukta längre än en dag efter att man målat. Men om färgen var rutten innan man målade upp den kan nog lukten sitta i länge. Men ni borde ha anat oråd om den var rutten för det luktar så illa att man nästan kräks...
hejsan, tack för era svar. Det luktar fortfarande konstigt. Det l
uktar som nåt har väckts till liv faktiskt. Som om nåt kemiskt reaktion hände mellan väggen och färgen. Dräneringen på huset verkar vara fungerande, ska kanske köpa en fuktmätare. Lukten är verkligen svårt att beskriva.
uktar som nåt har väckts till liv faktiskt. Som om nåt kemiskt reaktion hände mellan väggen och färgen. Dräneringen på huset verkar vara fungerande, ska kanske köpa en fuktmätare. Lukten är verkligen svårt att beskriva.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måla målade källarväggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tapetsera garderobsdörrar med målad väv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bubblig väv källarvägg samt möglig bastu? Panel i gamla bastun. Vad göra?
Övrigt husrelaterat -
Färgåtgång på målad väv
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur få bort målad vävtapet från källarvägg av betong?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus