Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Källarrenovering i fel ordning? Funkar det??

1. K
    Medlem · Stockholms län · 1 inlägg

Korny

Medlem
    Renovera först dränera sen?

Läget är detta.

Ska renovera ett källarrum i suterränghus från -63 (100% blåbetong överallt). Rummet var inklätt med träpanel uppreglad direkt mot betongen med trä. På golvet låg klinkers med elgolvvärme som varit på lite sporadiskt senaste åren. Dessa verkar ha släppt helt från betongen tillsammmans med fixet så det blir en lätt match att bara lyfta ut. Har rivit panelen och putsen bakom har släppt i stora sjok på nederdelen av väggen och dessutom stinker det fukt och mögel (mindre nu än vid rivningen). Betongblocken ser iofs rätt torra och fina ut och det är torrt i golv/väggvinklarna. Vi behöver rummet fort så jag tänkte hä upp ny puts på väggarna och måla med vattengenomsläpplig färg och på golvet blir det platon MEN jag misstänker att det kanske finns en viss tågordning man borde följa.

1. Borde man låta betongväggen (under mark) torka ut länge innan man lägger ny puts? Byggfläkt/avfuktare?

2. Det blev rejäla hål av spikarna från träreglarna i betongblocken, 5-6 cm kratrar. Lagar man det med puts också?

2. Mögelsanering på blåbetong? Jag tänker mig att möglet försvinner när träet är väck och de sporer som sitter på betongen begravs under putsen. Borta!

3. Ingen dränering gjord senaste 45 åren (och inte då heller antagligen) och jag skulle gärna vänta nåra år till. Riskerar jag att nya ytskiktet ramlar av av lite extra fukt?

4. Måste all gammal vattentät färg bort från den puts som sitter kvar? Jag tänker mig att det borde räcka att ta bort 50-60-70%. Väggen kanske inte släpper igenom lika mycket fukt då men tillräckligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.