Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Källarprojekt

  1. R
    Medlem · Frösön · 603 inlägg
    Enligt bilden ser det ut som man ska kunna spara ca 125mm genom att använda isodrän och därmed få högre takhöjd. .

    I så fall hade jag gjort det med 100% även om jag fått jävlas med avloppet några dagar extra. Det jobbet gör man bara en gång medan du resten av tiden du bor i huset kommer svära över det låga taket.
     
    • Laddar…
  2. Lostmoose
    Husägare · Örebro · 1 040 inlägg

    Lostmoose

    Husägare
    Jag gissar att problemet är att man då måste knacka bort åsarna i berget.
     
    • Laddar…
  3. Johanw123
    Medlem · 47 inlägg
    Jag har bara fyllt på med makadam så att jag täcker berget och dess högsta punkter, har vinkelslipat bort den högsta punkten (en bit på ca 50x30x~7 cm). Då hade jag exakt 30 cm kvar upp till gamla golvytan. Nu kommer jag bara att använda 25 av dessa och därmed få 5 cm extra takhöjd. För att få mer kan jag gå ner till 10 cm isolering men känns lite tunt. Bära ut makadam igen och börja såga i berget tror jag inte att jag orkar, är tursamt nog bara 175 cm ”lång” så skall nog funka :)
     
  4. Fulkemisten
    Husägare · 1 976 inlägg
    Nä men 15 cm ska du ha. Det är 50% mer än 10 cm medans 20 cm bara är 33% mer än 15 cm.
    Tre lager med 5 cm hade varit bättre än ett med 10 cm och ett med 5 cm med tanke på skarvar, mycket läcker via just dessa. Nu har du ju redan grejorna så kör på 10+5.
     
    • Laddar…
  5. J
    Medlem · stockholm · 5 731 inlägg

    JohanLun

    Medlem
    Varför är det viktigt att plattan är lös mot väggen? I mitt hus från 1909 är den ett par cm tjocka plattan fastgjuten i väggen. Är det om nåt sätter sig man inte vill ha sprickor utan att bara väggen sjunker?
     
    • Laddar…
  6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 815 inlägg
    Den nya plattan kommer ju röra sig lite nedåt när din nya isolering pressas ihop lite och den rörelsen vill man inte överföra till väggen. Speciellt inte om väggen är en hålstensvägg murad med kalkbruk som trillar av bara man nyser i rummet.
     
  7. H
    Medlem · 165 inlägg
    Eller så byter du till EPS grå med ca 20 % bättre isoleringsvärde (fast jag vet, du har redan cellplasten hemma).
     
    • Laddar…
  8. H
    Medlem · 165 inlägg
    Jag har ett lager hemma som blivit över som bara står och förfinar tomten. Jag vet dock inte hur bra cellplast mår av att ligga under en presenning i ett par år nu så det kan nog slumpas bort. Det är 10cm skivor fast de går faktiskt att dela på mitten till två femmor om man så önskar.
     
  9. Johanw123
    Medlem · 47 inlägg
    Har ju bara den 10 cm tjocka cellplasten hemma och behöver köpa den 5 cm tjocka så det finns alla möjligheter att köpa grå EPS istället. Skall då den tunnare 5 cm gråa EPS’en ligga underst och sedan 10 cm vita ovanpå? Har även funderat på att köpa de tunnare 5 cm skivorna i XPS. Har för mig att de har lite högre isolerförmåga men framförallt lägre vattenabsorbtion vilket kanske är trevligt eftersom jag inte längre har mina isodrän skivor inblandade?
     
  10. H
    Medlem · 165 inlägg
    Sorry om jag hoppar in här (det blir väl inte relevant i ditt projekt antar jag) men för framtida källargrävare kan det kanske vara intressant - är det ngn som använt skumglas eller perlit som fyllnadsmaterial istället för makadam?

    Bägge materialen är kapillärbrytande, skumglas med lambdavärde 0,102 W/mK och perlit med Lambdavärde 0,040 w/mK.

    Just när man gräver i källare och stöter på ojämn mark och typiskt små bergknallar så är det ju fint att fylla med ett material som också isolerar tillskillnad från makadam.

    https://tranes.se/hasopor-skumglas-ett-atervunnet-byggmaterial/

    https://norrlandseko.se/produkt/perlite-markisolering/
     
  11. H
    Medlem · 165 inlägg
    De flesta eller många lägger ju en åldersbeständig plast underst mot mark eller mellan lager ett och två med cellplast. Ett radonskydd. Får du det tätt mot mark med plast har du inget behov av xps eller för den delen isodrän tänker jag. I mina projekt så använde jag plast vid första delen men sket i den i andra delen. Jag vågar inte komma med några råd där, det finns ju ett par avhandlingar i ämnet här på BH, personer som säkert kan tipsa.
     
    • Laddar…
  12. Johanw123
    Medlem · 47 inlägg
    Har fortfarande inte helt klart för mig hur avlopp och vatten skall se ut men ville inte vänta mer med att gräva avlopp.

    Första betongröret var lätt att få bort
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    9693F3D5-27D1-4A52-9D7F-F34901765431.jpeg


    För att få bort y kopplingen i betong under väggen krävdes lite mer våld men slägga och vinkelslip blir en effektiv kombination. Nu börjar det bli ganska mysigt. Ett under att huset fortfarande står upp…

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    983532E7-0250-4A93-9648-9B1B25FBA9DF.jpeg


    Lite trilskande senare så kan man börja laborera med framtida teoretisk avloppslayout. Ville använda en ny muff för att gå över från det gamla orangea markröret till ett nytt men kommer inte åt att såga så fick sitta i den gamla stosen, verkar dock sakna packning men troligtvis inte så stor påverkan, hojta till om någon har annan synpunkt. Finns kanske något annat sätt att få tätt, tänker typ lim men kanske inte heller idealt.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EEF2548D-9ECA-436E-A135-9AA37641AAC3.jpeg


    I mitt huvud har jag att man skall ha 7 grader fall men det är väldigt mycket visar det sig när man mäter, vad är rätt siffra, typ 2-3 grader verkar räcka? Kan vi även reda ut vilka rör man skall ha, orangea eller grå? Orangea är markrör och skall ligga i marken, grå är inomhusavloppsrör, lite dyrare men kan gjutas in i betong? Jag vill gjuta in mitt orangea rör som går ut under väggen, skulle jag då valt ett grått rör istället?

    Ordningen återställd och fungerande avlopp till natten. Gjöt lite med expander betong i hörnet så har jag fast underlag för att fylla på med finbetong på. Får köra vidare en annan kväll!

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1C4E0A5D-FA2A-4ACF-86FF-9FFCEE187C93.jpeg
     
  13. B
    Allvetare · Stockholm · 9 279 inlägg

    b8qPremiumikon: Hand

    Allvetare
    Grå rör som är märkta ”BD” går att gjuta in.

    Rekommenderat fall på avlopp är 1-2 cm per meter, mer behövs faktiskt inte. (Tvärtom säger vissa att vid större lutning kan vattnet rinna ifrån papper och skit, så har man större höjdskillnader tar man upp det i trappsteg. Jag har dock utanför mitt hus ett rätt konstant fall ner till anslutningspunkt i gata på kanske 2/10, och det har inte varit något problem.)
     
    • Laddar…
  14. B
    Allvetare · Stockholm · 9 279 inlägg

    b8qPremiumikon: Hand

    Allvetare
    Hur ser det ut i hörnet där den orangea Y-kopplingen ansluter på det gamla betong(?)röret?
    När vi bytte avlopp här hemma lät hantverkaren helt sonika det nya 110-röret sticka in en meter i betongröret just för att man inte kom åt att vare sig kapa eller sätta dit en riktig muff. Jag minns tyvärr inte om man sedan dessutom tätade med någon fogmassa.
     
    • Laddar…
  15. Johanw123
    Medlem · 47 inlägg
    Jag har tagit bort alla betongrör och det är nu orangea plaströr hela vägen. Det gamla orangea röret började precis utanför husväggen och hade en kon som gick över det gamla betongröret, man ser den liggande på marken på en av bilderna. I det gamla orangea röret så satt det en stos som jag skulle vilja såga av och kunna sätta en muff för att fortsätta inåt med nytt orange rör men fick nöja mig med att använda den gamla stosen som saknar packning, dock verkar det sitta rätt bra. 1-2 cm per meter låter vettigt, blir 0.8 grader om jag räknar rätt.
     
    Redigerat 15 dec 2021 10:10
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.