Byggahus.se

Källarproblem! (tapet sitter)

1. M
    Medlem · Malmö · 2 inlägg

Marcuslindell

Medlem
    Hejsan!

Jag är ny på detta forumet, så hittade inte detta i någon anna rubrik.

Mitt problem är att det hade suttit två brädor panell som va spikade som en sarg runt rummet. Där det hade då blivit fukt mella träet och väggen. Jag tog väck dom och börjat riva tapet.
    det sitter väl en 3-5 laget med tapet.. dom yttersta lagerna sitter inte så hårt. Men dom 1-2 innre gör. Jag har provat vattna, och även tapetlim/vatten. Men det känns inte som det biter på det. Några andra ide'r? Ska man stå och skrapa väck all tapet känns det som om det kommer ta veckor..
    Har även hört att man kan stryka över väggarna med oljefärg så sitter tapeterna "fast" ordentligt? Man skulle tydligen kunna spackla på den sen?
    Hade tänkte spackla och sedan borsta för att få det lite som "putsat" eller har för mig att det finns fär med sand i?

Ringde runt till lite firmor idag, men fick inget vettigt svar :(
    Mycket tacksam för svar :) (Färg/Tapet är inte min starka sida)

MVH Marcus

2. Miles
    Medlem · Uppsala · 451 inlägg

Miles

Medlem
    Tror det är bortskrapning av tapet eller limma på tjock "renoveringspapp/tapet" som gäller. Ett knep är att spraya på tapeten ordentligt, eller typ rolla på så det blir blött, lite tapetlim kan hjälpa .. och sen så täcker du in ytan med plast och tejpar kanterna så fukten finns kvar. Låt det stå några timmar så ska det vara ganska genomfuktigt och kunna skrapas bort.

Helspackling lär man sig efter ett par meter :) Är väggen riktigt grov på ytan så kan man först grovt jämna till med ett lager och sen lägger du andra lagret snyggt o jämnt. Är det källare så kan man dock putsa med gipsputs vilket kanske är lite enklare .. den är lite sandig på ytan.

Se till bara att det är torrt och inget mögel där du hade fuktskada bakom träpanelen innan du kör på där.

3. Thomas59
    Medlem · Stockholms län · 2 982 inlägg

Thomas59

Medlem
    Kan ju ev vara förlimmade tapeter. Dom har oftast ett tunt plastskikt laminerat med tapeten som gör att fukten då du blöter eller använder tapetbortagning inte kan komma åt att lösa upp det gamla tapetklistret.

Fick själv använda en piggroller och på vissa ställen helt enkelt skära tapeten direkt på väggen i ca 2x2cm stora bitar där sedan tapetborttagningssmedlet kunde tränga in. Ett j-a slit!

4. M
    Medlem · Malmö · 2 inlägg

Marcuslindell

Medlem

hehe det verkar som att jag får acceptera att det tar en j*vla tid detta :p men jag får väl gå ner igen och försöka få väck så mycket som möjligt..

Men vilken ide är bäst om jag nu som sagt vill få en "putsad yta" på väggen? Det behöver heller inte vara det dyraste hehe, vill som sagt få klart nere i källaren så man slipper springa i allt mög när man ska gå till duschen!:rolleyes:

Japp, jag har ställt ner en luftfuktare modellen stor.. så hoppas det kommer hjälpa lite, även några värme element kommer finnas snart :)

Tror det kan har varit något sådan på den källare som inte är någon yttervägg, för där tycker jag inget biter ;) haha

Tack så mycket för all hjälp än så länge!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.