Jag har f n hantverkare för källarprojektet, som delvis (20 kvm) innebär bilning, utgrävning, isolering och gjutning av ny platta som så många andra i detta forum gjort. Allt har gått bra fram till nu...
De har nämligen gjutit den nya plattan och använt vanlig färdig Maxit Grovbetong, blandat med visp i murhink, och gjort detta i etapper (över tre dagar), och inte heller vattnat eller hållt plattan fuktig. Tjockleken på plattan är ca 6 cm, men den färdiga nivån behöver komma upp ca 6-7 cm till innan vi kan lägga klinkers (för att nivån ska stämma med andra rum och trappor mm), vilket kommer att ske med finbetong + avjämning.
Mina farhågor om denna metod framför att köra med betongbil:
- Dyrt (material och framförallt tid)
- Dålig hållfasthet då betongen brinner för fort och inte blir en enhet utan flera delar
- Stor sprickrisk vilket är oönskvärt då delar av utrymmet ska bli våtutrymme och huset ligger på radonmark
Kan någon bekräfta eller dementera mina farhågor, ge råd kring hur jag ska gå vidare (bila bort och göra om eller köra på och hålla tummarna), alternativt tipsa om vart jag kan få svar?
Visst är det dyrare att köpa färdig betong mot att ta en bil om det är stora mängder betong, sedan är det ju fruktansvärt mycket jobbigare att blanda själv. Om du vill få en hållbar konstruktion i de två lagren med betong så bör du nog slå i dubb i golvet innan du gjuter betongkaka nummer två. Då får den nya betongen bra fäste ihop med den befintliga. Har du radon så kanske du ska fundera på att kägga åldersbeständig plast mellan betong kakorna.
Hoppas det löser sig för dig. Finns säkert många kunniga personer här som kan ge fler tips i detta ämne.