Byggahus.se
Blev varse först efter jag köp min lägenhet att det "luktar källare" i källarförråden. Huset är ett 60-tals hus och förråden är inredda i ett skyddsrum.

Hursomhelst så sade grannen att om man har resväskor i förrådet så är det bäst att lägga dem på balkongen i några dagar innan man reser så inte reskläderna ska lukta källare när man kommer fram.

Men går det att "låsa ute" källarlukten? Packa allting i soppåsar, t ex? Skulle inte vara så kul om mitt tält "luktar källare" tex.

Jag har kontaktat fastighetsskötaren och de sade att de inte tänkte göra något förrän fasaden ska bytas om 13 månader - ett svar jag inte är tillfreds med.

Vacumpåsar

E
Be föreningen investera i en avfuktare och ställ i utrymmet där ni har förråden. Det gjorde susen för min källare. Relativt liten investering för en brf samt inte svårt att sälja in investeringen till styrelsen om detta problemet är välkänt hos er boende att man knappt kan utnyttja förråden pga lukt.

O
Det går att utnyttja förrådet även om det luktar "källare". Att bara sätta in en avfuktare är inte säkert att det hjälper. Oavsett så är det konstgjord andning. Det lär inte vara direkt prioriterar att åtgärda en källare. Det kan vara många saker som orsakar problemet. Om det skulle krävas dränering så tror jag inte att man är så snabba på att köra igång ett sådant projekt, om det bara är att det luktar i källare.... Och inga medlemmar är nog villiga att betala vad det skulle kosta...

Jovisst, det går att "utnyttja" förrådet att ställa hårda prylar i, men t ex tält, julgardiner, extramadrasser och allt sådant kan jag inte använda det till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.