Byggahus.se

Källargolv

1. P
    Medlem · Västra Götaland · 594 inlägg

Poggan

Medlem
    Har börjat med mitt källarprojekt idag. :)

På källargolvet "plattan" så finns där idag, "lineloeumplattor" tror jag det är (gummiliknande plattor), ljusgröna till färgen. Nu är frågan, finns det asbest i dem?
    Huset är byggt 1957.

2. P

Poggan

Medlem

Re: Källargolv

Ingen som vet? :-[

3. P

Poggan

Medlem

Ok....ingen visste, jag har slitit ut plattorna nu ändå.....frågade runt lite, ingen kunde tänka sig att det skulle finnas asbest i dem.....
    Men ush va illa limmet luktar som dom satt fast med.....blir till å skrapa å slipa....

Nån som har bra tips om vektyg för detta......alt hyra maskin?
    Vill helst prova själv först innan jag hyr maskin...

4. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem

Jag har också rivit väck ett gammalt golv dock i korkbitar som var 20x20cm. Hade betong under och limmet luktade också riktigt illa! När jag sedan skulle lägga klinkers på golvet och primade såg golvet självlysande ut :surprised:

Men jag har inte dött än............ ;)

5. P

Poggan

Medlem

Heheh.....tänkte åxå på klinkers....men då blir golvet kallare, måste nästan köra golvvärme om det skall kännas skönt å gå på, så det blir platon, spånskiva, foam å laminat för mig + ventitex å ventilerade lister såklart!

6. P

Poggan

Medlem

Gick inte å skrapa bort limmet, lr jo det går ju....men det tar tiiiid :(, sen kommer det nått svart, antar att det är tjära......blir till å hyra maskin, vad skall man hyra för sorts maskin så att det blir "betongrent", vilken maskin skall man hyra så att man får bort all lim/tjära?

7. P

Poggan

Medlem

Måste jag använda en betongslipmaskin? Det är ju inte själva "betongen" som skall slipas, utan limmet å tjäran som skall väck.....kanske nån annan sorts slipmaskin?
    Tips&ideér mottages tacksamt! För nu vill jag sätta igång å få datarummet klart.... :p

8. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Om du sätter in golvvärme i källaren, så kom ihåg att inte stänga av den under sommaren. Anledningen är att du med värme höjer ånghalten i och under plattan och stänger du av kommer den fukten att stiga upp och igenom ditt golv med mögelproblem som en direkt följd. Du har ju bevisligen redan en fuktig platta utan golvvärme då limmed lämnar emmisioner efter sig. En platonmatta är inte diffusionstät utan fukten kommer att så småningom nå upp i ditt spångolv. Köp tofflor istället och lägg klinkers utan värme och platon. Jag vill även varna för att golvvärmen kan skapa stora fuktproblem i angränsande rum och i källarytterväggar. Inte kul att få sådana här råd, men tyvärr fungerar termisk fysik på detta sätt.
    Tartan

9. P

Poggan

Medlem

Vi skall inte lägga in golvvärme.....
    Och ang. fukt så har vi ingen, min svärfar har mätt med fuktmätare.
    Jag tror även att platon är det bästa alternativet, för då ventileras ju hela plattan.

10. P

Poggan

Medlem

Jag kommer att prova att få bort limmet med en "koppborste"
    http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/374363_b.jpg
    Jag tror att detta kommer at gå bra, då jag provade att slipa bort lim med ett grovt slippapper fastsatt på borrmaskin, fast av värmen så smälte ju limmet å så korkade ju slippappret igen, men det slipades bort bra ändå så en "borste" gör nog susen!

11. K
    Medlem · 349 inlägg

ktm525

Medlem

Kemi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Koncentrerad lut, löser det mesta.dock lite aggresivt, lut och iskrapa.testa först på minndre yta

12. P

Poggan

Medlem

Usch......det vill jag inte....luktar väl fränt å illa i vecko efteråt....
    koppborsten var ingen hit, slippapper var det bästa....fast nu skall jag föröska låna/hyra något annat.....

13. P

Poggan

Medlem
  14. B
    Medlem · 89 inlägg

Boussard

Medlem
  15. P

Poggan

Medlem

Vad skall man tänka på vid golvläggning i källare?
    Platon, ventitex, ventilerade lister å sånt vet jag.
    Men själva golvet, skall bara köpa nått billigt laminatgolv, eftersom vi pratar källare, det är inget spec man bör tänka på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.