Byggahus.se

Källargolv - regla upp i stället för avjämning?

1. B
    Medlem · 26 inlägg

Byggare_Jonas

Medlem
    Hej,

Det är dags att göra om den före detta tvättstugan till gillestuga. Golvet är väldigt ojämt och fallet som ledde mot golvbrunnen är väldigt brant (det skiljer 11cm mellan högsta och lägsta punkt :surprised:).

Tanken på att hyra en cementblandare och blanda en massa cement tilltalar mig inte dessutom är golvet målat så jag antar att jag måste skrapa och "prima" innan gjutning/avjämning..

Därför tänkte jag helt enkelt lägga plast på betongen, regla upp golvet med vanliga 45x95 reglar som figursågas efter golvets ojämnheter, isolera och sedan skruva vanlig golvspån.

Någon som har gjort nåt liknande/ eller inte gjort av någon anledning?

vh Jonas

2. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 826 inlägg

nimhed

Medlem

Re: Källargolv - regla upp i stället för avjämning

Det måste vara en härlig takhöjd du har i källaren för att klara en sådan lösning ;)

Kan du inte "bila" bort lite golv, så att du jobbar dig nedåt tills du kan fixa till det med lite flytspackel?

3. B
    Medlem · 26 inlägg

Byggare_Jonas

Medlem

Har faktiskt ganska bra takhöjd, ca 220cm. Sen skulle jag inte bygga så mycket på höjden, där golvet är som högst skulle det bara bli 3-4cm kvar av regeln.

Jag misstänker att hela plattan i rummet är gjuten som en tallrik med en tjocklek på ca fem cm, tror inte det finns så mycket att bila på. Där jag bilade upp för golvbrunnen var det inte tjockare än 3 cm. Ska ta en bild så ni får se spektaklet..

4. P
    Medlem · 185 inlägg

psamuels

Medlem

Vad har Du under plattan?

Isolering och väldränerat, eller platta direkt på mark?

Din föreslagna konstruktion är en klassisk riskkonstruktion, så om Du inte har en modern källarkonstruktion, skall Du nog inte använda Dig av organiska material.

Jag rekommenderar Dig att bila ut golvet, isolera och gjuta in golvvärme.

/Per

5. R
    Medlem · 118 inlägg

robbanl

Medlem

Håller med psamuels. Jag har sett hur dessa konstruktioner blir och hur de börjar lukta...

6. S
    Medlem · 124 inlägg

svh9633

Medlem

Håller precis på med detta!
    Det fiins inga genvägar till ett bra ljud och samma story är det med källargolv. Det må vara jobbit en stund men väl värt när det är klart. Bila är kul och dessutom kommer golvärmen att göra susen.
    Jag ska gjuta denna vecka så snart kan jag börja kakla. Jag visste inget om detta innan men med råd från forumet tog jag mod till mig och allt har gått över förvä'ntan. Nu är visserligen gjutningen en av de svåra bitarna men med tungan rätt på plats så ska de gå vägen.

För inspiration läs källartråden som har blivit en referensetråd längst upp, trådan skapad av psamuels.
    Även busnut har gjort ett helvetes jobb som du kan läsa om http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2923

Lycka till!
    /Sam

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.