Källargolv - Lägga matta på trä eller betong?

226 läst  12 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag har ett rum i källaren som jag tänkte lägga matta på. För att i framtiden kunna ha mer som ett sällskapsrum snarare än ett förråd.

I dagsläget ligger det ett trägolv i rummet. Jag bröt upp en bit av det för att se, och det ligger isolering under och under den är vad jag tror är själva bottenplattan.

Huset är från 60 talet rummet är ca 4,5 x 3 meter

Som jag ser det finns det 2 alternativ:

1: Lägg matta på trägolvet (men hur blir det med skarvar och liknande då!?)
    2. Ta bort trägolv och isolering, gjuta om golvet och lägga matta på nygjutet golv. Låter som ett dyrt projekt men kanske ett måste?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    GOLV1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    GOLV2.jpg

Se bifogade bilder för referens.

Nu önskar jag råd från någon som kan detta. Tänker jag fel? Hur hade ni gjort?
    Jag har redan köpt en matta, så mattan skall på :)

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Troligen oisolerad platta så matta direkt på den skulle jag aldrig nånsin lägga.

3. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 8
    Vad är det för matta vi pratar om? Är det en plastmatta så bör den ligga på ett ventilerat golv.

4. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Svårt att se på bilderna men om trägolvet legat en längre tid och det inte är problem med fukt eller mögel så skulle jag lägga heltäckningsmattan uppe på trägolvet. Förutsatt att det är en matta som andas såklart. Däremot är det ju tveksamt att göra som det är gjort. Det vill säga isolering direkt mot betongplattan och sedan organiskt material på det. Men har du inga problem med frukt eller mögel så har det ju tydligen fungerat mot alla odds!

5. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Köp billigaste möjligaste klickgolv och lägg det på foarm över trägolvet, sen mattan på det.
    Gissar att det är en plastmatta du pratar om ?? en heltäckningsmatta/nålfilt kan du lägga direkt på trägolvet.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Kan man lägga Cellplast och gjuta nytt då?

7. R
    Medlem Nivå 1
    Det är heltäckningsmatta

8. R
    Medlem Nivå 1
    Ja golvet har legat i 50 år. Under tiden jag bott här har vi haft vatten i källaren och det kan mkt väl ha kommit in vatten då, tidigare ägaren har också haft det. Men upplever inte att det är någon mögeldoft. Hur mäter jag upp om det finns fukt? Det enklaste såklart hade varit att lägga mattan rätt på.

9. R
    Medlem Nivå 1
    Det är en heltäckningsmatta.

10. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Vi har en heltäckningsmatta direkt på plattan i källaren. Har du inga fuktbekymmer så är det inget problem. Den enda nackdelen för oss är att golvet såklart är väldigt kallt. Och som sagt. Om trägolvet är torrt och fint och inga problem med frukt eller mögel så har du facit!

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 1
    Tack! Jag konsulterar en god vän med kunskaper så får han avgöra fukt/mögel frågan

12. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Vad menar du med att det har kommit in vatten i källaren?

13. R
    Medlem Nivå 1
    Det kom in vatten via källardörren, rann ut i "korridoren" och nådde till dörren som går in till detta rummet som enbart skyddades av en trätröskel. Förmodar att den smugit sig in vatten då. Kanske inte syns på bilderna men en del av tröskeln är borttagen 2007 av en hantverkare som skulle kolla statusen på golvet då. Vill minnas att han inte tyckte det var några problem. Men skall man göra om tänker jag att det är bäst att göra det rejält.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: