Kul med lite diskussion som kom igång med nätverket, verkar finnas lite intresse för det ämnet Låt oss återkomma till det lite senare, först måste vi prata avlopp.

27 maj 2025, vi fortsätter bila. Som jag sade är jag försiktig i början för att inte spräcka för mycket av betongen. Golvet är gjutet i två steg, en mycket grov platta följt av en finsats på bara någon centimeter. Denna finsats spricker lätt och eftersom betongen kommer vara synlig vill jag undvika detta så mycket som det går.

Med lilla borrhammaren som bilningsmaskin får jag fram mer och mer av avloppet
Bilad betongplatta med synligt avloppsrör; spruckna ytor och en kofot vid kanten, grönt skåp till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med kofoten får jag bort den första betongbiten, och röret ligger verkligen för grunt för att det ska kännas bra.

Närbild på ett blottlagt avloppsrör under en sprucken betongplatta, del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Till vänster ser ni också rören som gick till vattenkranen som tidigare satt inne i garaget. Denna är sedan länge urkopplad (minns ni början av tråden?) och är ersatt av en frostsäker utomhuskastare.
Avslöjad avloppsledning under ett betonggolv, omgiven av sand och grus. En liten kofot är synlig på kanten av det brutna betonglagret.
Skapa konto

Vi fortsätter borra och bila. Som sagt vill jag inte förvandla källaren till en rökig dansklubb så jag kör inte betongsåg utan borrar med SDS-borr och sedan knackar.
Bilden visar en del av ett betonggolv där hål är borrade och ett avloppsrör är frilagt i ett garageprojekt.
Skapa konto

Vilken förmån att få äga en Hilti som hemmafixare :)
Hilti TE 1500-AVR bilmaskin bryter upp betonggolv för att exponera ett avloppsrör, under en renovering i ett garage.
Skapa konto

Betonggolv med uppbrutet område och synligt avloppsrör, omgiven av verktyg som en hammare och en dammsugarslang.
Skapa konto

Avtäckt avloppsrör i betonggolv vid renovering, omgiven av grus och verktyg, med en svart hink och belysning i bakgrunden.
Skapa konto

Inte illa för en liten stunds arbete på kvällen.

Vi fortsätter nästa dag, den 28 maj 2025. Nu ger vi oss på golvbrunnen i garaget. Denna gång sparar vi inte på krafterna utan tar stora Hiltin direkt.

Hilti-bilningsmaskin ovanför en golvbrunn på ett betonggolv i ett garage, med verktyg och hink i bakgrunden.
Skapa konto

Betonggolv med tydlig bilningsprocess, stora bitar betong brutna vid golvbrunn. En borrhammare synlig till höger.
Skapa konto

Gammalt golvavlopp i cementgolv med synlig rörledning och sprucken yta, omgiven av bitar av bruten betong.
Skapa konto

Som vanligt under plattan i detta hus har vi sand och rullgrus vilket inte är särskilt stadigt. Tänk om de använt makadam i stället, då hade saker varit mycket stabilare!

Hål i betonggolv med grus och sand i botten, en liten spade och ett blått plaströr syns ovanpå golvet.
Skapa konto

Lilla gardenaspaden passar utmärkt i detta jobb.
Betonggolv under renovering med golvbrunn synlig, en borrliknande maskin och en liten trädgårdsspade ligger bredvid det uppgrävda avloppsröret.
Skapa konto

Nu närmar vi oss trappan jag vill spara, så den vill jag inte gå för nära, vore tråkigt om den sprack
Betonggolv i ett garage bryts upp med en borrhammare. En trädgårdsspade, hink och byggmaterial syns. Avloppsröret är delvis exponerat.
Skapa konto

Borrhammare, trädgårdsspade och borrhål i ett betonggolv, omgivet av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Efter en stunds grävande kommer vi hit, där vi slutar för kvällen. Nu kan man se hela sista biten av avloppsröret. Håller tummarna för att vi kan få ut det gamls röret och sätta in ett nytt rör utan för mycket krångel under trappan...
En byggarbetsplats i källare med frilagt avloppsrör i golvet, omgiven av verktyg, hinkar och en dammsugare liggandes på golvet.
Skapa konto

Bra nyheter förresten, nu har det nya nätverksracket kommit!

Och dåliga nyheter, för denna är också transportskadad...
Deformerat nätverksrack i färgen svart med en buckla på sidan, med en person i vita sandaler bredvid.
Skapa konto

Inte nog med att den är deformerad, den har även tappat flera nitar.

Däremot är dörren bra, så jag kan flytta över dörren från denna till det tidigare racket. Bygger vi ihop dessa får jag ett rack som är 99% som det ska, bara en liten transportskada på ena hörnet. Jag kontaktar butiken och fick lite prisavdrag, och med det blir jag nöjd. Det andra racket skickar jag tillbaka.

Med det kan jag äntligen sätta upp åbäket på väggen.

Elkablar vid taket i ett rum med flera borrhål i väggen.
Skapa konto
Flera kablar är dragna genom ett hål i taket och de hänger ner längs en vit vägg där en montagelist är fastskruvad.
Skapa konto
Ett svart nätverksrack monterat på väggen med flera blå och vita kablar anslutna, omgiven av ventilationsrör i ett källarutrymme.
Skapa konto

Här ser man att Digitus är ett billigt märke på rack. När sidopanelerna inte sitter på hänger det snett, för att få bort skjuvningen måste panelerna sättas tillbaka. Men den gör sitt jobb och glaspanelen fram är faktiskt rätt snygg.

Jag lyfter temporärt in switchen med alla kontakter. Det är sent på kvällen och jag får börja koppla om kablar senare under helgen.

Väggmonterat nätverksrack med flera blå kabelsträngar och vita sladdar organiserade runt det.
Skapa konto

• Gilla
saiter
  • Laddar…
29 maj 2025. Dags att bila upp sista biten av avloppet!
En borrmaskin och rör kopplade till väggen vid ett hål i golvet, med inplastade ventilrör och en sladd i fokus.
Skapa konto
Hål tagna i betong för avloppsrörsdragning, omgivna av grå och blå kablar vid vad som verkar vara en väggnära plats.
Skapa konto
Hilti-maskin över hål i betonggolv med rör och kablar synliga, använd för att bila upp gammalt avloppssystem.
Skapa konto

Inte så mycket att orda om här. Jag borrar, bilar, och gräver om vartannat.
Betonggolv uppbrutet med synliga avloppsrör och kablage, delvis täckt av jord och smuts, under renovering i garage.
Skapa konto

Utöver vattenröret och avloppet finns också rören till radiatorn som tidigare satt i detta rum.
Gamla avloppsrör och annan rörledning delvis frilagda i ett uppbrutet golv, omgivna av grus och betongrester.
Skapa konto

Jag bänder bort vattenröret som gick till gamla utkastaren bit för bit
Söndertagen betonggolvsektion med exponerade gamla rör under, omgiven av verktyg och grus, sett i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Innan jag tar lunch tar jag bort första biten av avloppet och sätter ett lock till resten av huset.
En person använder en blå borr från Makita för att frilägga ett vitt avloppsrör i en uppbruten cementyta.
Skapa konto
Ett PVC-avloppsrör i en uppborrad ränna i golvet, omgivet av sand och sten, med synlig tryckt text på röret.
Skapa konto
Öppet betonggolv med synliga rör och grus, där avloppssystemet håller på att tas bort och ersättas, visar byggprocessens framsteg.
Skapa konto

Plastpåse och buntband får hålla tills vidare. Detta är uppströms över påsticken från toa, dusch osv. så det borde inte bli så mycket avloppsinnehåll som rinner hitåt.
Bilden visar en del av en uppbruten golvsektion med synliga rör, varav ett är täckt med en blå plastpåse och buntband, omgivet av jord och betongrester.
Skapa konto

Det gamla avloppet är fullt av gegga. Garageavloppet har nog inte använts mycket sedan 60-talet och all smuts som runnit in över åren har nog satt sig här.

Ett rör av PVC ligger delvis utgrävt i jord, med smuts och skräp som fyller röröppningen.
Skapa konto

Nu kapar jag bort golvbrunnen.
Gammalt gjutjärnsavlopp med gallertopp, delvis uppgrävt i en cementyta. Ett plaströr är synligt och skadat. En Makita-verktygslåda ligger bredvid.
Skapa konto
Rostig gjutjärnsbrunn och avloppsrör på sprucken betonggolv uppbilad under renovering, med en borrmaskin intill.
Skapa konto

Sista gjutjärnsbrunnen från huset borta! En underbar känsla att bli av med denna rostklump.
Rostigt gammalt avloppsrör och del av gjutjärnsbrunn ligger på grusig mark, med närliggande moderna plaströr och en blå sladd.
Skapa konto

Sedan tar jag fram Hiltin och kör upp resten av avloppet. Här förborrar jag inte med lilla SDS-maskinen längre eftersom vi inte är nära rummets hörn där finsatsen är som bräckligast. I stället går stora maskinen pang på och det går mycket snabbare men dammar en del.
Bild av ett golv med uppbruten betong där gamla avloppsrör är borttagna. Verktyg och strålkastare syns runt omkring.
Skapa konto

Nu kan jag kapa och bryta ut plaströren.
Uppbruten betonggolv med synligt avloppsrör, borr, ficklampa och verktyg. Byggarbete pågår i ett garage.
Skapa konto
Golv med uppbilat spår för avloppsrör, verktyg och strålkastare synliga; pågående renoveringsprojekt för att byta avlopp.
Skapa konto

Kolla hur mycket gegga det var här! Otroligt att tvättmaskinerna vi hade i garaget ens fungerade.
Gammalt rostigt avloppsrör fyllt med smuts hålls av en person med svarta handskar, med bakgrund av sopsäckar och en tunna.
Skapa konto

Nu återstår bara rörbiten under trappan. Detta blir den svåra biten då den verkar ingjuten i betong
Upprivet golv med avloppsrör synliga i ett rum under renovering, verktyg och material runtomkring.
Skapa konto

Efter lite trixande får jag den att röra sig med slägga mot träbit.

Uppbruten betonggolv med synligt plasströr, timmer och verktyg; en del av ett avloppsrenoveringsprojekt.
Skapa konto

En stund senare har jag knackat den fram och tillbaka att den sitter lite mer löst, och jag kan dra ut den för hand. Röret kommer ut i ett stycket vilket var väldigt viktigt; jag kan inte nå in tillräckligt långt under trappan för att plocka ut bitar av gammalt avloppsrör.

Nu är jag uppe i 20 bilder igen vilket är max per inlägg på byggahus, i nästa inlägg firar vi att alla gamla avlopp i huset är borta!

• Gilla
john.h och 6 till
  • Laddar…
29 maj 2025. Efter lite slit fram och tillbaka med släggan fick jag som sagt ut röret ur sitt hål, och med det är huset befriat från vita avloppsrör och gjutjärnsbrunnar.
Rivna golvbrunnar med verktyg och en djup grävad skåra i betonggolv, förberedelse för nya avloppsrör i husrenovering.
Skapa konto
En grävd ränna i ett golv med verktyg och material runtom, inkludert en lampa, dammsugarslang och kartonger i bakgrunden.
Skapa konto

Totalt behövde jag bara 8h arbetstid för att riva ut detta avlopp. Genom att bära ut hink efter hink har jag till slut fyllt en 1m3 storsäck för hand med grus, sand och betongkross.

Nu gäller det att lyckas montera ett nytt avlopp under befintlig trappa. Som ni ser är hålet ganska långt ned och långt in.
Hål i marken fyllt med grus och stenar, del av ett avloppssystem under konstruktion.
Skapa konto

Nedgrävd grävplats med avlägsnat avloppsrör under en trappa; exponerat rör och rester av grus och betong visas i hålet.
Skapa konto

Jag rensar så mycket grus jag kan från hålet och börjar sedan banka in ett nytt 75-rör uppifrån
Plaströr installerat i öppet golvhål med verktyg och trästöd runt om. Grus och betongrester syns runtom röröppningen.
Skapa konto

Det lyckades! Sakta men säkert åkte det nya röret in, och nu återstår bara att röris kommer förbi och kopplar ihop allting.

Hål i betonggolv med synligt avloppsrör och belysning lyser upp platsen, omgiven av jord och grus.
Skapa konto

Eftersom det nya röret går genom exakt samma hål som det gamla kan jag inte sänka ned det, men planen är att den får en böj under trappan så den ligger djupare. Det gäller ju att få tillräckligt med armerad betong över röret så det inte spricker.

En granne, som också är i byggsvängen, har precis gjutit en ny platta och har en massa fin makadam över. Jag kan hämta så många skottkärror jag vill, och det är ju precis vad jag kommer behöva runt rören innan det blir betong. Tack!
Handfull makadam mot en bakgrund av en större grushög i dagsljus.
Skapa konto

Det svåraste steget är alltså fixat, så nu över långhelgen fortsätter jag med nätverket. Som ni minns fick jag precis upp det nya nätverksracket på väggen, men det är väldigt stökigt med allt kablage. För att jag kan bygga färdigt rummet måste detta städas upp. När stambytet gick snabbt och smärtfritt kommer detta faktiskt bli det mest tidskrävande jobbet denna helg.

30 maj 2025. Jag tar ned racket från väggen eftersom jag inte var helt nöjd med infästningen. Efter lite trixande och genom att byta försäkta skruvar till skruvar med platt skalle gick det att få allting i våg.
Vägmonterat nätverksrack med kablar i genomföring; vita kablar hänger ut, blå slangar till höger. Rörsystem syns ovanför, i ett garage eller källarutrymme.
Skapa konto

Detta är nu situationen. 30 kablar kommer från genomföringen i taket. 30 kablar ligger i blå slangar från höger. En halvdussin kablar kommer löst från höger utan att ligga i slang. Hobbyrummet ska få nya nätverksuttag som ska dras hit. En massa övriga kablar hänger på löst längs väggen till vänster eftersom de installerades efter att IKEA-hyllorna sattes in i rummet; de har inte kunnat fästas på något sätt. Klockan är redan halv tolv på kvällen eftersom jag suttit i Excel i två timmar för att planera denna operation. VIlka kablar ska gå till vilken panel och i vilken ordning? Vilka portar på switchen ska konfigureras på vilket sätt? Detta är inget man gör i huvudet.
Väggmonterat nätverksrack med hängande kablar och vit avloppsrör ovanför, nätverksracket är delvis fyllt och sitter fast på väggen i en källare.
Skapa konto

Hela golvet är alltså fyllt med kablar i en stor röra.
Källare under renovering med öppet nätverksrack, oordnade kablar och rörledningar längs väggen. Verktyg och utrustning på ett bord.
Skapa konto

Först leds kablarna från taket in i skåpet och får hänga fritt.
Nätverkskablar organiserade i ett svart skåp, där kablarna går genom en öppning i taket och sträcks ut längs skåpets kant.
Skapa konto

Sedan sträcks de 15 blå slangarna ut på golvet. Nu ska de skalas av en efter en.
Rum med byggställning, blå kablar spridda över golvet, verktyg och utrustning. Avloppsrör och elinstallation synliga längs väggarna.
Skapa konto

Slangen klipps försiktigt, kablarna leds in bakom avloppsrören och nätverkskablarna märks en efter en med märkapparat.
Väggmonterat nätverksrack med kablar och VVS-rör; nätverksinstallation under arbete.
Skapa konto

Detta moment tog längre tid än jag kunnat ana, men jag behöver få nätverket att fungera innan jag går och lägger mig igen. Målet för helgen är inte att slutföra all installation, utan att få in kablarna i racket på ett någorlunda ordnat sätt.
Hängande nätverksrack med många kablar som löper nedåt, oredigt längs vägg och golv, i ett rum under renovering.
Skapa konto

Vita avloppsrör och kopparrör monterade på vägg, omgivna av blå nätverkskablar, i ett källarutrymme.
Skapa konto

Garaget fylls sakta på med över 100 meter överbliven slang
Blå kabelslangar ligger i en röra på ett garagegolv, omgivna av verktyg, lådor och diverse utrustning.
Skapa konto

Till slut är alla tvättstugans och maskinrummets 30 kablar på rätt ställe och uppmärkta.

Jag väntar på ett leverans av ett verktyg för att organisera nätverkskablar, men så länge sätter jag dem i en bunt om 30 kablar.
Nätverksrummel med kablar hängande från racket på väggen, arbetsbord med verktyg, stege och dammsugare i rörigt rum under renovering.
Skapa konto

Dessa ska kortas ned något, men inget jag känner för att göra ikväll. Därför blir det långa "service loops" på kablaget inne i racket.
Öppnat nätverksrack på vägg, fullt med osorterade kablar i blå och vita slangar, redo för organisering och installation.
Skapa konto

Nu kommer switchen in. Här ser man att racket är ganska billigt, den svaga plåten i rackfästet gör att den tunga switchen hänger en hel del.
Bild av ett nätverksrack med ett stort antal vita och blå kablar hängande och upplindade inuti, många utan modularkontakter.
Skapa konto

Eftersom det är väldigt sent nu sätter jag bara på de allra viktigaste kontakterna för att få en del saker att fungera. När jag skalade bort slangarna behövde jag knipsa alla befintliga modulärkontakter. För stunden blir det alltså inga patchpaneler.

Till slut kan jag gå och lägga mig och vara nöjd med att nästan alla kablar nu är "dolda" i skåpet. Det är en stor skillnad mot tidigare, och i morgon kommer jag slutföra resten av kablarna. Efter det blir det att korta kablarna och sätta in alla i paneler enligt min Excel-lista men det blir inte nu. Nu är jag glad att luckan går att stänga och sidopanelerna kan sättas på :)
Väggmonterat nätverksrack med öppna kablar, vita avloppsrör i taket och ett fönster med järnstänger ovanför.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jäkla bra jobbat! Utan att ha läst exakt hela tråden, får man fråga varför du har så ofantligt mycket nätverkskabel? Driver du kontorshotel? 😂 Jag håller också på att dra lite fast kabel men räknat till 5-6 uttag på ca 180kvm hus.

GregerRil GregerRil skrev:
Jäkla bra jobbat! Utan att ha läst exakt hela tråden, får man fråga varför du har så ofantligt mycket nätverkskabel? Driver du kontorshotel? 😂 Jag håller också på att dra lite fast kabel men räknat till 5-6 uttag på ca 180kvm hus.
Uttag överallt, IoT-enheter, accesspunkter, nätverkskameror, larmsystem. Allt kräver nätverk och allt mynnar här i det lilla racket. Sedan har vi ju också stora serverracket som kör på 10 gigabit-hastighet.

Så det blir lite kablar. Samtidigt känner jag ibland att jag borde framtidssäkra mer, jag har ju inte dragit grova vp-rör överallt igenom vilken man i framtiden kan dra vad som nu blir den framtida standarden :)

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Walle85
Vi gjorde om ovanvåningen i vårt hus nyligen. Då passade jag på att montera nätverksuttag och dra slang för kablar. Blev totalt 9 st dubbeluttag och 5 st enkla. Samt kabel upp till vinden och till i garaget. Allt som allt runt ca 30 kablar som går in i nätverksskåpet nu. Så har full förståelse för att man föredrar att säkra upp.
Bonus är när man kör PoE switchar, då slipper man IoT prylar som går på batteri och de får även backup från UPS fram till nätverket lägger ner.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Vi gjorde om ovanvåningen i vårt hus nyligen. Då passade jag på att montera nätverksuttag och dra slang för kablar. Blev totalt 9 st dubbeluttag och 5 st enkla. Samt kabel upp till vinden och till i garaget. Allt som allt runt ca 30 kablar som går in i nätverksskåpet nu. Så har full förståelse för att man föredrar att säkra upp.
Bonus är när man kör PoE switchar, då slipper man IoT prylar som går på batteri och de får även backup från UPS fram till nätverket lägger ner.
Vad har du för enheter som du matar med PoE utöver kameror och APs?
Min erfarenhet är att IoT saker primärt ansluts trådlöst.

Walle85
Utöver alla APs och Unifi Protect enheter är det Homey Pro, mina moddade Unifi multisensors, raspberry pi med PoE hat, väderstation, övriga har som regel USB-C, undviker batterier så långt det går, har inget emot WiFi.

GregerRil GregerRil skrev:
31 maj 2025, mer jobb under helgen. Först lite arkeologisk utgrävning, jag vill tömma tillräckligt mycket sand och sten från rännan så att nya avloppsröret kan hamna lite djupare än det gamla.

En svart hink full med sand och sten står bredvid en lång, smal utgrävd gång i ett betonggolv med synliga vattenrör.
Skapa konto
En smal ränna i ett betonggolv med grus och sten, verktyg och utrustning nära, del av ett renoveringsprojekt för avloppsinstallation.
Skapa konto

En sak som ska göras i dessa rum är nya dörrar, bland annat branddörren mellan garage och källare. Den gamla dörren är märkt "Brandklass C 1/4" och den verkar vara byggd för att stå emot brand i 15 minuter. Efter att ha pratat med försäkringsbolaget och läst på Boverket kommer jag fram till att den nya dörren ska ha minst brandklass Ei30 enligt den nya standarden.

Närbild av ett dörrkarm med etikett från Svensk Dörr Teknik AB, indikerar brandklass C 1/4.
Skapa konto

Sedan blir det mer kabeldragning. Kabelhärvan från garaget har som sagt legat på golvet och varit väldigt trasslig. Nu dras dessa om så de får hänga vid vatten- och ventilationsrören i taket. Eftersom ventilationsrören ska dras om i detta rum får detta bli en tillfällig installation (famous last words?) tills denna ombyggnad är klar.

Luftventilation och kablar i taket av ett källarutrymme med en stege och arbetsmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Med detta har vi förberett rummet för vidare bygge genom att alla kablar är sorterade och hänger i taket i stället för golvet. Racket kan återigen stängas och det ser lite snyggare ut
Källarrum under renovering med synliga rör och kablar i taket, arbetsyta fylld med verktyg, öppen dörr och påbörjad golvutgrävning.
Skapa konto
Väggmonterat svart rackskåp under takrör i källarutrymme, kablar och rör synliga. Kartong på golvet under. Fönster högt upp på väggen.
Skapa konto

Apropå branddörren så gör jag samma ingrepp som jag gjorde ett år tidigare i tvättstugan: kapar av dörrkarmen i botten. Jag behöver ju komma åt att gjuta under dörren, och då kan inte dörrkarmen vara i vägen. Dörren fortsätter att fungera så länge, bäst att låta den sitta kvar så länge som möjligt. Nya leveranser av dörrar kommer ju inte komma förrän efter sommaren.
Betonggolv med avtäckt ränna och kabel, bredvid en delvis demonterad dörrkarm i en källare, med ett liggande verktyg.
Skapa konto

Ett perfekt jobb för multimaskinen
Multimaskin på betonggolv nära dörrkarm, synliga kablar och rör. Förberedelse för bygge och justering av avloppsrör i hobbyrum.
Skapa konto
Bilden visar en utgrävd ränna i cementgolv med verktyg och isoleringsmaterial bredvid. En dörrkarm med trasigt hörn är synlig i bakgrunden.
Skapa konto

I hörnet bakom racket sticker det upp värmerör till det gamla elementet, dessa ska också bort.
Ett hörn av ett rum med en gul vägg, ett uppstickande värmerör och en betonggolvyta med småskräp.
Skapa konto
Verktyg som skär igenom rör och material i ett renoveringsprojekt, med avklippta rör och kabelrester på golvet.
Skapa konto
Hörnet av ett rum med borrhammare på golvet, intill en vägg som visar tecken på utgrävning och betongbitar spridda på golvet.
Skapa konto
Hål i betonggolv med verktyg, en blå Makita såg och hammare ligger bredvid, samt böjda metallrörsdelar på golvet i ett hörnrum.
Skapa konto

Detta lilla hål kommer också få gjutas igen.

1 juni 2025. Dörren mellan hobbyrum och resten av källaren kastas, och dörrkarmen möter samma öde.
Öppning i vägg mellan två rum, kabelrör synliga i taket. Byggdamm på golvet och en trasig väggkarm. Verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto

2 juni 2025. Rörmokaren är tillbaka och sätter golvbrunn och drar avlopp.
Ränna i golv med avloppsrör, två röda hinkar med sand, en blå skyffel och byggmaterial synligt, arbete pågår.
Skapa konto

Jag har läst @Krilleman som i andra trådar kört receptet rostfri Purus-brunn med körbar sil och luktfritt Nood-vattenlås. Det är inte troligtvis att vi någonsin parkerar en bil här inne, och även då sitter brunnen i mitten av rummet så sannolikt kommer aldrig ett hjul köra över brunnen, men better safe than sorry. Den rostfria brunnen är tekniskt sett inte klassad som körbar, men den verkar mycket stadigare än motsvarande i plast. Nood-vattenlåset stoppar lukt från at komma ut även om brunnen torkar ut, vilket troligtvis kommer hända här eftersom brunnen sällan används.
Röd och rosa hinkar med jord, rostfri golvbrunn och sandpåse på ett betonggolv. Bakom syns en barnvagn och en kartong.
Skapa konto

Silen som följer med är klen och behöver klämring för att fungera. Vi kommer inte använda klämring eftersom det bara blir betong utan tätskikt här inne.

Det är snabbt jobbat för röris att montera den nya brunnen och dra avlopp. Och precis som jag önskade fick han ned stammen något, speciellt vid tröskeln. Han satte in två böjar på röret och drog sedan tillbaka hela alltet en bit under trappan, smart.
Avtäckt golv visar en nylagd avloppsledning i en smal ränna under en dörrkarm, omgiven av ojämn betong och grus.
Skapa konto

Ränna med delvis synligt avloppsrör grävd i betonggolv, vägg till vänster och dörr i fonden, rummet har pågående renoveringsarbete.
Skapa konto

Ett rum med ett uppgrävt schakt och avloppsrör synliga i marken, omgivna av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Nu avslutar jag detta inlägg med en fråga. Nästa steg är ju att lägga makadam och sedan gjuta med betong, men hur ska jag göra med armering? Rännan är bara ca 15 cm bred så ett armeringsnät går ju bara in på något enstaka ställe. Det är nästan för smalt att sätta dubbar eftersom borrmaskinen knappt kommer åt. Ska jag bara sätta några raka järn på några ställen där de går i och sedan vara nöjd? Betongen är ju sedan tidigare inte armerad.

Sedan är kanterna på rännan väldigt ojämna vilket är bra för hållfastheten. Hade jag sågat med betongsåg hade jag varit mer orolig för krympsprickor. Jag tänkte ha på primer på den gamla betongen för att få den nya att fästa bättre, visst kan jag bara använda vanlig primer för flytspackel?

Tills nästa gång!
Ränna i golvet med nytt avloppsrör installerat, omringat av betong och sand; renoveringsutrustning synlig i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Etnoy Etnoy skrev:
Jag har läst @Krilleman som i andra trådar kört receptet rostfri Purus-brunn med körbar sil och luktfritt Nood-vattenlås.
Vackert! 👍
Det glädjer mig att man köper kvalitet i rostfritt stål.

Ångrar du ditt köp?

Jag har verkligen inte gjort det, huset med mina tre brunnar är sålt sedan länge, men det blir exakt lika i nästa hus om tillfälle ges kan jag lova! ✅✅

Krilleman Krilleman skrev:
Vackert! 👍
Det glädjer mig att man köper kvalitet i rostfritt stål.

Ångrar du ditt köp?

Jag har verkligen inte gjort det, huset med mina tre brunnar är sålt sedan länge, men det blir exakt lika i nästa hus om tillfälle ges kan jag lova! ✅✅
Kul att se dig här!

Är det alltså så att jag har bättre golvbrunnar än dig? Det måste ju firas ;)

Jag ångrar inte mitt köp ännu, men så har jag inte fått användning av brunnen ännu. Jag hoppas gjuta in den i betong nästa vecka och då får vi se!

Har du förresten någon åsikt om jag bör armera rännan eller inte?

Krilleman
Etnoy Etnoy skrev:
Är det alltså så att jag har bättre golvbrunnar än dig? Det måste ju firas ;)
Det har du garanterat, då jag hyr mitt boende just nu... 😉

Etnoy Etnoy skrev:
Har du förresten någon åsikt om jag bör armera rännan eller inte?
Jag dubbade i 8mm armeringsjärn på ca 40cm avstånd hela längden.
Onödigt enligt vissa, men en väldigt blek kostnad i helheten.

Borra snett nedåt i betongen, knacka i snuttar av armering och vik ner så betongen täcker vid gjutning.

Armeringsstång, 8 mm tjock och 2 meter lång, visas mot en vit bakgrund med prisinformation och köpknapp.

Betongborr SDS+, 8 mm, med Cr40-stål och YG8C-Volframkarbid spets, för användning i armeringsprojekt som beskrivs i diskussionen.

Redigerat:
Etnoy Etnoy skrev:
11 maj 2025. Eftersom husets alla nätverksdragningar möts i hobbyrummet behöver jag ha nätverksswitchar där även fast stora serverracket får bo i maskinrummet. Därför har jag skaffat ett vägghängt rack, litet och nätt på "bara" 12U. Allt var frid och fröjd tills jag försökte montera mina stora Brocade-switchar...det visade sig att ett rack med 45 cm yttermått inte passar för en 37 cm djup switch om man räknar med svinn och utstickande strömkontakt.

[bild][bild]

Det får bli en retur tillbaka till Amazon och beställa den stora modellen som är 60 cm djup i stället.

I väntan på detta börjar jag spackla upp väggen där racket ska hänga, och detta är en bärande yttervägg framför fönstret. Här hängde tidigare en arbetsbänk när vi köpte huset, och det är ett antal plugghål.

[bild]

Det är lite synd att 45cm-racket inte passade då ett djupare rack kommer täcka mer av fönstret, men vad ska man göra. Husfix smetas på.
[bild]

Medan detta torkar går vi till maskinrummet och bygger på det stora racket. Först i botten monterar vi UPS-aggregatet som ger avbrottsfri ström även vid brownout eller strömavbrott. Eftersom UPS:er innehåller batterier är de tunga och ska generellt monteras i botten av rack. Som så mycket annan serverutrustning går det att köpa relativt billigt i andra hand så länge som man sätter i nya battericeller. Denna modell är dubbelkonverterande vilket gör att man får perfekt sinusvåg till den känsliga datorutrustningen även om det skulle komma transienter. Den har också ett eget nätverkskort så den kan kommunicera med datorutrustningen och varna när batterinivån är låg så servrarna hinner stänga av sig i tid.

[bild]

Sedan lyfter jag in själva servern, och den är så tung att det är på gränsen att man kan göra det själv på ett säkert sätt. Ett 4U-chassi med utdragsskenor och 24 disklådor väger en del...

[bild]
[bild]

Jag älskar denna server, den har 16 kärnor och 256 gigabyte ramminne vilket låter mig göra nästan vad som helst. Tyvärr drar den relativt mycket ström, men det får man räkna med när man kör begagnad serverutrustning!
[bild]

På kvällen släpar jag nätverksracket till postombudet för den långa vägen tillbaka till butiken.
[bild]

12 maj 2025. I hobbyrummet har vi ett gammalt fönster som nästan faller sönder på utsidan, så jag får ta in lite offerter. Måtten är 20x4 vilket är ganska brett, och tyvärr är hela hålet lite snett. Ser ni V-formen? Jag ringer in snickaren som tittar förbi och han och jag kommer fram till att vi köper ett 20x4-fönster och helt enkelt får bearbeta hålet tills det passar.
[bild][bild]

14 maj 2025. Från och med nu kommer jag jobba i bådet hobbyrummet och maskinrummet om vartannat. Närmaste målet är att måla väggen och taket vid nätverksracket eftersom det inte kommer att nå när racket sitter. Nätverkskablarna som kommer genom taket från ovanvåningen (30 stycket för övrigt) får lite betongspackel.
[bild][bild][bild][bild]

På tal om nätverk så kopplar jag in nätverksuttagen i maskinrummet. Man blir rätt bra på något man gör många gåner, och det blir många kontakter (jag får skylla mig själv som vill ha CAT6 överallt)
[bild][bild][bild]

Tillbaka i hobbyrummet har vi nu 15 blå flexslangar med 2 nätverkskablar var, dessa ligger i stora rullar på golvet och jag är så trött på att de är i vägen för allting. Nu när det stora racket är borta kan jag äntligen göra något åt dessa. Jag bad elektrikern lämna gott om sladd, och det har han verkligen gjort, nästan sex meter per slang gör att vi har mer än 100m slang bara i detta trassel. Och ja, det har legat här i ett år nu...
[bild][bild]
Jag tror att källarfönststret är 2 st 10x4 som är ihopmonterade, inte ett 20x4.

/Lennart

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
L Lennart Bergman1 skrev:
Jag tror att källarfönststret är 2 st 10x4 som är ihopmonterade, inte ett 20x4.

/Lennart
Det stämmer säkert, och jag kommer försöka sätta in ett nytt fönster som är 20 brett fast med två öppningar.
Krilleman Krilleman skrev:
Det har du garanterat, då jag hyr mitt boende just nu... 😉

Jag dubbade i 8mm armeringsjärn på ca 40cm avstånd hela längden.
Onödigt enligt vissa, men en väldigt blek kostnad i helheten.

Borra snett nedåt i betongen, knacka i snuttar av armering och vik ner så betongen täcker vid gjutning.

[bild]

[bild]
Tack, jag använde armering för att få ihop allting.

2 juni 2025. Rörmokaren fixade en sak till som annars skulle blockera mitt vidare bygge. I förrådet bredvid korridoren och maskinrummet finns en knutpunkt för husets tilluft, och denna försörs av en stam som jag flyttade under renovering av tvättstuga och toalett.

Sedan sommaren 2024 (se tidigare i tråden) går nu stammen från tvättstugan rakt in i korridoren, och målet är att den ska fortsätta rakt fram in i förrådsrummet där luften sedan fördelas. Det som hindrar detta är en vattenmatning till ovanvåningens dusch som står precis i vägen.
Tilluftsrör och flexrör är omdragna på taket, med anslutning vid husets tilluftsknutpunkt. Öppen vägg visar pågående renovering.
Skapa konto

Bry er inte om det manglade flexröret, den var i vägen när serverracket skulle flyttas, haha.

Som ni ser i bilden är detta vattenrör i vägen, och jag bad röris dra om pex-röret så att jag kan bygga om väggen.
Rör och ventilation i taket, del av renovering i husets förråd. Vattenrör och en ventilationskanal syns tydligt vid en öppning i väggen.
Skapa konto
En stålfoliebeklätt ventilationsrör och ett vitt pex-rör i ett maskinrum under renovering, med synliga kopparrör och väggöppningar.
Skapa konto

Nu kan jag riva väggen, och när den nya väggen byggts upp får det bli ett nytt rör. Man får jobba steg för steg när systemen är i bruk :)

Det var också en liten droppläcka vid det svarta magnetitfiltret (längst till höger i bild) som åtgärdades. Som ni ser har vi flyttat in en massa saker i maskinrummet för att tömma hobbyrum och förråd.
Pex-rör, kopparrör och ett svart magnetitfilter i ett maskinrum. Rör för tilluft, vatten och nätverk syns i fördelarskåpet.
Skapa konto

Med rören färdiga återstår bara sista etappen i stambytet: att gjuta betong.

4 juni 2025, jag börjar fylla igen runt rören. Jag gör en upptäckt att det makadam som blev över från tvättstugan 2024 med råge kommer räcka till att fylla runt rören. Jag krattade ju ut detta på garageuppfarten men om jag gräver lite försiktigt med en liten spade kan jag få upp det utan onödigt mycket skräp.
Hink fylld med svart och röd makadam med en blå spade, stående på en yta av makadam.
Skapa konto

Detta är 8-16-makadam så det är perfekt att fylla ut med. Tur att jag inte beställde mer grus eftersom jag ju redan hade så mycket över.

Först fyller jag upp i garaget.
Plaströr i golvets utgrävda schakt, omgiven av makadam, förberett för cement. Bakgrunden visar cykel och kartonger.
Skapa konto

Närmast trappan, där röret går djupt ned under golvet och även långt in, behöver jag fylla med många hinkar. Det gäller ju också att packa det lagom hårt så det blir stadigt under betongen. Som tur är just denna typ av makadam lätt att få stadigt eftersom de kantiga stenarna låser ihop sig.
Grått plastvattenrör omgivet av grovt grus, synligt i en öppning i en stengrotta, redo för renovering och betonggjutning.
Skapa konto

Grått rör i en grävd kanal, omgivet av 8-16-makadam för fyllning under renovering.
Skapa konto
Makadam fyller platsen runt ett plastavloppsrör som är delvis synligt i ett uppgrävt betonggolv, bredvid en spade och en cykeldäck.
Skapa konto
Gravd kanal i betonggolv fylld med makadam runt ett avloppsrör. Cyklens hjul och arbetslampa syns i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan följer hobbyrummet.
Nedgrävt grått rör omgivet av makadam i ett betonggolv, synliga ledningar och ett blått spadeverktyg intill en upptagen del av golvet.
Skapa konto
Grävd ränna i ett rum där ett svart rör går in i väggen, omgiven av jord och kantig betong, förberedd inför vidare byggnadsarbete.
Skapa konto
Grått avloppsrör i gropar i golvet, omgivet av makadam. Förberett för renovering och stambyte.
Skapa konto

Målet är att få till drygt 10 cm betong. Hellre lite för mycket än för lite så det blir stadigt.
En betongränna fylld med makadam i ett förråd, omgiven av rör och verktyg på golvet, förberedd för betonggjutning.
Skapa konto

Grävd kanal i golvet med synligt avloppsrör, omgiven av fyllnadsmaterial (makadam), verktyg och utrustning runtom.
Skapa konto

Utfyllnaden gick fortare och lättare än jag trodde. Totalt gick det inte åt mer än 300 liter makadam, och det hinkade jag snabbt in i huset trots regnvädret. I hobbyrummet behöver jag bara trycka lagom lätt med foten så blir det stadigt och hårt.

Samma kväll vill jag bli av med den nätverkskabel som kopplar in FTX-aggregatet. Just nu är det kopplat inne i golvvärmecentralen vilket gör att jag måste klämma den i fördelarens dörr. Inte optimalt. Jag har ju haft en blå slang med 2 st nätverkskablar över i maskinrummet, men nu har jag bestämt att den ska monteras över fördelarskåpet.
En hand håller en nätverkskontakt med kablar i ett teknikrum, omgivna av olika el- och datorsystem.
Skapa konto

Vägg med rör och kablar i ett maskinrum, termostat visar 22,3°C, nätverkskablar och eluttag synliga, berättelse om renovering och omdragning av rör.
Skapa konto

Med det kan jag äntligen stänga locket på rätt sätt :)
Maskinrum med kopparrörsanläggning, flexibla rör, elektrisk utrustning, och ett svart magnetitfilter monterat på väggen. Rörrenovering pågår.
Skapa konto

5 juni 2025. Dags att köpa betong inför gjutningen, och jag fyller en släpvagn med 24 säckar. Det blir lagom 480 kg vilket är strax under maxlasten för denna kärra. Som ni vet vill man inte hamna i en situation där betongen tar slut efter halva gjutningen, det blir inget bra. Hellre lite för mycket än för lite, och så får man gratis gymträning!
Säckar med Weber betong i olika varianter, staplade på en släpvagn för transport inför gjutning.
Skapa konto

I nästa inlägg så gjuter vi!

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.