Etnoy Etnoy skrev:
Dessa fönsterspottar har vi satt i hela ovanvåningen på alla fönster, och jag är riktigt nöjd med dem.
Vad är det för spottar?

AndersPS AndersPS skrev:
Vad är det för spottar?
Hidealite Core Smart 2700K. I detta fall är fönstren så pass breda att jag valde 120-graders-varianten för att få bra ljusspridning över hela fönstret.

21 november 2024, plattsättningen fortsätter.
Kakelsättning pågår i ett rum med cement på golvet och väggar som målats. Verktyg och karta över en golvbrunn syns på platsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt klinkergolv läggs i tvättstuga, omgett av verktyg och blått golvbrunnslock; ojämn yta vid en grå vägg.
Skapa konto
Grått klinkergolv under plattsättning med verktyg som vattenpass och gummihammare. Syns vid dörröppning, kakellist saknas vid dörren.
Skapa konto
Pågående renovering av rum med nykaklat golv, vägghängda sladdar för belysning, verktyg på golvet och ett öppet dörrparti med delvis målade väggar.
Skapa konto
Renovering av tvättstuga med nylagda kakelplattor på golvet och pågående arbete med väggarna. Verktyg och material syns i förgrunden.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med kakelsättning pågående i en tvättstuga. Väggarna putsas och kabeldragning ses. Kartong observeras öppnad i bakgrunden.
Skapa konto

Väggarna i toaletten får lite puts på sig inför kaklingen
Vägg i badrum under arbete, med påbörjat kakel och verktyg. En dold cistern för toalett är installerad. Väggytor är förberedda för kakling.
Skapa konto

22 november 2024. Tvättstugans golv fogas och plasten på golvbrunnen kan tas bort
Golvet i en tvättstuga med nyinstallerade vita plattor, synligt golvavlopp och en ljusgrå putsad vägg i bakgrunden.
Skapa konto
Nyfogade grå plattor på golvet i en korridor, med en diskret golvbrunn synlig. Bakgrunden visar en delvis omålad vägg.
Skapa konto

Äntligen har vi också fått en specialbeställd dörr från Swedoor. Den dörren är precis som de andra en Stable målad i 0500-N, men eftersom den ska in i en bärande vägg med en förutbestämd öppning behövde vi specialbeställa den. Fabriken skickade dörren till butiken inne i stan, men de när de fick dörren såg de att dörren var skadad och skickade tillbaka till fabrik.

Efter en hel del om och men visade det sig att ett lustigt missförstånd skett. I detta fall packade Swedoor inte dörren ensam i sin kartong som de brukar, utan de skickade med vad de kallar för en "transportdörr". Titta på kartongen till vänster i bild här:
Tjock kartong med specialbeställd dörr från Swedoor, skyddad av två transportdörrar, står inomhus bredvid verktyg och material i en hall.
Skapa konto

Den kartongen är väldigt tjock för att vara en dörr, och det beror på att själva dörren jag beställt ligger mellan två andra dörrar för att skydda i transporten. Jag gissar att Swedoor hade två gamla dörrar över som de använde som emballage. Som ni kanske anar var kartongen VÄLDIGT tung att bära in jämfört med vad ett dörrblad brukar väga.

Det som hände var att butiken kikade in i kartongen, såg transportdörrarna och att de var skadade. "Åh nej, bäst vi skickar tillbaka". Men dessa dörrar var bara emballage, och det var inte uppenbart. Jag har aldrig hört talas om detta, har ni? I alla fall är de till slut hemma hos oss och inväntar att snickarna sätter upp den.

Jag beundrar återigen plattsättarens jobb, och nu har kakellisten satts upp överallt utom vid dörrarna där dörrfoder först ska sättas. Även vid väggen som ska putsas om väntar vi med listen.
Öppen dörröppning med vita dörrar, grått kaklat golv och vita väggar; rummet verkar nyrenoverat.
Skapa konto
Vit dörr med otät passform i karm, kablar synliga vid golvet. Kaklade golv, osynlig dörrlist. Verktyg och förnödenheter i bakgrunden.
Skapa konto
Renovering av tvättstuga med nytt kakel och väggputs, synliga elkablar och neutrala färgtoner. Oanvänd utrustning och några skor i bakgrunden.
Skapa konto
Nyfogat klinkergolv i tvättstuga med golvbrunn och två väggar, redo för att skyddas inför kommande målningsarbete.
Skapa konto

Samma kväll är det bara att fortsätta med målningen, och för det lägger jag omsorgsfullt ut mjölkpapp för att skydda de nya, dyra plattorna.
Plastfolietäckt golv i ett rum, omgärdat av gula tejpkanter för skydd under målning och väggputsning. Golvplattor syns runt omkring.
Skapa konto
Skyddande mjölkpapp med gul tejp utlagd på golvet inför målning, en rulle och tejp syns också.
Skapa konto
Golv täckt med mjölkpapp och gul tejp i en hall under renovering, dörrkarmar i fokus.
Skapa konto
Renovering av ett rum med golvet täckt av vit papp, markerat med gul tejp. Grå putsade väggar, verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Dörrarna och listerna maskeras:
Dörröppning maskerad med blå tejp, golv täckt med skyddspapp och gul tejp för måleriarbete i rum under renovering.
Skapa konto

Rum med golv täckt av skyddspapper och tejpade kanter, förberett för målning.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det tog nästan två timmar att göra hela maskeringen, för jag vill inte spilla färg på fel ställe. Jag börjar med ett sista lager takfärg.
Nymålat tak med blå maskeringstejp runt dörrkarmskanten och små fönster. Dagsljus lyser in i rummet genom dessa fönster.
Skapa konto
Tvättstugans fönster med inbyggd belysning sett inifrån, visar ett nymålat och maskerat område med grovputsad yta och oputsade glasrutor.
Skapa konto
Tak i tvättstuga med vit färg och maskingstejp runt kanter, synliga inbyggda spotthål, samt oputsade fönster längs väggen.
Skapa konto

Nästa morgon, den 23 november 2024, är det äntligen dags att sätta in belysning i tvättstugan. Ni har sett det förr, så jag behöver inte upprepa alla steg.
Öppen kartong med sex vita infällda LED-spotlights placerade i ett skumfack, redo att installeras i tvättstugan.
Skapa konto
Tak i tvättstuga med utstickande kablar för fönsterspottar, bredvid smala fönster. Monteringsarbete pågår.
Skapa konto
Elektriska ledningar hänger från taket nära ett fönster i ett pågående byggprojekt i en tvättstuga.
Skapa konto

Det är väldigt pilligt med kabeln till fönsterspottarna
Hand håller en tång och justerar en infälld fönsterspot vid ett nymålat tak nära ett fönster.
Skapa konto
Fönster med oputsade glas, synlig taksladd för spottbelysning, grå väggar i tvättstuga, blå himmel utanför.
Skapa konto

Fönster i källaren med synlig kabel för fönsterspottar. I förgrunden ses en förpackning, antagligen tillhörande belysningssystemet.
Skapa konto

Funktionstest
Fönsterspottar installerade i ett renoverat rum med vitmålade väggar och tak, samt ett fönster med naturligt ljusinsläpp.
Skapa konto

Slutmontering
Maskering på golvet i tvättstugan med grov vägg och takbelysning installerad. Verktyg och kablar ligger framme för anslutning och installation.
Skapa konto
Inbyggda spottar i taket i en renoverad tvättstuga, med betongväggar och en inramad dörröppning.
Skapa konto
Kvällsbild med tänd fönsterspot i tvättstuga, synligt blått utomhusljus genom fönstret och oputsade rutor.
Skapa konto

Och nu till en kvällsbild med enbart fönsterspottarna:
Kvällsbild av källare med tända fönsterspottar, oputsade fönster och synliga ventilationsstammar.
Skapa konto

Utifrån ser det ut så här (om man har oputsade fönster...)
Kvällsbild av upplysta källarfönster med fönsterspotlights, sett från gräsmattan vid en tegelfasad.
Skapa konto

Tvättstuga under renovering med maskiner, kablar och belysning i taket, samt maskeringstejp på golvet, grå och vita väggar synliga.
Skapa konto

Det är inte superhögt i tak i källaren, även om jag sett många som har mycket värre. Under ventilationsstammarna går jag precis fritt.
Person med hörselskydd och glasögon tittar uppåt i ett rum med maskerade dörrkarmar för målning.
Skapa konto

Elektrikern tittar förbi på kvällen och kopplar in handdukstorken
Montering av handdukstork i badrum med verktyg, lösa kablar och installationsmanual på golvet.
Skapa konto
Kaklad duschvägg med kromad handdukstork monterad, synlig del av klinkergolv.
Skapa konto

Förutom takduschen så är nu duschrummet i drift!
Uppvärmd handdukstork i ett kaklat duschrum med en beige handduk och en rosa handduk hängande.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
jenzino och 15 till
  • Laddar…
Vi är fortfarande på den 23 november 2024 och som ni ser har jag ett antal produktiva dagar här. Taket i tvättstugan är målad och belysningen sitter, så nu går vi på väggmålning. Jag har tidigare kört mycket på Nordsjö Easy2Clean i källaren men nu har färgbutiken (som jag kommit att lita på) bytt till att ha Nordsjös P10 i stället. Som vanligt kör vi 0500-N som nyans, hata 0502-Y ;)

Burk med Nordsjö Professional P10 väggfärg på ett golv. Locket ligger avtaget bredvid och man ser en insida inredd med färg.
Skapa konto
Hand rör om vit färg i hink med pensel och roller bredvid.
Skapa konto

Före:
Nymålad tvättstuga med färg på väggar och tak, vit och ren yta, målningstejp synlig längs golvkanten, glödlampor i taket.
Skapa konto

Efter första strykningen väggfärg
Nymålade väggar i vitt med en takkant i tvättstugan, skyddstejp synlig vid golvet, klart för vidare målning.
Skapa konto
Nymålade vita väggar och tak i ett rum med tejp runt dörrkarmen, förberett för kakelsättning.
Skapa konto

Här tar jag kväll och fortsätter nästa dag. 24 november 2024. Andra strykningen klar, och nu är alltså förrådet färdigmålat.
Rum under renovering med nymålade vita väggar och tak. Belysning är installerad och golvet skyddat med tejp vid kanterna.
Skapa konto
Målad vägg och tak i tvättstuga med blå målningstejp vid hörnet, ventilhål synligt, och obehandlad murad vägg i rummet bakom.
Skapa konto

Jag river tejpen från listen och ser om den klarade sig
Hörn av ett rum med målat tak och väggar. Golvet är täckt med plast och tejpade kanter för skydd under renovering.
Skapa konto

Ser bra ut! En byggfläkt jag lånat hjälper till att vädra och med svag värme torkar färgen snabbare.
Nymålat rum med belysning i taket, en byggfläkt på golvet och tejpade kanter. Verktyg syns genom dörröppningen.
Skapa konto

25 november 2024. Plattsättaren är här för att kakla toaletten. Detta rum kommer ha samma utseende som duschen, så vi kör kvadratiska plattor på väggen.
Kakelvägg i badrum med kvadratiska vita plattor, pågående installation; verktyg och material synliga.
Skapa konto

Renovering av badrum med kvadratiska vita kakelplattor delvis uppsatta på väggen, rör och elledningar synliga, obehandlat golv.
Skapa konto
Vägg med vita kvadratiska plattor i en toalett under renovering, med synliga ledningar och laserlinjer för kakelsättning.
Skapa konto
Kaklad vägg i badrum med vita kvadratiska plattor och en del av väggen ofärdig. Gul VVS-installation syns nedtill.
Skapa konto
Byggrenovering med verktyg och material runt ett nyligen kaklat rum med vita, kvadratiska plattor på väggen och silverfärgad ventilationskanal i taket.
Skapa konto

Muraren har varit sjuk en tid och därför har lagningen av den spruckna putsen dragit ut på tiden, men nu är han äntligen tillbaka. Han skrapar ur sprickorna och putsar klart. Nu hoppas vi att det inte spricker!
Renovering av rum med nyligen målad vägg och taklampa. Golvet skyddat, verktyg och byggmaterial synligt. Förberedelser inför plattsättning.
Skapa konto

Ett par timmar senare börjar putsen torka och man ser mönstret under, men ännu inga sprickor.
Närbild av en nymålad vägg med mönstrad yta och takhörn i en renoverad tvättstuga.
Skapa konto

26 november 2024. Kaklingen är klar och det läggs också klinkers
Kaklat badrum med kvadratiska vita väggplattor och stora grå klinkers på golvet. Synliga röruttag för installation.
Skapa konto
Vägg med nykaklade kvadratiska vita plattor och monteringsfästen för kommande installation i ett badrum. Golvet har också nya klinkerplattor.
Skapa konto
Kaklat hörn av toalett med vita, kvadratiska plattor och klinkergolv. Väggplattor sitter i halvförband och rörmuffar syns på väggen.
Skapa konto
Kaklad vägg med vita kvadratiska plattor och förberedelser för installationer i ett badrum. Golvet har grå klinkers.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
27 november 2024. 36 timmar efter putsning ser jag två hårfina sprickor som bildats. Jag beslutar mig för att vänta ut putsen ordentligt så det verkligen hinner torka för att se om de spricker mer. Dessa sprickor fanns inte på väggen några timmar tidigare, så man måste verkligen vänta några dagar.
Hårfin spricka i nypustad vägg, bildad 36 timmar efter arbetet.
Skapa konto

Med förrådet färdigmålat kan eldragningen göras. Tidigare fanns det inga eluttag i detta rum, nu finns det...många
Elektrisk vägguttag på vit vägg med en multimeter på golvet för att kontrollera spänningen.
Skapa konto
Vitt nymålat väggområde med eluttag och knapp, golvet täckt med skyddspapp, några märkningar och gröna byggdetaljer på golvet.
Skapa konto
Nymålat rum hörn med elkontakter och verktyg, maskeringstejp på golvet. Rum färdigt för elinstallation, del av renoveringsprojekt.
Skapa konto

Maskinrummet agerar byggförråd under tiden, detta rum får vänta tills allt annat är klart.
Rörigt maskinrum fyllt med kartonger, verktyg, material och byggutrustning. Ventilationsrör synliga i taket. Golv belamrat med diverse föremål.
Skapa konto

Här åker jag på jobbresa och tar paus från huset. Den 4 december 2024 är jag tillbaka med rörmokaren som sätter in toalett och tvättställ. Dessa möbler har legat i förrådet i månader efter att en butik hade stor rea på dessa produkter. Tvättstället är från Haven.
Tvättställ från Haven på ett bord med en kartong märkt "Fragile Made in Italy" i bakgrunden.
Skapa konto

Badrum med väggmonterat tvättställ från Haven, klinkers på golvet och kakel på väggen samt gul tejp längs tvättstället.
Skapa konto

WC:n är IFÖ rimfree som är lätt att rengöra. Exakt samma toastol har vi på ovanvåningen och är nöjda.
Vägghängd toalett med uppfällt lock från IFÖ mot kaklad vägg i nyrenoverat badrum.
Skapa konto

Termostat för vattenburen golvvärme, check!
Vägg med kakel och installerad termostat som visar 22,4 grader Celsius ovanför ett oinstallerat eluttag i ett nyrenoverat rum.
Skapa konto

Dags för badrumsspegel, denna är från INR.
Elektriska ledningar sticker ut från kaklat vägguttag, redo för elinstallation.
Skapa konto

Elektrikern jobbar för fullt

Person som arbetar med elinstallation i ett badrum, ser över kablar och kopplingar på golvet. Verktyg och organisatörslåda är synliga.
Skapa konto

En person installerar elektriska kablar i en väggdosa bredvid ett handfat, omgiven av verktyg och material på ett badrumsgolv.
Skapa konto

Testar att tända spegellampan med Home Assistant via Zigbee...det funkar!
Man i turkos tröja står vid nyinstallerat badrum med runt spegel och träskåp under tvättställ. Han tittar på sin telefon.
Skapa konto

Klart! Nu ser jag hur sliten jag ser ut efter månader av byggarbete
Person ser sig i rund badrumsspegel ovanför ett tvättställ med vita kakelplattor.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 14 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Gillar verkligen klinkern ni valt till golvet!

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Ser bra ut. Gillar verkligen klinkern ni valt till golvet!
Tack! Jag skyller på min frus goda smak. Bricmate har denna sten i flera olika nyanser och vi valde den ljusaste efterom detta är en källare med begränsat ljusinsläpp. På ovanvåningens badrum har vi en mörkare sten pga fler fönster men den ser lika ljus ut

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Återigen hamnar man på förstasidan på byggahus! måste vara nyhetstorka igen, för varför skulle man fronta denna kulmage? ;)

Person inspekterar nästan färdig källarrenovering med nymålade väggar och installerade eluttag i ett projekt på Byggahus.se.
Skapa konto

Och ja, redaktionen, "elektrikern" tittade förbi, haha. Vi kör på det

5 december 2024. Lite fler vyer från den nästan färdiga toan.
Modernt badrum med vita kakelväggar, inbyggd toalett och rektangulärt handfat med spegel. Grått klinkergolv och belysning ovan.
Skapa konto

Minns ni när detta rum såg ut så här i april 2023? Det var här historian började...
Byggarbetsplats med en halvfärdig vägg och ett rör i hörnet. Nyputsat golv med några sprickor synliga. En värmeventil finns på väggen.
Skapa konto

Rördragning syns i ett upphugget golv i ett renoveringsprojekt, omgiven av betong. Ett element och rör sitter på väggen ovanför.
Skapa konto

"Elektrikern" kom tillbaka och monterade lite grejer. Nu har vi eluttag och styrning på både vatten- och elburna värmen.
Vitt kakel i ett badrum med ett dubbeluttag och en öppning i väggen för installation av el och VVS.
Skapa konto
Vägg med vita kakelplattor, termostat visar 20.6°C, verktyg på handfatet, spegelns ljusreflektion på väggen.
Skapa konto

Även eluttaget i skåpet är monterat.
Renoverad toalett med vitt kakel, grått klinkergolv, vägghängd toalett och öppen låda under handfatet.
Skapa konto
Öppen låda under handfat i ett badrum, organiserad med olika fack i svart och brunt. Vit kakelvägg och grått klinkergolv syns i bakgrunden.
Skapa konto

7 december 2024. Det har gått två veckor sedan muraren grovputsade väggen på andra sidan kommoden ovan, och som ni mindes var det några små sprickor. Men det viktigaste är att låta allt torka ut ordentligt innan sista lagret läggs på, vilket görs idag.
Vägg i badrum under renovering, nyputsad yta med grönt eluttag synligt, verktyg och byggmaterial ses på golvet, samt en stol nära väggen.
Skapa konto
Nyputsad badrumsvägg med blå maskeringstejp och spår av puts på golvet. Tecken på torkning syns på väggen.
Skapa konto

En duktig murare är som en magiker, jag hade aldrig kunna få till ett resultat som detta. Kolla vad snyggt det blir! Bilderna nedan är tagna kl 15.
Nyligen putsad vägg med tre monterade eluttag och en jämn yta, del av renovering av badrumstoa, fångad under eftermiddagen.
Skapa konto
Nyputsad vägg i badrum under torkning, med synlig hörna och slätt utförande.
Skapa konto
.
Torkningen är spännande. Klockan 19:
Nyputsad vägg i ett nästan färdigt badrum med eluttag och jämn yta, redo för torkning innan målning.
Skapa konto

Vid midnatt:
Nyputsad vägg i ett badrum under renovering, med synliga uttag och skydd för färg runt golv och rör. Töjningstejp och torkningsfläckar syns.
Skapa konto

Klockan 14 dagen efter, den 8 december 2024:
Nygipsad vägg i badrum under renovering, med påbörjade installationer och en slät putsad yta.
Skapa konto

...och som ett brev på posten hittar jag en första spricka.
Närbild av en nymålad vägg med en synlig spricka, tagen efter att muraren grovputsat väggen i ett renoveringsprojekt 8 december 2024.
Skapa konto
Närbild av en putsad vägg med en tunn spricka.
Skapa konto

Muraren och jag kommer överens om att jag ska testa att måla innan vi dömer ut resultatet helt

• Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Det tog nästan två timmar att göra hela maskeringen, för jag vill inte spilla färg på fel ställe. Jag börjar med ett sista lager takfärg.
[bild][bild][bild]

Nästa morgon, den 23 november 2024, är det äntligen dags att sätta in belysning i tvättstugan. Ni har sett det förr, så jag behöver inte upprepa alla steg.
[bild][bild][bild]
Det är väldigt pilligt med kabeln till fönsterspottarna
[bild][bild]
[bild]

Funktionstest
[bild]
Slutmontering
[bild][bild][bild]
Och nu till en kvällsbild med enbart fönsterspottarna:
[bild]
Utifrån ser det ut så här (om man har oputsade fönster...)
[bild]
[bild]
Det är inte superhögt i tak i källaren, även om jag sett många som har mycket värre. Under ventilationsstammarna går jag precis fritt.
[bild]
Elektrikern tittar förbi på kvällen och kopplar in handdukstorken
[bild][bild]
Förutom takduschen så är nu duschrummet i drift!
[bild]
Elektriker på kvällen? Svartarbete?

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
12 december 2024. Rörmokaren var förbi och fixade takduschen som var trasig i den första leveransen, och med det är duschrummet färdigt! (minus stenskivan som ska vara på toalettfixturen)

Modernt duschrum med glasvägg, takdusch och kromad handdukstork mot vita kakelväggar. Inga synliga tvålhyllor eller korgar.
Skapa konto

Här får ni en bra vy av duschnischen. Har jag nämnt hur mycket jag ogillar tvålhyllor och -korgar i metall? Så skönt att slippa dem här.
Takdusch i kaklat duschrum med inbyggd nisch för duschtillbehör, vitkaklade väggar och takbelysning.
Skapa konto

Så här bra blev duschväggen, det är nästan bara glas och inget annat. Inte ens luft!
Vy ovanifrån på ett grått kaklat duschgolv utan tvålhyllor, med glasväggar och en person som står på golvet med strumplästa fötter.
Skapa konto
Badrum med dusch, vitt kakel, grått klinkergolv, modern handfat med träskåp, och glasvägg i duschutrymme, sett uppifrån.
Skapa konto

13 december 2024. Sex dagar sedan finputsning och man kan precis se en fin spricka.
Närbild av en källaryttervägg med en fin spricka, redo att målas med diffusionsöppen färg i ett nyrenoverat duschrum.
Skapa konto

Som sagt så ska vi testa att måla innan vi dömer ut detta. Dags alltså för färg! Detta är en källaryttervägg och jag vet, ni ropar redan efter silikatfärg. Orsaken är, som så mycket annat med detta källarprojekt, fukt och hur detta hanteras. Nu är detta hus nydränerat, och jag har tidigare testat i flera år haft Nordsjö P6 som färg på denna vägg. Nordsjö P6 är "lätt diffusionsöppen". Det betyder att den inte är lika öppen som silikatfärg men mycket mer öppen än vanlig latexfärg. Den har som sagt funkat i flera år och jag fortsätter på detta vinnande koncept.
T Thomas_Blekinge skrev:
Elektriker på kvällen? Svartarbete?
Precis. Denna elektriker fakturerar inte skatt när jag anlitar honom ;)

• Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
13 december 2024. Vi kör lite sen målning på kvällen. P6 ska målas i två lager utan grundfärg för att bli diffusionsöppen och därför täcker den väldigt bra för varje lager.
Nymålad innervägg med ett lager grå färg. På golvet syns en färgburk och en stege med penslar. Maskeringstejp på kanterna.
Skapa konto

Vägg målad i ett lager ljus färg, omringad av grovputs, med synliga eluttag och tejpade kanter för skydd under målning.
Skapa konto

Här händer något märkligt. Redan efter första lagret färg försvinner sprickan. Den är inte svår att se utan den är helt borta. Jag är både förbluffad och glad, för det betyder att väggen funkar och vi kan fortsätta som tänkt.
Nymålad vägg med jämn yta och ljus färg.
Skapa konto

Samma kväll fixar jag dörrhandtag. Det räcker med att ett av de små barnen smyger sig ned och stänger fel dörr så har vi ingen möjlighet att öppna och släppa ut. Hemska tanke.
Närbild av en vit dörr med ett nyligen monterat, silverfärgat dörrhandtag, inplastad för att skydda mot målning.
Skapa konto
Ett rum under renovering med kopparrör, en målad dörr, isoleringsmaterial och en värmepanna. Golvet är täckt med byggmaterial.
Skapa konto
Ett nymålat rum med vit dörr, maskeringstejp och dammsugare på golvet. Väggarna är släta och det hänger några kablar från väggen.
Skapa konto

14 december 2024. Målning av yttervägg!
Jag börjar vid fönstren, här kör vi på frihand.
Vägg med ny puts och första lagret målarfärg bredvid ett fönster. Skillnad i struktur och färg mellan omålad och målad yta.
Skapa konto
Nymålad fönsternisch med grå färg vid vitkarmigt fönster, efter första lagret färg på nylagd puts.
Skapa konto
Nymålad vägg vid ett fönster med vit färg och ny puts, fotad under processen av renovering för att visa resultatet av första lagret.
Skapa konto

Detta är första lagret färg på ny puts, så ganska mycket suger in. Det går åt mycket färg. Äldsta grabben kommer förbi och får måla ett självporträtt :)
Vitmålad vägg med fönster och teckning av en glad figur på ny puts, del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Jag väljer att göra roller först och sparmålning sist.
Målning av vägg med roller och vit färgburk, första lagret på ny puts.
Skapa konto
Målning av vägg med diffusionsöppen färg, där en del är målad och andra ännu omålad, med ett tecknat ansikte på väggen och fönster ovanför.
Skapa konto
Nymålad vägg i ett rum med fönster och maskeringstejp, arbetsmaterial på golvet. Ljusa väggar med fönster och utgång till annan del av huset.
Skapa konto

Vi bad muraren göra platta "fönsterbrädor" eftersom väggen ändå skulle göras om, och detta är mycket mer praktiskt än de lutade "brädorna" som var där innan. Nu tror jag aldrig det kommer sättas växter här, men om vi skulle vilja så går det.
Vitt nyputsat rum med lågt rektangulärt fönster, utsikt över gräsmatta och trappa. Målningen pågår, väggarna är nyligen målade.
Skapa konto

Sparmålningen tar som vanligt mer tid än rollermålning.
Rum under renovering med målade väggar, en stege, färgburk och målarverktyg. Väggen verkar nymålad med första lagret på ny puts.
Skapa konto

Allt torkar jättefort pga färsk puts, så redan samma kväll kör jag lager två. Och med det är rummet färdigmålat!
Nymålad vägg med ett fönster ovanför och verktyg på golvet i ett rum under renovering.
Skapa konto

Vitt fönster med platt "fönsterbräda" mot nymålad vägg i ett rum. Färgen är i första lagret och väggen absorberar mycket.
Skapa konto
Nymålad vit vägg med uppmärkta eluttag och kablar. Ett fönster och en arbetsbänk syns i rummet under renovering.
Skapa konto

(kolla vad snyggt rummet blir!!!)

Jag kör på och sätter in dörrarna av bara farten.
En inplastad dörr från Swedoor Advance-Line står lutad mot en vägg i ett nymålat rum under renovering med golv täckt av skyddsmaterial.
Skapa konto
Vit dörr insvept i plast i en nyrenoverad hall, omgiven av vita väggar och golv täckt med skyddspapper och tejp.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Fortfarande den 15 december 2024. I väggen mellan tvättstugan och toaletten har vi nu en övergång mellan murad vägg och trävägg. Tanken var från början att övergången skulle vara slät, men med det extra putslagret sticker den ut några millimeter. Jag lägger en flexibel mjukfog i övergången och får se de närmaste månaderna om det håller ihop eller spricker med säsongsvariationerna.

Övergång mellan en murad vägg och en trävägg, där en flexibel mjukfog har använts för att täcka några millimeters nivåskillnad.
Skapa konto
Övergång mellan murad vägg och trävägg, mjukfog applicerad. Närbild visar även en del av väggen och ett hörn täckt med skyddande papp.
Skapa konto

17 december 2024. Dags för en viktig detalj som man måste göra kort efter dörrinstallationen; dörrstoppen. Utan denna detalj är det så lätt att slå upp en dörr på någon av de nya väggarna.

Jag älskar hur förrådsdörren kan öppnas nästan 180 grader, det är precis vad jag planerade för månader tidigare när jag reglade dessa väggar.
Vit dörr med plastfilm utanför tvättstugan, nyinstallerad med rätt kulör, i en renoverad hall. Verktygsskrin i bakgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerad dörr mellan hall och förråd med plastskydd och synlig borrmaskin på golvet; förrådsrummet är i bakgrunden.
Skapa konto

Tvättstugans dörr utåt får samma behandling den med.
Nyinstallerad dörr mellan hall och farstu, omgiven av skyddad golvyta. Dörren och lister i helvit kulör saknar synliga spikhål, färdigställd 21 dec 2024.
Skapa konto
Nyinstallerad dörr mellan hall och förråd, omgiven av skyddsplast och golv med tejpade skyddsark, verktyg och material synliga i bakgrunden.
Skapa konto

18 december 2024. Snickarna är tillbaka, och de sätter lister. Detta är ett arbete jag faktiskt lejer bort eftersom jag inte har spikpistol och snickarna är bättre på detta än jag.
Nyinstallerad vit dörr med plastskydd och silverfärgat handtag, omgiven av vita lister. Golvet runt dörren täckt med skyddspapper och tejp.
Skapa konto

Titta noga på bilden ovan så kanske ni ser en liten miss. Ni som hängt med länge vet att jag är stolt medlem av 0500N-klubben där nyansen 0502Y är bannlyst i stadgarna. Hustrun och jag har under hela husets renovering valt den helvita kulören i stället för den gul-brutna eftersom vi tycker det är snyggare. Snickarna, som varit med från dag 1, vet om detta. Men det är så lätt att ta den vanliga 0502Y-listen från hyllan på byggbutiken och smacka upp det, och jag borde varit tydligare med att påminna om nyansen.

Alltså blir alla dessa lister i fel vit färg.
Dörröppning med vita lister och en strömbrytare på väggen. Verktyg och material syns vid sidan, golvet är delvis täckt med skyddspapp och tejp.
Skapa konto
Två nyinstallerade dörrar täckta med plastfilm i ett rum med vita väggar och golv täckt av skyddande papp.
Skapa konto

Som tur är går det ju fort att stryka på ett lager snickerifärg, så det får bli sättet jag löser det på.

Något som inte fick fel färg var den specialbeställa dörren mellan hallen och farstun, alltså precis utanför tvättstugan. Detta är samma dörr som skickades fram och tillbaka mellan byggbutiken och fabriken pga ett missförstånd vad gäller skicket. Denna dörr har snickarna nu satt upp, och vi kan äntligen slänga den gamla fula dörren som satt här. Den nya dörren blir mycket tätare och stänger ute buller från källaren till husets boytor.
Vit dörr installerad i en vägg, med synliga kanter och omgivande detaljer i ett renoveringsprojekt, väntar på färg och trim.
Skapa konto
Vit dörr med silverhandtag bredvid vägg med strömbrytare och eluttag; trälist och metallbit vilande mot väggen.
Skapa konto

20 december 2024. Nu är listerna och den murade väggen klara, så plattsättaren kan komma och sätta de sista klinkerslisterna. För det skär jag bort en del av mjölkpappen så vi kan skydda golvet samtidigt som listerna kan sättas in.
Nyinstallerade dörrlister och golv där skyddspapper sitter fast med tejp. Detaljer av spacklat hörn och eluttag på ljus vägg.
Skapa konto
Övergång mellan vägg och golv med golvlister och gul tejp som markerar skyddande papp på golvet. Kartonger i bakgrunden.
Skapa konto
Skyddat golv med mjölkpapp och hinkar i ett rum under renovering, färgade lock och några plattor placerade på papperet.
Skapa konto

21 december 2024. Jag börjar spackla listerna och satsar speciellt på förrådet eftersom det är så snubblande nära att bli nästa färdigställda rum.
Dörrlist i vit färg med en skarv synlig vid dörröppningen; visar nyansskillnad mellan list och vägg.
Skapa konto

Mycket snyggare med rätt nyans, och för en gångs skull har jag lister som inte har synliga spikhål. Detta med att spackla och slutstryka lister på plats verkar vara mycket vanligare i USA än här i Sverige, är det någon här på forumet som gör detta? Nyfiken på svar!

Plattsättaren är egentligen på ett annat jobb i kvarteret och kan därför dyka in när det passar för att göra färdigt listerna. Igår var det torktid på plattorna i det andra bygget, och då kom listerna på plats. Idag är det återigen torktid, och då passar det att foga färdigt här. Med det blir alltså förrådet färdigt!

Skyddspapp med tejp över golvet i rum nära dörröppning, förberett för arbete med lister där plattor och väggar är klara för fortsatt renovering.
Skapa konto
Nyinstallerad dörr mellan hall och tvättstuga med skyddsfilm. Omgivet av vita väggar och skyddspapp på golvet, färdig för målningsarbete.
Skapa konto
Vitmålad vägg med taklister och ett markerat hörn. Golvet skyddas av vit papp med gula markeringar. Ett eluttag syns vid golvlisten.
Skapa konto
Klinkergolv täckt med skyddande papper och tejp i ett rum, omgivning förbereds för plattsättning och fogning.
Skapa konto
Nyinstallerad dörr med skyddsfilm mellan hall och farstu, omgiven av nymålade lister. Golvet skyddas av papp med gul tejp.
Skapa konto

• Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Fortfarande 21 december 2024. Det är så jobbigt att man bara kan lägga in 20 bilder per inlägg, det stör mig här i mitt flow...

I alla fall är ju förrådsrummet klart, så nu kan jag äntligen riva golvpappen och njuta lite. Visst blir det snyggt?
Nytt förrådsrum färdigställd med ljusgrått klinkergolv och vita väggar, synligt eluttag och plats för hyllinstallation.
Skapa konto
Nyrenoverat förrådsrum med grått klinkergolv och vita väggar, sett från ovan. Eluttag syns vid golvlisten.
Skapa konto
Förrådsrum med nylagda grå, rektangulära klinkerplattor på golvet och vita väggar. Två eluttag syns på väggen.
Skapa konto

Jag slösar ingen tid utan sätter direkt igång med inredningen. Precis som innan renoveringen blir det elfa-hyllor här, och jag kan faktiskt återanvända hela det gamla systemet som legat och tagit plats i garaget i månader. "Enda" skillnaden är att dörren är bredare och flyttad till höger, så hyllorna inte längre är i vägen när man går in. Väggarna är också något tjockare än tidigare, så jag behöver trimma hyllplanen något.

Till höger och vänster i förrådet har vi reglade väggar med OSB bakom gipset. Med det får man inte hänga alltför mycket tyngd på hyllorna. Den stora hyllan däremot sätts tillbaka i den bärande murade väggen, här är vi bara begränsade av elfa-systemets hållfasthet.
Taklampa och laserlinje för montering av hyllor i ett nyrenoverat förrådsrum, ljuser skapar en linje på väggen.
Skapa konto

Skjuta med laser och sätta vägglisten som allt hänger i. Här är jag väldigt väldigt noggrann med att inte pricka den stora mängden elrör som går i väggen. Minns ni situationen i somras? Då såg det ut så här:
Vägg med synliga elrör mot OSB-skiva och träreglar, samt en borrmaskin på en hylla.
Skapa konto

Som tur är slutar elrören något under hyllans bärlist, så egentligen är det lugnt.

Med bärlisten uppe är det enkelt att hänga upp de vertikala delarna.
Tomt förrådsrum med vitt målad vägg, vägglist monterad och ett eluttag nära golvet. Hål för elinstallation synligt på väggen.
Skapa konto
En nyinstallerad Elfa-vägghylla i ett förrådsrum med belysning och skuggor på väggarna, visar monterade hyllstolpar och väggpanel.
Skapa konto

Jag vet att ena spotten sitter lite långt in över hyllan, men det ger i alla fall ett vackert sken i rummet.
Vitt elfa-hyllsystem monterat på väggen med belysning ovanför.
Skapa konto

Installerad Elfa-hylla i ett nyrenoverat förrådsrum med vita väggar och en spotlight i taket.
Skapa konto

Nu dags för den stora hylldelen.
Laserlinje på vägg för att markera placeringen av hyllor i ett nyrenoverat förrådsrum med vitmålade väggar.
Skapa konto

Det tar lite längre tid att skruva in här eftersom man måste SDS-borra och plugga, men det är så värt det för bärigheten.
Vit vägg med fem borrade hål för installation av hyllor i ett förrådsrum under renovering.
Skapa konto
Vägghängd hyllskena i källarförråd, monterad med flera fästpunkter i en vitmålad vägg.
Skapa konto

Jag återanvänder skruvarna, men är lite butter att jag inte skaffade Torx-skruvar i stället. Det hade sparat mycket tid eftersom slagskruvdragaren inte orkar dra runt stjärnskruvarna utan bara slinter.
Skruvar fast vägglist för hyllupphängning i förrådsrum.
Skapa konto
Vägg med monterad hyllskena för elfa-system i förrådsrum under renovering, färdig för hyllmontage.
Skapa konto

Med liten klar är resten av hyllan enkel att bygga.
Vit elfa-hylla monterad på en vägg i ett förrådsrum med belysning från en takspot, visar pågående renovering och installation.
Skapa konto
Tomt förrådsrum med tre vertikala hyllskenor monterade på väggen, takhylla i metall ovanför. Grått klinkergolv och eluttag syns på väggen.
Skapa konto

22 december 2024. Tredje hyllan ska upp, och här går det fort pga gipsvägg.
Vitt förrådsrum med monterade Elfa-hyllor, en infälld spotbelysning i taket och vita väggar, redo för vidare inredning.
Skapa konto

På hyllan till höger och vänster ska det hänga en klädstång.
Förrådsrum med elfa-hyllsystem, en jacka hänger på klädstången. Belysning ovan, rummet har vita väggar och stenplattor på golvet.
Skapa konto

Eftersom vi inte grävde ut golvet i detta rum har vi ingen golvvärme här inne. Det är faktiskt en bonus eftersom vi kan ha beredskapsförrådet med vatten på golvet i detta rum utan att det blir dåligt.
Tomt förrådsrum med nyinstallerade Elfa-hyllskenor på vitmålade väggar, redo för inredning. Golvet har ljusgrå kakelplattor.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En stund senare är allting klart!
Ett nyrenoverat förvaringsutrymme med vita metallhyllor, en inbyggd takspot och vitmålade gipsväggar.
Skapa konto
Tomt förvaringsrum med vita metallhyllor längs väggarna och ett grått klinkergolv.
Skapa konto
20241223_001716.jpg
Skapa konto

Från tvättstugan ser det ut så här:
Nytt förråd med vita väggar, grått klinkergolv och vita metallhyllor. Dold ventilation och sänkt tak med infällda spotlights.
Skapa konto
Nyrenoverat förråd med vita hyllor, sänkt gipstak med inbyggda spottar. Grått klinkergolv och dold ventilation.
Skapa konto

Minns ni i somras när jag rev detta rum? Då såg det ut så här.
Nybyggt förråd med hyllor, pappersrullar och påsar, samt en klädhängare, nu färdigt och fyllt efter renovering i tvättstugan.
Skapa konto
Organiserat förråd med vita hyllor fyllda med diverse föremål som flaskor, verktyg och hushållsartiklar. Återställd ordning efter renovering.
Skapa konto
Vit hylla med flera hyllplan i nyrenoverad tvättstuga, grått golv och vitmålad vägg. Bild från färdigt renoveringsprojekt julafton 2024.
Skapa konto

Vid första anblick ser det mycket likt ut, men det är mer än man tror som skiljer. Först och främst är de väldigt trasiga väggarna av icke-armerad blåbetong borta. Sedan har vi fått in nätverk och flera eluttag samt en dörr vars öppning inte precis täcks av en hylla. Dörren är dessutom breddad från 7-modul till 8-modul och sitter mer i mitten av väggen.

Dessutom är taket sänkt och gipsat samt takspottar ersätter LED-armaturen med synliga kablar. Ventilationsröret är också dolt av gips. För att inte tala om golvet!
Tomt förråd med vita metallhyllor på väggarna och grått klinkergolv, del av avslutat renoveringsprojekt i tvättstuga.
Skapa konto
Nyrenoverad tvättstuga med vita hyllor, sänkt gipsat tak, takspotlights och dolt ventilationsrör.
Skapa konto

Det första jag lyfter in är det utlovade vattenförrådet.
Vita plastdunkar placerade under vita trådhyllor i ett nyrenoverat förråd med ljust klinkergolv.
Skapa konto

24 december 2024, julafton! Frun och jag bär nästan direkt in massor av saker som legat i andra rum och tagit plats i flera månader. Så skönt att kunna andas lite i huset nu när förrådet är tillbaka.
Organiserade hyllor i tvättstugan med matvaror som pasta, olja och konserver samt förvaringsboxar och hjälmar.
Skapa konto
En tvättstuga med hyllor fyllda med kläder, skor och hushållsartiklar i plastlådor och kassar. En hjälm och racketar syns också.
Skapa konto

Med dessa två bilder slutför vi projektet för 2024, i nästa inlägg är det 2025!

Ni är många som läser denna tråd och gillar inläggen, det är kul. Men lämna gärna kommentarer om vad ni tycker, det är alltid trevligt med diskussion :)

• Gilla
Bengt Larsson och 12 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Detta med att spackla och slutstryka lister på plats verkar vara mycket vanligare i USA än här i Sverige, är det någon här på forumet som gör detta? Nyfiken på svar!
Jorå. Jag brukar också limma geringen så att den inte spricker upp.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.