52 132 läst · 202 svar
52k läst
202 svar
Källaren från 1969 blir som ny: bygga duschrum
Denna tråd är ett återberättande av mitt bygge och jag har valt att berätta den som jag upplevde den dag för dag. Jag kan spoila lite med att säga att fick ihop det till slut med lite meck.F Fjonken skrev:
Tack, kul att tråden uppskattas. Makita har en adapter för att sätta 680:an mot skenan, kommer inte ihåg numret men den var inte jättedyr. Återigen är inte precisionen lika bra som en dedikerad sänksåg men funkar utmärkt för detta jobb.Z Zlingo skrev:
Kul att höra att mitt sätt att berätta på är underhållande! Kör bara kör, bilmaskinen är bara en hyrfirma bortJ jenzino skrev:
Vi lämnar golvbrunnen för stunden för att fokusera på bygget. De sista skivorna i duschrummet kommer upp och det är alltid en konstig känsla att för första gången se rummet komma till liv.
Nu kan jag för första gången låtsas duscha i utrymmet och känner direkt att vi gjort rätt som tagit till i storleken här. Kaklat och klart blir måttet här cirka 85x85 cm vilket blir den största duschen i huset. Rummets form gör också att allt som stänker ut förbi duschväggen inte stör resten av rummet.
Nu med duschen skivad och klar (foreshadowing!) går jag vidare till förrådet och skivar utsidan mot tvättstugan.
Arbetsbänken fortsätter leverera och jag sågar till bit för bit
Till och med en hemmapulare kan få raka väggar!
Ventilationsrören längst upp gör att jag för stunden inte kan skruva fast skivan där, men jag kommer ta ned röret snart igen för att komma åt.
Tidigare luktade källaren källare, nu luktar den bara sågspån.
17 juli 2024. Väggen mot värmepumpen blir något att bita i. Jag tvingas sätta skivorna horisontellt eftersom jag inte kommer komma åt att skruva bakom pumpen. När gipset är satt kommer jag ha en riktigt rolig lösning på att fästa allt, det kommer ni se senare i tråden.
En del av vattenrören lyckas jag fälla in inne i väggen vilket snyggar till det hela, men senare kommer jag fälla in även elslangarna.
Så mycket bättre än den dåliga blåbetongväggen vi hade innan!
Nu är väggen mellan förråd och tvättstuga klar, dags att dra el!
Vi flyttar oss till andra änden av bygget, nämligen den lilla toan. Här vill jag ha knappar för takbelysning och spegelbelysning för toan samt det utrymmets termostater för vatten- och elburen golvvärme. Sedan ska det också till knapp takbelysningen i hallen.
Till vänster har vi eluttag i tvättstugan samt knappar för tvättstugans takbelysning och fönsterspottar. Ja, vi kommer fälla in en spot i varje fönster vilket vi tyckte blev snyggt på ovanvåningen.
Tittar vi lite till höger ser vi väggen mot duschrummet, och där har jag bytt den förra dosan till en ny som ska till eluttaget över toafixturen.
I nästa inlägg kommer vi fortsätta dra el överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu kan jag för första gången låtsas duscha i utrymmet och känner direkt att vi gjort rätt som tagit till i storleken här. Kaklat och klart blir måttet här cirka 85x85 cm vilket blir den största duschen i huset. Rummets form gör också att allt som stänker ut förbi duschväggen inte stör resten av rummet.
Nu med duschen skivad och klar (foreshadowing!) går jag vidare till förrådet och skivar utsidan mot tvättstugan.
Logga in
Skapa konto
Arbetsbänken fortsätter leverera och jag sågar till bit för bit
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till och med en hemmapulare kan få raka väggar!
Logga in
Skapa konto
Ventilationsrören längst upp gör att jag för stunden inte kan skruva fast skivan där, men jag kommer ta ned röret snart igen för att komma åt.
Logga in
Skapa konto
Tidigare luktade källaren källare, nu luktar den bara sågspån.
17 juli 2024. Väggen mot värmepumpen blir något att bita i. Jag tvingas sätta skivorna horisontellt eftersom jag inte kommer komma åt att skruva bakom pumpen. När gipset är satt kommer jag ha en riktigt rolig lösning på att fästa allt, det kommer ni se senare i tråden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En del av vattenrören lyckas jag fälla in inne i väggen vilket snyggar till det hela, men senare kommer jag fälla in även elslangarna.
Logga in
Skapa konto
Så mycket bättre än den dåliga blåbetongväggen vi hade innan!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är väggen mellan förråd och tvättstuga klar, dags att dra el!
Logga in
Skapa konto
Vi flyttar oss till andra änden av bygget, nämligen den lilla toan. Här vill jag ha knappar för takbelysning och spegelbelysning för toan samt det utrymmets termostater för vatten- och elburen golvvärme. Sedan ska det också till knapp takbelysningen i hallen.
Logga in
Skapa konto
Till vänster har vi eluttag i tvättstugan samt knappar för tvättstugans takbelysning och fönsterspottar. Ja, vi kommer fälla in en spot i varje fönster vilket vi tyckte blev snyggt på ovanvåningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tittar vi lite till höger ser vi väggen mot duschrummet, och där har jag bytt den förra dosan till en ny som ska till eluttaget över toafixturen.
Logga in
Skapa konto
I nästa inlägg kommer vi fortsätta dra el överallt.
Renoverare
· Värmland
· 823 inlägg
Innerhörn i stål i badrummet 👋, minimerar risker för sprickbildningen , ett tips om du inte tänke på de 😀
Man ska inte ha organiskt material i kontakt med sådant som är/kan bli fuktigt, vilket ofta kan sammanfattas med tumregeln "inte trä i källaren".R Rikard_Sa skrev:
Alla innerväggar som vi bygger mot källarytterväggen är murade. Träväggarna här står mot innerväggen eller på nygjuten betong som isolerats, och vi använder alltid plast mellan trä och betong för att vara helt säker
18 juli 2024. Visst minns ni att elektrikern redan hade installerat slangar och dosor i den gamla väggen som vi sedan rev och byggde upp igen? Slangarna återanvänder vi förstås men med nya dosor, och på något sätt fick vi allt att gå ihop.
Efter lite isolering kan jag sluta den lilla väggstumpen till vänster om dörren till tvättstugan, och nu pratar vi mycket slang på liten yta.
Skivan behövde sättas nu eftersom regeln kommer precis framför. Tittar vi från tvättstugan ser vi nu lite trådar. Uppifrån och ned är dessa dosor takbelysning för tvättstugan, fönsterspottar för tvättstugan, och länsgt ned har vi eluttag.
Med regeln längst till höger installerad kan vi sätta in resten av dosorna. Det blir eluttag längst ned både till höger och vänster. Tidigare hade denna hall bara ett enda eluttag vilket var på tok för lite.
Förrådet får samma behandling. Strömställare, eluttag, nätverksuttag.
Förrådet byggdes med exakt 0 eluttag från början, det felet åtgärdas nu med besked. Ytterligare en fördel med att vi valde att riva blåbetongen och sätta träväggar. Vi får till och med ett högt placerat nätverksuttag, perfekt för en framtida PoE-kamera!
Jag ser det framför mig: "Älskling, behöver vi köpa mer pasta?" "Vänta, jag kikar in i matförrådet!" *tar upp mobilen och kikar på kameran i stället för att gå ned i källaren*. Perfektion.
Nu när denna projekttråd hamnat på förstasidan på byggahus igen är det många nya som läser, välkomna!
Det har också inneburit att flera personer frågat om saker som isolering och hörnplåtar. Bara lugna, vi har ju inte ens kommit dit...förrän nu. Alltså dags att isolera
Och när väggarna är fulla av mineralull slår jag på skivorna
Minns ni duschens nischvägg? På andra sidan den väggen blir det hörnet av tvättstugan man möter när man går in i rummet, se nedan
Här har jag valt att sätta termostaterna då det blir lagom mitt i rummet. Längst ned blir det förstås också ett eluttag. Eftersom väggen är så tjock blir det massor av mineralull just här innan jag stänger med OSB.
Jag stänger inte väggen bakom duschen förrän rörmokaren kommer och ansluter vattenslangarna, annars är utsidan klar!
I nästa inlägg får ni se hur man gipsar en vägg trots att värmepumpen är i vägen!
Efter lite isolering kan jag sluta den lilla väggstumpen till vänster om dörren till tvättstugan, och nu pratar vi mycket slang på liten yta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skivan behövde sättas nu eftersom regeln kommer precis framför. Tittar vi från tvättstugan ser vi nu lite trådar. Uppifrån och ned är dessa dosor takbelysning för tvättstugan, fönsterspottar för tvättstugan, och länsgt ned har vi eluttag.
Logga in
Skapa konto
Med regeln längst till höger installerad kan vi sätta in resten av dosorna. Det blir eluttag längst ned både till höger och vänster. Tidigare hade denna hall bara ett enda eluttag vilket var på tok för lite.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förrådet får samma behandling. Strömställare, eluttag, nätverksuttag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förrådet byggdes med exakt 0 eluttag från början, det felet åtgärdas nu med besked. Ytterligare en fördel med att vi valde att riva blåbetongen och sätta träväggar. Vi får till och med ett högt placerat nätverksuttag, perfekt för en framtida PoE-kamera!
Logga in
Skapa konto
Jag ser det framför mig: "Älskling, behöver vi köpa mer pasta?" "Vänta, jag kikar in i matförrådet!" *tar upp mobilen och kikar på kameran i stället för att gå ned i källaren*. Perfektion.
Nu när denna projekttråd hamnat på förstasidan på byggahus igen är det många nya som läser, välkomna!
Logga in
Skapa konto
Det har också inneburit att flera personer frågat om saker som isolering och hörnplåtar. Bara lugna, vi har ju inte ens kommit dit...förrän nu. Alltså dags att isolera
Logga in
Skapa konto
Och när väggarna är fulla av mineralull slår jag på skivorna
Logga in
Skapa konto
Minns ni duschens nischvägg? På andra sidan den väggen blir det hörnet av tvättstugan man möter när man går in i rummet, se nedan
Logga in
Skapa konto
Här har jag valt att sätta termostaterna då det blir lagom mitt i rummet. Längst ned blir det förstås också ett eluttag. Eftersom väggen är så tjock blir det massor av mineralull just här innan jag stänger med OSB.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag stänger inte väggen bakom duschen förrän rörmokaren kommer och ansluter vattenslangarna, annars är utsidan klar!
Logga in
Skapa konto
I nästa inlägg får ni se hur man gipsar en vägg trots att värmepumpen är i vägen!
en gång i tiden följde man tråden på saabturboclub, numera följer man denna tråden på byggahus, seriöst som vanligt.