Byggahus.se

Källare

1. M
    Medlem Nivå 3
    Husfabrikanterna verkar inte riktigt gilla källare? Med dagens sma tomter sa ar det ju nara nog hopplost att fa in ett vettigt garage inom detaljplan, men det ar svart att fa grepp om varfor det inte rekommenderas att bygga källare med garaget i? Dyyrt, sager hussaljarna, men jag tycker att aven de friliggande garagen kostar multum. Innan man sedan dragit el och VA, gjort langa infarter mm sa inbillar jag mig att skillnaden inte borde vara sa hejdlost stor om bara tomten tillater gravning? Erfarenheter efterlyses? Vad kostar kallarplan till ett vanligt kataloghus inrett eller oinrett? Hur fixar man bast varmen om kataloghuset ar gjort for golvvarme i plattan? Hur overtygar man hussaljarna om att det ar ett trevligare alternativ med 60 kvm garage/hobby som nas inifran huset an med 25 tranga kvadrat i andra anden av tomten..? Eller ar det battre ekonomi i att krava forlangning av huskroppen och lagga garaget inbyggt i nedervaningen med ett extra sovrum ovanpa? Vem vet?

2. J
    Medlem Nivå 3

Re: Källare

Hustillverkarna bygger hus och också ibland garage. Bygger man modulhus så har de svårt att tillverka din källare i fabriken och därmed kan säljer de inte det.
    Men de som gör grunden kan säkert ge dig ett pris på att göra källare.
    Vi bygger garage/mek/hobby/förråd i källare pga att vi inte fick plats på tomten annars.
    Sen får man ju lite andra fördelar, man spar lite energi. Går lätt att bygga ner en trappa och uttnytje platsen till mer rum i framtiden.

Jag vet dock inte om det är billigare. Jag tror nog inte det... Beror nog på hur marken ser ut.

Om man har ett hus som är anpassat efter platta så är det kanske svårare?

3. M
    Medlem Nivå 3

Re: Källare

Nja, billigare blir det nog inte, men som du skriver sa blir det ju pa manga satt battre! Haken for mig ar att husleverantoren ocksa ansvarar for grunden, kanske darfor de ar lite extra motstraviga? Kanske ocksa okar risken for deras del?

Nagon som byggt kallare under hus ursprungligen avsett for platta med vattenburen golvvarme i. Hur har ni lost det hela?