Källare

1k läst  8 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    I dag behöver inte källaren lukta källare. Numera bygger man grunden till ett hus med källare på samma sätt som när man bygger platta på mark. Konstruktionen ger en torr och fuktsäker miljö.

Du kan läsa artikeln här: Källare

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

Ju mer man läser om dränering desto bättre förstår man hur lätt det är att någon missar en detalj och desto mer sugen är man på att göra jobbet själv för att ha full kontroll. Om man bara hade tid..

Bor själv i Sollentuna och har tagit in lite offerter. Det vore intressant att veta vilka som verkligen kan sin sak alternativt kan bedöma att jobbet är korrekt utfört innan man gräver igen hålet (det är inte så jäkla kul att behöva gräva upp igen efter 3 år för att någon slarvat).

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Frode

Vore kul att höra hur det gick för dig och dräneringen .-)
    Bor själv i Sollentuna, har du någon att rekommendera?

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Jimmy

Finns det några knep att kunna se på vegetationen om källare är lämpligt? Nu menar jag inte djupt inne i skogen utan i ett villaområde och utan att titta om andra har källare. Då menar jag t ex att tomten man vill köpa, där växer det lite gran eller om det om det är vid kusten?

Om jag har förstått rätt så är det bästa med någon form av grusig eller sandig mark, men går det är se utan att behöva gräva eller göra undersökningar typ om vissa växter eller träd föredrar sådan mark?

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Björn

Produktplacering genom sk "journalister" är i dag ett vedertaget sätt att göra reklam. Se upp och anlita rätt folk till just ert projekt.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Arny

Hej.
    I min kälare kommer vatten up från hål i golv.Vad kan jag göra med?

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Stig

Arny! Dy kan pada i den vaten i kälare eler kanse drika den vatn. Om dy torsti ferstos.

• Svara
  8. Q
    Anonym
    Jimmy,
    hade jag varit som Du hade jag först kikat på Sveriges Geologiska Kartor i området Du ämnar bygga källare. Nästa steg är att finna "Geo-tekniska undersökningara" (hos SGI = Sveriges Geotekniska Institut). Vegetation: Om det finns höga träd (som gran & fur) är det rimligt att det finns viss mäktighet (tjocklek) av isälvsavlagringar (som är en blandning av sand, grus, sten & block över lera och berg). Sist, men inte minst: Gräv en provgrop på 1,200 - 1,500 och gör ett foto eller logga ner de olika jordarterna, som Du även kan spara från olika djup (säg 500, 1000 och 1,500 under mark) och lägg i en hink (med lock på). Detta är en normal konstruktör behjälplig om han är civ ing V (Väg- och Vattenbyggare). Det kan vara mycket lämpligt att återkomma till prov-gropen efter 1 - 2 veckor för att där "mäta läget på grundvattenytan", som kan ge krav på bra dränering när Du bygger. Så skulle jag gå tillväga, då källare är en av de svåraste konstruktionerna man kan uföra, dels som konstruktör, dels som byggmästare, om det skall bli RÄTT & TÄTT. Hälsning från "Viking Bue", Seattle, WA USA som är civ ing V (L73).
    PS. Markbeskaffenheten kan variera så otroligt olika i olika delar av Sweden. Den 29 juli 2014 - mitt i natten.
    PS.igen. När Du bygger källare, så följ rådet att lägga min ull (elefant-matta) på utsidan väggen, samt dränering, brunnar med sandfång, var i Du ställer en hink i botten att "enkelt lyfta upp och tömma sanden" (1 gång per år till att börja med) då sanden kommer gm drän ledningen.
    Om Du har vattenproblem (vattentryck) så vatten-isolerar man lämpligen (på utsidan förståss) med Bentonit paneler. Bentonit är en fin lera, som blir vattentät när den blir fuktig.
    Panelerna (här i USA) är c:a 2-3 mm tjock Bentonit fästad på well-papp, och är 1,200x1,200 (kanske större eller mindre i S-EU ? ) DS

• Svara
  9. G
    Anonym
    Jag är en smart robot. ;)

• Svara

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: