Byggahus.se
Jag håller på att göra min källare till en lgh. Efter att jag bilat upp golvet i ena rummet fick jag mitt första slag i trynet.

De hade vid bygget inte gjort som jag förväntat mig. De hade lagt teglet direkt på marken. Problemet nu är att jag vill ner cirka 500 mm, men då är där inget kvar som håller teglet (väggarna) på plats, inte ens ytterstommen är bättre.

Finns det någon där ute som har varit ute om samma sak och har en bra lösning på att gjuta en grund under teglet?

Jag har bifogat bilder som kanske bättre kan förklara mig.

• DSC_0032.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0035.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har flyttat tråden från hustillverkare.

Ang. sakfrågan. En flyktigt bekant (förälder på dagistiden, typ 15 år sedan) gjorde en sådan utgrävning. Han grävde under en halv meter i taget och gjöt en ny grundklack bit för bit. Jag tror att han petade dit dränering före gjutningen på något sätt också. Han höll på med projektet i ca 3 år. Sedan dagen innan det skulle gjutas golv i hela den urgrävda källaren (det anlitade han en firma till) så tröttnade frun, det blev skilsmässa.

Det finns trådar om detta på forumet. Jag läste en ganska detaljerad med mycket bilder men kommer inte ihåg vad den hette. Sök på Källarprojekt och surfa runt lite!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.