Byggahus.se

Källare, svarta fläckar

626 läst  12 svar

1. X
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Vi har nyligen flyttat in i ett hus med källare från 40-talet Källaren är oinredd förutom en vägg som har träpanel. (planerar att riva den för att undvika mögel)
    Källaren används som garage, förråd och tvättstuga.

Det finns ingen dokumentation om utförd dränering och på någon enstaka vägg så har putsen släppt.
    Jag är medveten om att det är ett tecken på fukt och att dränering kanske kan behöva göras men det är inget som är ekonomiskt möjligt för tillfället.

i källaren finns en avfuktare som går hela tiden, luftfuktigheten ligger på ca 60-65%. Klimatet känns bra och det luktar inte unket eller så. Svag "källardoft" men i princip obefintligt.

Utöver putssläppen så finns det en del svarta fläckar på väggarna som oroar mig.
    Min fråga lyder, kan dessa fläckar vara "farliga"? Vad är det? Rekommendationer?
    Kan man slipa bort samt putsa och måla om?

Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190718_195843.jpg

Gammalt pannrum

20190718_200008.jpg
    20190718_200028.jpg

Tvättstugan

2. P
    Medlem Nivå 6
    Känns det fuktigt i dom svarta fläckarna?

3. X
    Medlem Nivå 2
    Nej det känns torrt som resterande väggyta.

4. X
    Medlem Nivå 2
    Ingen som vet?

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Tvätta bort det värsta, du kommer ju i alla fall behöva ta ett helhetsgrepp på din källare.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag har liknande och mer i EN hörna i källaren. Trots dränering och inget ytvatten. Tror att det beror på bristfällig ventilation i den hörnan.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Ser mest ut som om det behövs en rejäl städning.

Diskborste, Yes diskmedelsvatten, hårt skrubbande och en avsköljning. I fuktinfernot som följer passar en sprutning av väggar och golv med 20% Klorin, det bleker bort all gammal påväxt över natt. Sen startar du avfuktaren igen dagen efter så det får torka upp.

8. A
    Medlem Nivå 6
    Har liknande fenomen i vår källare (också 40- tal). Intressant teori att det är lokalt dålig ventilation! Kan stämma väl med hur det ser ut hos oss - de ställen där de uppträder är lite av 'skrymslen'...

Vi har dränerat för tre år sedan men inte gjort något åt fläckarna i avvaktan på en större make-over.

Kanske skulle prova att skrubba bort dem enligt tipset från Claes Sörmland bara för att se om de försvinner för gott... :thinking:

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag har skrubbat en gång men då inte ändrat något annat, påväxten kom tillbaka.

Nu ska jag gräva ur källaren och isolera så klimatet kommer bli helt annorlunda, men den utgrävningen får visa om jag ev behöver komplettera dräneringen med något rör på insidan också, tror dock inte det.

10. X
    Medlem Nivå 2
    Hur lång tid tog det innan det började synas igen?

Ska prova det. Tack för tipset!

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det kan jag inte minnas tyvärr, det var flera år sedan. Inom ett år skulle jag säga.

12. Bästa svaret

anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det har varit fuktigt/blött någongång. Det är svartmögel men det är inget som sprids utan att det är blött.
    Klorin "dödar" möglet (men det är troligen redan dött) så gå på med Klorin och en diskborste. Färgen kommer troligen att lossna också och det kan vara svårt att ersätta färg när man inte vet vad det är målat med men det måste i så fall målas på med en "putsfärg" som andas!
    Bäst att lämna det utan färg dock så du ser om det kommer ny/mer fukt genom.

• Laddar…
  13. X
    Medlem Nivå 2
    Tack!
    Jag provskrubbade med diskmedel nyss och det gick bort väldigt lätt men ska köpa hem lite klorin.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka