Byggahus.se

källare isolering

1. M
    Medlem · 4 inlägg

markområde

Medlem
    hej!

Ny på forumet och hoppas att det finns några vänliga själar som kan hjälpa mig med ett problem.

Min källare isolerad med cellplast ovan mark. Men cellplasten går även ner ca 40 cm under marknivå. Utanpå isoleringen sitter det någon form av skiva som är av trämaterial och den har täckt isoleringen hela vägen ner under marknivå. Detta är något något av en riskkonstruktion och jag har tänkt att byta ut dessa skivor. Men jag blir inte klok på hur jag ska göra med isoleringen som ligger under marknivån.

min fråga är, isoleringen som ligger under marknivå, vad ska jag täcka den med? fungerar det att lägga platonmatta så det täcker det som är under mark sen lägga en skiva på isoleringen som är ovan mark? samt vad för skivor/material kan/ska jag lägga ovan marknivå? har kollat lite på steni terra skivorna, men det krävs rätt verktyg samt är rätt dyrt.

bifogar en bild så kanske ni förstår bättre.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    13389312_10153713348567897_2008023620_o.jpg

tacksam för hjälp

/Markområde

2. F
    Medlem · Stockholms · 1 518 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Som jag fattat det så sätter man platonmattan närmast husväggen och isolerar utanför. På dig lät det som att du ville ha platonmattan ytterst. Kolla vad Platon/Isola själva tycker.

Vad tror du om puts på cellplasten? Antagligen billigare, men en del jobb.

3. M
    Medlem · 4 inlägg

markområde

Medlem

Det var ju typiskt. Men ska kolla upp med tillverkaren om det går att använda Platon på cellplasten.

Puts är ju ett alternativ. Men det hade varit betydligt mindre arbete och enklare ifall man kunde använda Platon eller liknande som ett skydd mot cellplasten.

Tack för input :)

4. F
    Medlem · Stockholms · 1 518 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Puts på det som är ovan jord, menar jag. Under jord behöver du nog inte skydda cellplasten. Möjligtvis med en fiberduk. Platonmattan är till för att skapa en luftspalt mellan vägg och isolering så att muren kan torka ut utifrån.

5. M
    Medlem · 4 inlägg

markområde

Medlem
    Okej. Ja det är ju ett alternativ att göra på det sättet. Men tror du det skulle fungera att lägga mineritskiva både ovan och under jord? För att täcka cellplasten. Är jag ute och cyklar eller drar cellplasten åt sig fukt? Vet inte varför men är det inte dumt att inte täcka cellplasten från jord?

6. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 024 inlägg

anders07

Medlem
    Byt ut det under mark mot Isodrän eller pordrän skulle jag rekommendera.

7. M
    Medlem · 4 inlägg

markområde

Medlem
    om man byter ut dem under mark mot isodrän eller podrän. ska man täcka den med fiberduk innan man återfyller med jord?

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 443 inlägg

Demmpa

Husägare
    Ja, annars så kommer sand/jord att snabbt fylla igen hålutrymmena i skivorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.