Byggahus.se

Källare - Hål i putsad natursten

1. M
    Medlem · Nivå 12
    Hej!

Under hösten så var det ju en väldig storm som medförde mycket stora mängder vatten. Det kom då så mycket vatten att putsen inkl en del sand lossnade på väggen i källaren och skapade ett 30cm brett och 20cm högt hål i väggen. Kanske 5-7cm djupt på sina djupaste ställen.

Väggen är av natursten och sand som sedan är putsad. Det innebär att det är en källare som för aldrig kommer att bli helt torr och det förväntar jag mig inte heller.

Vi har gjort om dräneringen på den sidan där hålet uppstod, men det kommer fortfarande en del vatten. Dock kommer det inte lika mycket vatten som förut, så jag tror att en torr och fin puts hade lyckats hålla vattnet ute även om putsen hade blivit fuktig. Man hade i alla fall inte fått in de mängder som finns där idag.

Att göra om dräneringen runt resten av huset ligger i planen - men jag behöver en "snabbfix" på hur jag kan tänkas täppa igen hålet som har blivit tills dess att vi hinner göra dräneringen.

Hålet innehåller som sagt stora naturstenar (kanske 50cm breda och 10cm höga) som ser ut att vara "fogade" med sand. Denna yta är i dagsläget alltid lätt fuktig och även blöt när det regnar. Golvet är gjuten betongplatta.
    En idé som jag har är att man knackar bort puts ända ner till betonggolvet och sedan använder vattencement eller lättcement med vattenglas och sedan fyller hålet och gjuter ihop detta med golvet för att få ökad stabilitet så det inte lossnar en betongkaka om några veckor igen.

Det enda jag vill är att hålet håller sig stängt så att djur och som tusenfotingar m.m. håller sig utanför (har fått in mycket sånna just där nu i veckan). Om det råkar hålla ute lite extra vatten så är det bra men inget direkt krav.

Vad tror ni - finns det något jag kan göra för att täppa igen hålet - om än bara temporärt?

Tack på förhand!