Byggahus.se

Källare, dränering + bilder

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Ska iväg och titta på en gammal 1-plan villa byggd 1958.
    Givetvis måste den dräneras som de flest av dessa gamla hus. Nu vet jag inte vad väggarna är byggda med. Mäklaren sa att det inte var blåbetong. Vad tror ni om ett sådant projekt. Skickar med två bilder för bedömning.
    Vänligen Göran

2. G
    Medlem Nivå 1
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Väggarna ser av allt att döma murade ut, det går säkert bra att dränera. Värt att tänka på är att en källare alltid är en källare även om det är nydränerat.

Dränering + isolering ligger på c:a 3000 kr/löpmetern före ROT om du lejer bort jobbet. Har du orken så finns det mycket pengar på att göra det själv.

Mtp. på husets ålder bör du antagligen passa på att byta VA-ledningar när du ändå är igång.

4. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Jag skulle gissa att källaren är murad med betonghålsten, sedan är de troligtvis putsade med någon cementbaserad puts (hade huset varit 10 år äldre hade det sannolikt varit kalkputs).

Jag dränerade om ett hus liknande förutsättningar för knappt ett år sedan, och totalkostnaden hamnade på runt 850:- löpmetern. Det enda jag lejde bort var själva grävningen, vilket var värt pengarna. Jag dränerade med Pordrän, men enligt Isodräns beskrivningar.

Passade även på att dra om inkommande vatten samt avlopp och det gick väl på någon tusenlapp extra.

5. G
    Medlem Nivå 1
    Tack responsen!
    Tänkte gräva själv med hyrd liten grävmaskin. Då jag har en viss gravarna.
    Detta med isoleringskivor finns en del att välja på? scim varför valde du Pordränera?
    Ska jag gräva gör en stenkast, eller dra till kommunens dagvården system?

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Lite kul autocorrect på ditt inlägg där :p

Jag körde på Ignucell, de var klart billigare än övriga och så gillade jag den klacken som de har på sina skivor som (enligt reklamen) ska förflytta ut vattnet vid varje skarv.

Stenkista eller ej beror ju dels på vad kommunen säger. Att ha stenkista innebär också att du inte riskerar att få dräneringen översvämmad från kommunen VA-system om den risken föreligger.

7. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Jag valde Pordrän för att jag fick bäst pris på det och kunde beställa det från samma firma som utförde grävningen. Tog in en massa priser på både Isodrän och Pordrän, kände inte till några återförsäljare av Ignucell här uppe, annars hade det nog varit en kandidat också.

Jag betalade 16313:- för totalt 112,5 kvadratmeter Pordrän. Det skiljde väldigt mycket mellan offerterna, så det är mycket värt att ta in flera.

Det är ju enklare att koppla till kommunens dagvattensystem men jag hade inte den möjligheten, så jag använde istället en gammal oanvänd tvåkammarbrunn som jag kopplade både mot takavvattningen och dräneringen. Dräneringen går dock via en pumpbrunn för att inte riskera översvämning.

8. G
    Medlem Nivå 1
    Jo, paddans rättstavning är ganska kul när den lever sitt eget liv 😆

9. G
    Medlem Nivå 1
    Har ju inte köpt huset än, men återkommer med bilder om det blir ett köp.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag betalade 115,5 kr/kvm + moms för ignucell så det är nästan exakt samma pris som scim :)
    Och även för mig var det stor skillnad på offerterna, så det är helt klart värt att ta in flera.

11. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Hehe, ja, mitt kvadratmeterpris var ju 116:- så det var väl så nära man kan komma ;)
    Näst bästa pris var 118, dyrast var Beijer med sina närmare 200:-

Sedan vill jag bara inflika att det inte alls är speciellt svårt att dränera själv, bara man läser på noga innan och har en bra plan på hur man ska gå till väga. Vi var 6-7 st som arbetade totalt 4-5 dagar. Man var rätt mör efteråt men det mår man bara bra av ;)

Det klurigaste momentet är väl att shackta ur så man får rätt lutning på dräneringsrören. Sedan var det lite drygt att slipa bort asfalten från källarväggarna.

12. G
    Medlem Nivå 1
    Ja, när jag tänker efter är det nog bäst att leja bort utgrävningen till någon som gjort det förr. Sedan själva dräneringen borde jag klara själv och hyra en grävare och fylla igen.

13. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Jag hyrde in en kille med en 5t grävmaskin och gick själv som grovis.
    Bra med en som kan och vet hur det ska gå till MEN att sen göra det själv gör ju att man kan vara extra noggrann samt att man vet hur det är gjort.
    Glöm inte dokumentera hela tiden med en kamera!

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag grävde själv. Har en del grävvana så det var inget som oroade mig, dessutom skulle delar av trädgården planeras om och jag hade också bra pris på en liten 1,5 tonnare vilket gjorde detta som det klart billigaste alternativet. Maskinen var minst en storlek för liten på vissa partier vilket gjorde att grävningen tog någon dag extra. Å andra sidan hade en större maskin inte fått plats på vissa partier.

Vi var två man under 2 veckor och jag själv under ytterligare c:a 1,5 vecka och på denna tid hann vi med följande:
    * Dränera och tilläggsisolera 65 löpmeter och byta dagvattenrör för takavvattningen
    * Dränera vattenbrunnen
    * Byta avloppsrör och förberedde för nytt inkommande vatten, fiber och ett utekök
    * Förbereda för ny altan.
    * Höja delar av tomten c:a 30 cm med 50 kubik jord för att få rätt fall från huset.
    * Fräsa upp hela gräsmattan på 500 kvm, finplanera och så om den.

Det var långa och ibland fysiskt krävande dagar men för det mesta roligt och lärorikt. Totalt gick kalaset på ungefär 40 tkr inkl. material, makadam, maskiner etc.(Gräsfrö är ju dyrt som guld :))

15. G
    Medlem Nivå 1
    När ni byter avloppsrör bilar ni ända in i plattan?