Byggahus.se

Källarbygge - Ska förbereda takgles & spotlights + Fråga om allmänt el-vett

1. sjndk
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag är väldigt dålig på el ska sägas först, och väldigt ödmjuk inför detta. Har försökt skapa en skiss för att det ska bli lättare att förstå mitt lekmannaspråk.

Det kommer elektriker på tisdag och ska börja hjälpa mig dra kabel, och jag vill förbereda allt jag kan innan utan att försvåra arbetet.

Tyvärr tyvärr tyvärr är omständigheterna så att jag inte får tag på honom förrens på tisdag, och har ingen annan riktigt att fråga, så jag hoppas någon här kanske har tid att ge några råd :surprised:

Det jag undrar är i tre delar:

Extremt tacksam för alla tips i övrigt också. :confused:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    max_basement_roof_gles_el.jpg

2. sjndk
    Medlem Nivå 2
    Just det!

4. Hur många spotlights ska jag tänka att jag behöver, är väl en relevant fråga också. Men det kan jag ju ta på tisdag med honom.

mvh

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Är det gips i taket ovanför glesen så är det inga problem att dra slangen över glesen annars borrar man igenom glesen, slangen är ju bara 16 mm. Jag skulle sätta apparatdosor för varje spott så att det finns utrymme för att koppla. Är det gips i taket är det ju enkelt att ta på ett hål och halvt fälla in dosorna.
    Det bästa hjälp du kan ge är att städa ut i rummet så att det inte ligger en massa "bråte" som måste snavas och klivas i.
    Typ och placering tycker jag att du ska ta med din elektriker för det är mycket enklare att göra det på plats.

4. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Man jackar ur glesen, eller drar rören först och sågar till glesen sen så att det blir ursparningar där rören går. Glespanelen behöver inte gå hela vägen. Om du ska sätta glesen nu i helgen kommer det bli merjobb med att jacka ur, men har du en fräs går det iofs väldigt snabbt.

Se till att det är tydliga rörstråk så att man inte skruvar i rören.

Antal spotlights är svårt att säga. Beror på hur ljust du vill ha det. Prata med elektrikern om vad han brukar använda och om han har bra pris på någon speciell sort. Tänk på att det kan krävas monteringsbox.

Tänk på hur du ska placera drivdonen. Det verkar finnas lite hörn där man skulle kunna bygga en diskret box upp mot taket där de kan ligga. Tänk också på var lampknappar ska sitta.

• Laddar…
  5. sjndk
    Medlem Nivå 2
    Jag vet dock inte hur många spotlights jag ska ha då vi inte bestämmt vilka vi ska köra på, så dosor kan jag nog inte sätta än tyvärr...

Bra tipsa på städet, ska göra det prima fint. Och lite kaffe och bulle också hehe.

6. sjndk
    Medlem Nivå 2
    Vad för verktyg jackar man ur lättast med? Känns spontant absolut enklast att såga till glesen i rätt längd istället, eller?

Ok, ja kanske bäst att dra rören då. Är det bara rör där sladd går "genom" gles? eller ska det vara rör överallt?

Hur tydliggör jag rörstråken bäst inför senare gips-fästning tycker du?

Drivdonen - bra tips. Lampknappar också, tack.

7. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Jag hade lagt rör/slang först och sågat glesen till rätt längd. Elektrikern kanske inte gillar att du gör på det sättet dock, det är en kommunikationsfråga. Om jag skulle sågat i efterhand hade jag gjort det med en Fein, men det är bara för att jag har en sån och inte en fräs. Borra på bredden genom 28mm gles känns lite svårt...

Rör eller slang hela vägen. Inga lösa kablar i taket även om det är tillåtet på klenspänningssidan.

Elmonts tips om apparatdosor är mycket bra. Se till att välja en spot som går att montera i apparatdosa så blir det enkelt och bra att koppla och fästa rör/slang.

Var rören går får du markera undan för undan när du sätter gipsen. Dra rakt längs med rummets linjer på uppenbara stråk (t. ex. mellan dosor) så blir det lätt att hålla reda på.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 23
    Med en vass borr är det inga problem att borra genom läkten och det blir ju inte så många hål om man har "huvudriktningen för slangen längs läkt och sätter dosor.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 12
    Jag hade inte satt apparatosor. Min personliga favorit är http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=381 som har eget drivdon till varje spot. Den får plats och får ligga löst mellan gipsen och taket. Tänk på att den lyser bra mycket mer är de du länkade till.

Nu har du fått två olika tips från två elektriker så rådet att höra med din elektriker först är absolut det bästa. :)

10. sjndk
    Medlem Nivå 2
    Ok! Tack så hemskt mycket för tips :)

Då tänker jag att eftersom takglesen behöver ligga såhär

max_basement_roof_gles_el_utan_ga?ng.jpg

Så kommer jag, innan jag sätter upp glesen, göra en rätt bred gång på 30 cm där rör och sladd kan gå och förgrenas ut till alla spotlights.

Skulle det här nedan gå att jobba med som elektriker?

max_basement_roof_gles_el_med_ga?ng.jpg

Vidare så försöker jag antingen hitta lampor med drivdon man kan sätta i något hörn, alternativt lampor med små drivdon man kan lägga mellan glesen bara.

11. K
    Medlem · Nivå 10
    Kan den monteras utan hink om det är isolering i taket?

• Laddar…
  12. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Tycker det ser bra ut. Se till att du inte får en gipsskarv just där bara. Jag tror också att 30 cm är väl tilltaget, jag skulle nog nöjt mig med mindre. Det beror iofs också på kopplingen.

• Laddar…
  13. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Jag skulle aldrig heller kört apparatdosor, dels för att utbudet utav spottar minskar radikalt, dels kan man inte välja spottar med medföljande drivdon.

Jag hade inte haft något emot att du glesade allt som du ville ha det. Sen skulle jag kunna feina upp och borra där jag skulle behöva. Dock om du vill minska elektrikerns tid så kan du antingen välja att glesa efter att elektrikern varit där eller (om det inte gör något att sänka taket lite extra) första glesa med t.ex. 22x70 åt ena hållet och sedan samma åt andra hållet. Då går det helt obehindrat att dra slang och sätta spottar m.m.

Edit: dock såg jag att det handlade om en källare och där brukar ju generellt inte takhöjden vara den mest generösa.

//Patrik

Redigerat 15 apr 2017 20:55
    • Laddar…
  14. sjndk
    Medlem Nivå 2
    Tack! Ska se om jag inte kan få tag i honom ändå, annars blir det med "luckan" som jag illustrerade där!

Lutar åt att skippa kåpor, men ska se vad han gillar att jobba med, viktigast känns ändå att lyset blir behagligt.

ha en fin kvarstående påsk och tack för hjälpen!

15. M
    Medlem · Nivå 12
    Nej, den måste ha kåpa om det finns isolering. Denna kan du däremot lägga i isolering: http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=338
    Inte lika snygg om du frågar mig dock. :)