Byggahus.se

Kährs Tuplex 3 mm på övervåning (träunderlag) utan golvvärme

1. I
    Medlem · Västra Götalands län · 36 inlägg

iacchus

Medlem
    Hej,

fick rekommenderat av min bygghandel att använda Kährs Tuplex 3mm under parketten på övervåningen, men såg att det har ångspärr och är lämpligt för golv som kräver detta (ex. golvvärme, betong, etc.). Jag har dock ingen golvvärme och vanlig spånskiva under och vill säkerställa att jag inte gör något dumt om jag lägger en "ångspärrsfoam" under golvet.

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
  3. I

iacchus

Medlem
    Japp, är klart dyrare, men vill helst lägga i helgen varför jag kan acceptera att inte lämna tillbaks den om den ändå funkar.

4. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Vad menar du?

5. I

iacchus

Medlem
    Att om produkten fungerar kan jag acceptera det högre priset om jag kan lägga golvet i helgen, annars byter jag till en billigare foam på måndag.

Jag har alltså redan köpt Kähr Duplex...

6. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    OK, du har alltså gått på deras marknadsföringskonster, och får betala för det.

Men det kommer att bli bra!
    Inga tekniska problem att foamen kan fungera som ångspärr!
    Huvudsaken är ju att det blir klart och familjen blir glad :)

7. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 373 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    Den vanliga foamen ger inte mycket ångmotstånd och ska inte användas där sådana krav finns. Kährs Tuplex motsvarar att föst lägga åldringsbeständig plast och sedan foam eller lumppapp. Foam eller motsvarande lägger man dessutom kant i kant medan Tuplex har en extra flik plast utan stegdämpning för erforderligt överlapp (som man också lägger med lös åldringsbeständig plast).

Tuplexen är en utmärkt produkt med den enda(?) nersidan att den är dyr. Om jag minns rätt från när jag sålde golv är Tuplex dyrare än att separat köpa byggplast och foam, men man slipper ju ett arbetsmoment. När jag var i banschen var nog Kährs ensamma om denna produkt men numer finns det lite varianter (exv. denna från Byggmax)

Nu behövde inte TS någon ångspärr och som svar på din fråga: nej det är inga problem att använda Tuplex:en istället, dock ska man inte "låsa in" fukt mellan två ångspärrar så om du vill vara riktigt säker bör man kolla att du inte har ångspärr i innertaket (jag skulle gissa att du inte har det).

Det omvända gäller dock inte - till senare läsare av tråden: använd inte enbart foam om ni har krav på ångspärr

/U

• Laddar…
  8. I

iacchus

Medlem
    Tack för alla svar. Uppskattar expertisen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.