Vi håller på och bygger hus och valde golvet Cosenza från Kährs till hall/vardagsrum/kök i höstas (fick bli en kompromiss efter månader av diskussioner), men fick nu veta att det skall sluta tillverkas ... Så vi har fått ta tag i den härliga diskussionen igen och är nu inne på Cornwall (ek, 1-stav) från Kährs. Jag gillar dova, gärna gråtonade golv och sambon gillar klassiskt bruna trägov så är svårt att hitta en ok kompromiss. Båda gillar struktur, lagom mängd kvistar, faser och måttliga färgskiftningar. Finns det någon här som lagt Cornwall hemma? Hur skiftar den i färg över åren? Hur stryktålig är den? Stora färgvariationer? Den verkar skifta väldigt beroende på ljus, i ena läget är den mer neutralt brungrå och i andra mer åt gula hållet... Någon som har bilder?
Vi tänkte kombinera Cornwall med 3-stavsgolvet Heidelberg i anslutande sovrum då vi dels fick ett väldigt bra pris från husleverantören och vi dessutom tycker att den ligger ok ton i ton med Cornwallsgolvet (dock ännu bättre med Cosenza men jaja). Några tankar där?
Tack rock_fc. Gillar golvet även om jag vanligen föredrar ljusare toner. ^^ Men vi har Kährs som leverantör i vårt kontrakt så försöker hitta något från dem. HIttar vi inget vi gillar så kan vi bryta ut det från kontraktet men då måste vi hitta och köpa golvet på egen hand, och det vill vi helst undvika.
Tack rock_fc. Gillar golvet även om jag vanligen föredrar ljusare toner. ^^ Men vi har Kährs som leverantör i vårt kontrakt så försöker hitta något från dem. HIttar vi inget vi gillar så kan vi bryta ut det från kontraktet men då måste vi hitta och köpa golvet på egen hand, och det vill vi helst undvika.
Hej Xilona,
Valde ni till slut Cornwall? Har ni blivit nöjda. Jag och hustrun ser på just det golvet idag till vårt husbygge. Ha en fin dag!
/Simon
Hej Xilona,
Valde ni till slut Cornwall? Har ni blivit nöjda. Jag och hustrun ser på just det golvet idag till vårt husbygge. Ha en fin dag!
/Simon
Hej! Ja, det blev allt Cornwall till slut. Vi är nöjda och har fått mycket komplimanger över det fina golvet. Det gulnar/mörknar dock något med tiden och får en varmare ton (vilket min sambo gillar medan jag nog föredrog den ursprungliga nyansen). Det är även hyfsat mjukt så tappar man saker får man räkna med små jack, men det kanske man får räkna med oavsett.
Tack för att du svarade Xilona! Vi har också beställt Cornwall nu. Det kommer säkert bli fint och skulle det bli väldigt gult/guldigt med tiden så får man väl i värsta fall slipa om. Fast jag hoppas det dröjer innan vi kommer dit.