Byggahus.se

Kabelrör slutar 1 meter ner i mark vid tomtgräns?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Våra grundentreprenörer är på gång att avsluta arbetet och jag börjar fundera på var de gjort av våra rör för kabel-tv och fiber. Nu ser jag att rören slutar vid tomtgräns och att de ligger 1 meter ner i backen. Är det brukligt? Röret för el ligger uppdraget till ytan och det hade jag förväntat mig att de andra rören också skulle göra.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Välkommen till forumet.

Samtliga våra rör låg långt under ytan när vi tillträdde (den kommunala) tomten. Men platsen var markerad med en bit kraftigt kabelband som kom upp ur marken.

Jag vet inte om det är rätt eller brukligt, men så var det här i alla fall, och inget som grävaren anmärkte på, och han har nog grävt många tomter i de många år han varit verksam.
    Han fick ju gräva väldigt försiktigt i början och med hjälp av en gubbe utanför på marken med spade i handen (mig).

Vatten o avlopp hittade vi drygt 2 meter ner, sen el på drygt en meters djup och sen tele och fiber på en knapp meters djup.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar Mikael,
    Det som är knasigt är att det inte ligger något i rören ännu. Gubbarna som har gjort grunden har grävt ner ändarna på kabelrören så att vi måste gräva fram dem för att kunna stoppa i tråd i dem. Vi fick förstås gräva för att hitta vatten, avlopp och ursprunglig el men jag trodde nog att de nya rören skulle komma upp ute vid tomtgränsen så att det skulle vara lätt att trycka i tråd i dem.