Byggahus.se

Kabelmärkning elcentral

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Elcentralen ska flyttas och de flesta kablar till/från centralen kommer dras om. I samband med det vill jag få det uppmärkt i båda ändar.

Vilka produkter använder ni för detta?

Detta verkar ligga nära tillhands, eller finns det något smartare?

https://www.elbutik.se/product.html/partex---pa-1/6-gul

2. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    • Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vilken industri eller kontorsfastighet gäller det?
    Många har egna standarder för vad och hur det ska märkas.

Du menar väl inte hemma hos dig, man märker inte kablar i hemmen ... :thinking: :sweat: :cool:

Men när jag hamnar i sånt här så har jag för det mesta färdigtryckt kabel och partmärkning typ partex, jag kan kasta upp en bild i em, från dagens projekt.
    För enstaka märkningar kan det hända lite av varje, någon gång bara tusch-penna på kabeln, dymo-lapp runt, lösa partex runt parter.
    Men denna fleximarks-pryl använder jag nog mest, när det kommer till enstaka kabelmärkningar vid små ändringsarbeten eller att det glömts beställa någon.
    Fleximarks
    https://www.fleximarkshop.se/markprodukter-ny/markning/kabelmarkning/montorpaket-tang-rullle.html

De har väl en hel drös med olika grejer, material, bredder osv, jag har verkligen ingen koll på hela programmet, jag lånar en tång av min kund när jag gör jobb i dennes regi, så jag kör helt enkelt med det som de redan har, och har inte brytt mig om förut vad det finns mer att välja på.

Redigerat 2 dec 2019 08:02
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, vi kan väl säga att jag har mitt hemmakontor i denna fastighet om det känns bättre så....så, det är en kontorsfastighet och det är min egen standard vi ska följa....

När jag tittar i en dosa vill jag se ett nr på matningen så att jag kan identifiera den tråden i elcentralen. Varken mer eller mindre. Man skulle kunna tänka sig dokumentation och märkning på en nivå till men det kommer jag inte orka, utan det får räcka med det jag ska dra om till elcentralen....

En sådan där märktång ser ju bra ut men verkar lite dyrt (?) för att användas ett par gånger bara...

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Man brukar märka uttag och strömbrytare och sånt utvändigt med vilken central och grupp (säkring) som strömförsörjer.

T.ex. en liten snygg graverad skylt, eller dymoremsa om det är snålare eller inte så noga, som då kan ha en text typ
    A1BA gr.23

Så då får man leta rätt på central A1Ba och slå av säkring 23 för att stänga av strömmen.
    Och A1BA är matad ifrån central A1B som i sin tur är matad från stigare/ställverksfack A1
    (Med en viss reservation att jag har fel, jag är ingen stjärna på centralmärkningssystemet, fast jag försökt lära mig)

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men du ville sätta en märkning inne i dosan?

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja jag tänker att en extern märkning på varje strömbrytare eller uttag inte är så populärt hos inredningsansvarig här i huset, så jag får vara nöjd med att se vilka sladdar som är vad....

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 23
  9. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Snacka om överarbetat.
    Sätt en dymoremsa (den moderna sorten) insidan doslocket / brytarlocket så vet du vilken grupp det är.
    Stylisten därmed nöjd
    Hittar du fastråden i centralen så kommer de med nolla och skyddsjord, då har du identifierat alla trådar.

Protte

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vilken Partex-typ är det som funkar både till ledningar (som är anslutna) OCH passar på en partex hållare som fästes med buntband på en slang/rör? Vore ju fint att bara behöva köpa en sort...

11. A
    Medlem Nivå 9
    Finns tyvärr ingen bra lösning för det. Partex har ju en skrivare som. Klarar att skriva en hel drös med storlekar.

Jag skulle köpt Partex som är färdigmonterad på stickan.

Själv gillar jag att överdriva saken och var sak har sin plats.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jo jag såg just din låda och funderade på om jag skulle försöka sno den medan du sover eller om jag ändå skulle köpa något själv.

Det som också skulle funka är en vanlig skyltprofil som jag sedan skriver ut en etikett till med etikettskrivaren. Då räcker det med en sorts Partex för ansluten ledning. Vilken partex sort är det då? Det verkar finnas både öppna och stängda...?

https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Säkringar,-centraler,-laddstationer,-skåp,-elfördelning-(20-29)/29---Kopplingsplintar,-kontaktdon,-kanaler-och-märkmateriel/Märkning/Skyltprofiler/Skyltprofil-HCR-13/p/2978072?prevPageNumber=0

13. A
    Medlem Nivå 9
    Hehe. Förut hade jag 2 st mini systainers men eftersom jag aldrig använder kabel över 2.5mm2 så kändes det onödigt att ha 6mm2 partex så fick bli en ny där det är mer samlat.
    L1, l2, l3 får räcka.

Öppna sätter man bara i centraler där man inte kan eller vill bryta strömmen. Vid byte utav central så åker dom av.

Det du länkade är helt klart det snyggaste. Om man inte vill köra med stansade rostfria med då snackar vi överkurs

• Laddar…
  14. E
    Medlem · Nivå 23
  15. S
    Medlem · Nivå 7
    Vanliga små (slutna) Partex går att trä upp på ett litet buntband som sätts runt en kabel eller trådbunt.
    PA02
    PA1
    PA2
    Är bara olika stora, den första i listan är minst. PA1 skulle jag föreslå, diameter 2,5 - 5,0 mm, area 1,5 - 4 mm²

• Laddar…