Byggahus.se

Kabellängder spotar

1. 6
    Medlem Nivå 7
    Dum ?? fråga nr 1:
    Om en tillverkare anger max ledningslängd 2m på sekundärsidan av en elektronisk trafo - är det max kabelutstick från trafon oavsett antal kablar, eller den totala anslutna ledningslängden (t.ex. 2st parallelt anslutna kablar på 1m ger 2m)?
    Jag har sett konstiga kopplingsscheman så jag blir osäker...

Dum ? fråga nr 2:
    Hur viktigt är det att följa max längd - kan man t.ex. använda 2,5m om max är angivet till 2m och fortfarande kunna se på TV?

Dum fråga nr 3:
    Är det DC ut från elektroniska trafos, med en överlagrad HF-komponent från ofullständig filtrering, eller är det någon form av AC?

Fråga nr 4 (inte SÅ dum ;) ):
    Vad skilljer den äldre typen av trafo där det oftast är max 2m, från dom nyare med maxlängd uppåt 12-20m?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Svar 1: Det gäller avståndet från trafon till den lampa som ligger längst bort från trafon.
    Svar 2: Det är viktigt, längden handlar framförallt om att undvika störningar på TV och annan elektronik, men det är en gräns som tillverkaren har satt upp, det innebär att utrustningen är inte testad för längre trådar. Man kan få alla möjliga beteenden om man bryter mot tillverkarens begränsningar. Även om det är osannolikt så kan man tom. tänka sig att trafon (inte ledningarna) brinner vid för lång ledningslängd. Att gå upp i ledningslängd är ungefär lika fel som att säkra upp en 1,5 kvmm ledning till 16A, utan koll på förläggningsssätt eller liknande. Att bara öka arean på trådarna mellan trafo och armatur påverkar ingenting som har med säkerhet att göra ifall du drar för långa ledningar.
    Svar 3: Har aldrig mätt upp det, ochg det brukar inte anges, men så vitt jag förstår så är det en hackad DC, men det varierar troligen en del mellan olika tillverkare. Och i stort sett helt ofiltrerad.
    Fråga 4: De trafos som tillåter längre ledningar har en bättre filtrering, någon jag läste om påstod att de körde ren DC.

Det finns nu vissa trafos som anger att de kan ha lite längre ledningar typ 4m. Där anges det tydligen att längden beror på hur många ledningar man kopplar in, dvs i strid med svaret på fråga 1. Jag misstänker att de tillverkarna inte har gjort något speciellt med produkten, utan bara testat under andra betingelser, och därmed kunnat ändra sina regler.

Om man går upp i mer än 2m så bör man göra en ganska nogrann analys av spänningsfallet i ledningarna, inte av säkerhetsskäl, utan frö att få bra ljus. Enligt en tabell som var inlänkad här någonstans så minskar ljusutbytet från en halogenlampa med 10% om spänningen sjunker 3%. Ex. så ligger i så fall gränsen för en 1,5kvmm kabel på 4m för en 50w lampa.

3. P
    Medlem Nivå 3
    Apropå detta, någon som vet vad det står för max kabellängd på NEXAs elektroniska transformator med fjärrstyrd dimmer ?
    Jag har byggt in min så jag inte lätt kan se ...

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Vet vet jag inte men med stor sannolikhet så är det 2 meter. Det gäller en klar majoritet av elektroniska transformatorer.