Byggahus.se

Kabellängd till trafo och kabeldimensionering för 12V spots

7k läst  9 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har en del funderingar på dimensionering av kablage och kabellängd till trafo. Har kikat på mängder av liknande frågor men har det inte helt klart för mig ändå.

Jag vill koppla 8 st Hidealight 1206 (12V, 20 W styck) till en transformator (Trafo Hex 5280854 med 4 utgångar som klarar 105W styck) som skall klara lite längre längder (upp till 20 m).

Om jag förstår allt rätt så blir det om jag kopplar 2 st 1206or till varje utgång på min Trafo Hex transformator (Totalt 8st 1206or) följande ledningsdimensionering:

Varje utgång klarar var och en 105 W och 2 x 20 W (per 1206:a) = 40 w < 105 w OK !!!

Och

Totalt klarar Trafon 210 W och 8 x 20 W (per 1206:a) = 160 w < 210 w OK !!!

Ledningsdimensioneringen blir enligt tabellen på :

http://elproffset.se.spiderman.kontr...sionering.html

Om jag behöver minst 10m och kopplar 2 spots per utgång (2x20 w = 40 w last per utgång) så säger tabellen minst 2,5 mm2 kabel.

Stämmer detta resonemang gällande dimensionering av kabel enligt tabellen ?

Följdfrågan är då:

Om jag väljer att koppla 2 utgångar istället för 4 (för att dra 2x2=4 kablar istället för att dra 2x4= 8 kablar från trafon i det enda rör som redan existerar. Blir svårt med 8 st 2,5mm2 i samma rör!) så går det väl inte pga ledningsdimensioneringen då jag har ett avstånd på totalt ca: 10 m från trafon till sista spotten (8st med tyvärr seriedragna rör mellan alla 8. Bättre vore te.x 2 rader med seriedragna rör. En för respektive utgång. Det hade kortat ned onödig kabellängd.)?

Rören är i bifogade skissen dragna enligt S1->S2, S2->S3, S3->S4, S4->S5, S5->S6, S6->S7, S7-> S8.

Fungerar det överhuvudtaget med vanlig FK 2,5mm2 dragna i samma rör?

Enligt Maxels hemsida hittar jag följande:

På marknaden finns både PLS (90 grader celsius) och RHH (180 grader celsius) färdigdragen i plaströr för enkel och smidig installation. En vanlig installationskabel blir snabbt torr och porös när värmen blir för hög. Detta kan leda till att man får blankledare och en ökad risk för kortslutning. Till Maxel Säkerhetsboxar medföljer en silikon¬baserad isolerslang som träs över installationskabeln. Man får då ett ökad skydd mot kortslutning. Risken för kortslutning är särskilt stor vid dragavlastningen på armaturen där ledarna ligger nära varandra, därför ska endast en ledare används inne i varje isolerslang. Installationskabeln måste även dimensioneras rätt, med tanke på de höga strömmar man får i en lågvoltsanläggning.

Innebär det att FK är no no och absolut inte 2 eller 4 ledningar i samma rör?

Tacksam för alla svar då detta är frågor som jag under en lång tid sökt klarhet utan riktig framgång.

/Tack på förhand,

Jim

2. E
    Medlem · Nivå 22
    80 Watt och 12 volt ger ca 6,5 A det klarar lätt en 1,5mm2, det är en elektronisk trafo med lite speciella egenskaper så det ska inte vara nått som helst problem. Det är hellre inget problem att dra flera ledare i samma rör då strömmarna blir relativt små.
    Jag tycker att du ska dra PLS

3. J
    Medlem Nivå 1
    Hmm,

Behöver man inte ta hänsyn till längden på kabeln? 10m och 80W last innebär väl enligt bifogad tabell minst kabeldimension 4mm2?

/JimK

4. E
    Medlem · Nivå 22
    80 watt har du ju bara till första lampan 60 till andra 40 till tredje och 20 till sista. Varje armatur "drar" ca: 1,5 A så mellan dom sista flyter det ca: 1,5A mellan 2 o 3 ca: 3 A och mellan 3 o 4 ca: 4,5 A och den första biten ca: 6 A . Motståndet i en 10 m fk2,5 är ca: 0,14 ohm. Det ger ett spänningsfall på hela sträckan på runt en halv volt och är nog inte märkbart, om du vill kan du ju paralellkoppla ledningar i ett rör/slang. Men drar du 2,5 kommer du inte att uppleva några problem. Varför alla tabeller som dom lägger ut har så övergrova areor förstår jag inte. Jag har aldrig sett en trafo för spottar som haft en anslutningsplint större än 2,5 mm2, så att ansluta nått grövre än 2,5mm2 blir svårt

5. v-g
    Medlem Nivå 13
    10 kvadratskabel skulle jag vilja se någon dra till spottar. Herreje vem har gjort den där tabellen? Till mina trafo är max vad som går in typ "lampkabel++" sen kan man inte ens skruva igen trafon.

6. D
    Medlem Nivå 9
    Jag blir inte riktigt klok på hur du kommit fram till att den trafon har 105W på varje utgång. Normalt sett har väl ändå en trafo ett max som gäller för den totala belastningen på alla utgångar? Alltså i det här fallet 5 st 20W ljuskällor, punkt slut, oavsett hur du väljer att fördela dom på anslutningarna?

Redigerat 1 okt 2008 22:26
  7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Som sagt, bör nog ta och kolla max uteffekt på den där trafon....

8. J
    Medlem Nivå 1
  9. D
    Medlem Nivå 9
    Det var en annan spec än den jag googlade mig fram till...märkligt, men bra för dig :)
    För den har ju en max belastning av 210W som du säger så 8 20W är inga problem, jag tar tillbaka mina farhågor.

10. pefo
    Medlem Nivå 10
    Som sagt, förekommer lite olika uppgifter men 210W max totalt stämmer nog då Elco verkar vara importören så de borde ha koll. Borde ju vara märkt på trafon också! ;)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka