Hejsan gott folk,
Håller på att sätta upp easy cover för att kunna måla.
När jag plocka bort ena strömbrytaren för belysningen visade det sig att kabelisoleringen är snustorr.
Finns det något bra sätt att isolera kablarna?
Eller är det att få hit en elektriker som får byta eländet som är den enda lösningen?

• Torra och skadade elektriska kablar utanför en vägg där en strömbrytare tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inget annat än utbyte i det fallet tyvärr. Passa på att kolla lite vidare om du ändå håller på och få en mer sammanhängande del utbytt, ser det ut så är det nog dåligt på fler ställen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Finns inget annat än utbyte i det fallet tyvärr. Passa på att kolla lite vidare om du ändå håller på och få en mer sammanhängande del utbytt, ser det ut så är det nog dåligt på fler ställen.
Misstänkte att det skulle vara så, men tänkte att det kan vara värt att fråga i alla fall.
Till min stora glädje berätta grannen att han är utbildad elektriker så han skulle hjälpa.
Har renoverat alla andra rum redan och där sitter andra kablar, misstänker att tidigare ägare måste ha bytt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Kolla gärna om din granne även är/har nyligen varit aktiv i yrket. Det finns rätt många som har gått utbildningen för att sedan jobba med nått annat, dom tillhör en grupp som jag vill varna för då dom mycket ofta har betydligt mindre kunskaper än dom tror sig ha.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kolla gärna om din granne även är/har nyligen varit aktiv i yrket. Det finns rätt många som har gått utbildningen för att sedan jobba med nått annat, dom tillhör en grupp som jag vill varna för då dom mycket ofta har betydligt mindre kunskaper än dom tror sig ha.
Han tillhörde dom som gått utbildning men sedan jobbat med något annat, nu vissade det sig att kabel dragningen är en riktigt röra så det får bli att ta ut en firma i alla fall.

All el på övervåningen är kopplad till en 6A säkring förutom lampan som kablarna till strömbrytaren vittra sönder på. Den sitter i hallen på övervåningen och är kopplad till en 10A som även går till alla eluttag och belysningen i hallen nere och köket.
Man kan tända den både från övervåningen och nere.

Och vi hittar inte hur kabeln är dragen riktigt och det som känns lite sådär är att har man 6A säkringen för övervåningen i och provar med elpenna så gör den utslag på lampkontakten.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.