Har rivit en badrumsvägg i samband med badrumsrenovering. Vi ser nu att en elektriker som varit där tidigare har lämnat ett kort plaströr som sticker ut. Tror det är någon typ av kabelisolering då det tidigare fanns några kablar som stack ut ur väggen ovanför badrumsskåpet (till ljusrampen, som inte använts på ett tag). Tyckte det var märkligt att dessa kablar inte satt i en dosa utan bara stack ut genom ett hål i väggen. Elektrikern som var och tittade på detta sa att kabelstumparna som stack ut behöver isoleras och lämnade något som ser ut som ett kort plaströr som sticker ut (se bild). Vad kallas denna metod att isolera kablar som inte används och vad är fördelarna? Behöver rörstumpen sticka ut på det här viset och ska/kan den döljas bakom kaklet och "glömmas bort", eller kan det vara en bra idé att sätta en ROT-dosa där och/eller ett doslock så att man eventuellt ska kunna installera något på samma plats i framtiden?
Vill gärna ha möjlighet att installera belysning i närheten av badrumsskåpet i framtiden. Dock nöjer vi oss med en taklampa f.n.
Vet inte varför bilderna roteras, reglarna är vågräta på min dator och de vita kabelrören går upp mot taket.
Den runda dosan på bilden var helt tom. Då antar jag att man sätter ett lock på det?
Vill gärna ha möjlighet att installera belysning i närheten av badrumsskåpet i framtiden. Dock nöjer vi oss med en taklampa f.n.
Vet inte varför bilderna roteras, reglarna är vågräta på min dator och de vita kabelrören går upp mot taket.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den runda dosan på bilden var helt tom. Då antar jag att man sätter ett lock på det?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 53 528 inlägg
Rörstumpen är väl bara tänkt som en tillfällig isolering medan du bygger.
Om elen inte skall användas i det färdiga badrummet, så bör trådarna dras ut så att röret blir tomt. Sedan kan man riva bort oanvända rör och dosor, där man kommer åt. Givetvis skall trådarna göras spänningslösa (kontrollera med mätning att rätt säkring i centralen brutits.!) innan de dras ur.
Om elen inte skall användas i det färdiga badrummet, så bör trådarna dras ut så att röret blir tomt. Sedan kan man riva bort oanvända rör och dosor, där man kommer åt. Givetvis skall trådarna göras spänningslösa (kontrollera med mätning att rätt säkring i centralen brutits.!) innan de dras ur.
Elektrikern kanske redan dragit ut de gamla trådarna. Jag var inte där då. Finns det något sätt att se om rören är tomma?H hempularen skrev:Rörstumpen är väl bara tänkt som en tillfällig isolering medan du bygger.
Eller då skulle det inte behövas en rörstump?
Klicka här för att svara