Kabelgenomföring. våtrum

8k läst  15 svar

1. D
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Håller på att renovera badrummet och funderar hur jag ska göra kabelgenomföringarna genom kaklet på bästa sätt. Dels blir det ett 3-fas uttag till bubbelbadet, och där ska det vara minst IP44 om jag läst på rätt. Badrummet är i källaren och väggarna är gjorda av hålsten, idag har jag dragit fram ett VP-rör/slang genom nya betongplattan till där badet ska sitta och funderar nu om jag ska sätta en dosa i väggen eller bara dra ut VP-slangen genom väggen och sätta en utanpåliggande dosa?

En sådan här vanlig dosa har ju iofs rätt klassning men blir det verkligen så bra att bara dra in en VP-slang på baksidan? Man kan ju tänka sig att det kommer att rinna lite vatten på kakelväggen bakom badet... Dessutom måste jag väl komplettera med dragavlastning för kabeln till badet.

Blir det inte bättre då med en sådan här anslutningsdosa som jag monterar i en vanlig apparatdosa i väggen? I så fall måste jag tänka på det nu så att jag bilar upp ett hål i väggen och gjuter in den dosan...

Samma fråga gäller egentligen till PAX-fläkten, men den hamnar ju uppe vid taket så kravet på IP-klassning stannar väl vid IP21. Vad blir snyggast? En vanlig kulodosa där jag går in med VP-slang på baksidan eller något annat? Vill att resultatet ska se proffsigt ut men tyvärr finns det inte möjlighet att gå in med VP-slangen direkt i huset till PAX-fläkten.

2. E
    Medlem · Nivå 21
    På bubbelkaret sitter det en anslutningsdosa så bäst är väl att gå med röret genom kaklet och dra en kabel direkt till den dosan. En kulodosa ser inte profsigt ut i ett badrum även om det ev skulle vara ok, sätt dit den 2-poliga brytaren som ska sitta före paxen

3. D
    Medlem Nivå 4
    Jag hade inte tänkt på att det krävs en extra arbetsbrytare för PAXen, men det klart att det är väl bäst att sätta dit en sådan så att man kan stänga av fläkten för rengöring mm. Så en utanpåliggande brytare där röret kommer in bakifrån direkt i brytaren blir bra då alltså?

Angående bubbelkaret finns det iofs en dosa på karet men den har redan en gummikabel monterad. På det sätt jag var tvungen dra VP-röret/slangen (antalet böjar) för att komma in i intillliggande pannrum blir det svårt att få in en kabel i det röret, så jag planerar dra 5x FK 2.5 i röret. Därav behovet av en dosa på väggen där röret mynnar ut med möjlighet att ansluta betintlig gummikabel från bubbelkaret. Men frågan är då om jag ska ha en utanpåliggande dosa eller en infälld apparatdosa med anslutning som jag länkade till ovan?

En fråga till, är det ok att montera arbetsbrytaren till bubbelkaret i intillliggande pannrum eller måste den sitta i badrummet? Detta naturligtvis under antagande att man märker upp den tydligt.

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Om du använder en riktig säkerhetsbrytare som är låsbar har det ingen betydelse vart du sätter den, och jag tycker att du ska ha en utanpåliggande dosa för att minska risken att få vatten i väggen, det är lättare att få tätt mellan rör och tätskikt än om du har en infälld dosa. Och med Paxen blir det bra.

5. v-g
    Medlem Nivå 13
    Kanske dumt men säg att kabeln kommer in genom mitten på baksidan på dosan då kan man ju "limma" dosan mot kaklet mha silikon så är iaf den anslutningen relativt tät.

6. D
    Medlem Nivå 4
    Ok, då får det bli en utanpåliggande dosa med dragavlastning. Silikon runt röret blir säkert bra.

Tack för hjälpen!

7. meriks
    Medlem Nivå 3
  8. pellefant
    Medlem Nivå 11
    oftast så sättter man kopplingsdosan bakom karet eftersom det inte är så snyggt med en kabel hängandes efter väggen å då är det lite svårt att kunna slå av den utan att ta fram karet....

9. meriks
    Medlem Nivå 3
    På vårt badkar skulle man kunna komma åt en brytare om man bara tar bort fronten, så då borde det ju vara ok

10. pellefant
    Medlem Nivå 11
    till mitt kar sitter 2-polig brytare 1500 Ö.G, lätt åtkomlig utan att behöva demontera karet-lätt att slå av efter bad, samma med kall o varmvattnet, avstängningskranarna sitter 200 Ö.G alldeles bredvid karet, en klar fördel när ordinarie kranarna i kineskaret inte vill hålla tätt!

11. meriks
    Medlem Nivå 3
    Vad har du för brytare då?

12. pellefant
    Medlem Nivå 11
    en "vanlig" infälld 2-polig strömbrytare, snyggare än någon tvättmaskinsbrytare el dylikt...

13. meriks
    Medlem Nivå 3
    Men var tar du då ut kabeln till badkaret?

14. pellefant
    Medlem Nivå 11
    bakom karet så den inte syns, sätter en "kopplingsdosa" typ den som ibland sitter i lägenheter till tvättmaskin. den är hyfsat tät och har dragavlastning för kabeln

15. meriks
    Medlem Nivå 3
    Om jag fattar dig rätt så har du en dosa 1,5 m över golv med en vanlig brytare i (vilken kapslingsklass?) och sen ett rör i väggen ner till en dosa som sitter bakom badkaret med ett lock med en dragavlastning i. Den är ingen risk att vatten läcker in i väggen då?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: