3 361 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Kabeldragning vid nyfasad(tilläggsisolering)
Hej har en fråga angående kabeldragning för belysning/uttag vid tilläggsisolering och nyfasad utomhus ?
Innan jag snackar med elektrikern så vill jag ha lite koll på hur man brukar göra, vilka alternativ det finns,för- och nackdelar samt eventuellt pris om jag köper grejerna själv .
Antar att det finns två alternativ FK i VP-rör samt EKK(light) direkt under panelen eller i VP rör ?
Hur brukar man göra med kopplingsdosor ? Kör man med IP44 utanpåliggandes eller finns det infällda man kan använda ? Vad är snyggast och billigast?
Samt själva uttagen för belysning så antar jag att man bara drar ut kabeln direkt genom panelen utan en dosa.. Det är det jag har sett på alla hus jag har kollat på.
Förutsätter även att man säkrar av utomhusbelysningen separat samt en egen JFB för detta.
Några andra tips ?
MVH
/P
Innan jag snackar med elektrikern så vill jag ha lite koll på hur man brukar göra, vilka alternativ det finns,för- och nackdelar samt eventuellt pris om jag köper grejerna själv .
Antar att det finns två alternativ FK i VP-rör samt EKK(light) direkt under panelen eller i VP rör ?
Hur brukar man göra med kopplingsdosor ? Kör man med IP44 utanpåliggandes eller finns det infällda man kan använda ? Vad är snyggast och billigast?
Samt själva uttagen för belysning så antar jag att man bara drar ut kabeln direkt genom panelen utan en dosa.. Det är det jag har sett på alla hus jag har kollat på.
Förutsätter även att man säkrar av utomhusbelysningen separat samt en egen JFB för detta.
Några andra tips ?
MVH
/P
Redigerat:
Jag hade dragit FK i slang, eventuella kopplingsdosor hade jag antingen gjort utvändiga (IP56, inte krav men dom brukar vara det) eller om möjligt en rotdosa inomhus. Till armaturer gör man som du säger, borrar ut genom panelen med slang/rör/kabel. Har du möjlighet att mata din ytterbelysning separat med egen JFB är det bra, men det är inget krav, i detta fall kan du även enkelt styra anläggningen med ett astrour eller motsvarande.
OBS, Glöm inte att täta alla rören som kommer inneifrån så du inte får kallras och kondens.
OBS, Glöm inte att täta alla rören som kommer inneifrån så du inte får kallras och kondens.
Jag skulle lagt rör/slang satt apparatdosor för uttagen och kopplat vidare i dom dosorna till ytterbelysningen och sedan satt "infälda" vägguttag i dosorna. E1885741 (IP 55) och VP 2 dosor E1421303 (gott om plats)
På panel skulle jag aldrig satt E188574, för stor risk att det läcker in vatten. Jag hade nog valt utanpåliggande VU, dom bygger ett par centimeter mer och det känns som det kan kvitta med några enstaka uttag utomhus. Jag brukar förespråka att man ska komma med kabel och gå in underifrån i utomhus/våta miljöer, det är fulare men säkrare i min mening. Många borrar ju in i baksidan på uttagen, men då måste man oftast göra monteringen i två steg (silikona och låta torka, för att sen montera uttaget.
Tack för alla förslag. Precis vad jag ville ha hjälp med.
För att klar göra det med apparatdosorna:
Vill man köra med infällt så skall de ligga inomhus annars är det utanpåliggande som gäller och komma in med VP bakom dosan(bäst är underifrån med då måste man dra ut kablarna vilket känns också om en fukt risk, antar att om man har kablarna utanpåliggande så är det bäst ?).
MVH
/P
För att klar göra det med apparatdosorna:
Vill man köra med infällt så skall de ligga inomhus annars är det utanpåliggande som gäller och komma in med VP bakom dosan(bäst är underifrån med då måste man dra ut kablarna vilket känns också om en fukt risk, antar att om man har kablarna utanpåliggande så är det bäst ?).
MVH
/P
Liknande trådar
-
Antal böjar och längd vid kabeldragning med flexslang
El -
Kabeldragning vid renovering, S/FTP Cat-6A? Vilka Exxact-uttag?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vad bör jag tänka på vid kabeldragning utomhus, ska montera downlights i taköverhäng
El -
Kabeldragning vid nytt innertak
El -
Mellandosor vid kabeldragning??
El