Byggahus.se

Kabeldragning vägghängd tv typ Samsung frame

1. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Jag fällde in ett urtag i väggen där TV:n sitter. Dra grov flexslang till där routern sitter. Jag körde TVn via wifi innan jag kopplade in nätverkssladden och det blir betydligt bättre med sladd än via wifi.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SmartSelect_20200113-093420_Photos.jpg

2. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Detta fungerar dessutom för alla TV-apparater. Genialt!

Och med rätt höjd så kan man dölja det med en tavla om man väljer att flytta TVn...

3. T
    Medlem · Nivå 11
  4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Dom är ju perfekta!

Jag önskar att jag drog lite fler tomrör runt huset, fler rör för extra el och nätverk för en accesspunkt i t.ex. garaget.

Sen skulle jag satt min försänkta box i väggen 15cm lägre

5. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Jag har samma lösning, problemet är att Samsungs nya box är för stor så den får inte plats bakom TVn. Som tur är har jag även rör till teknikrummet så jag kan ställa den där.

Samsungs lösning är jättebra om man har tv-bänk (vilket nog stämmer i 99% av fallen), men vill man få allt dolt så är tyvärr rör ett måste.

6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag har förberett med en dosa på väggen för den dagen jag skaffar en TV. Satte den lite off center

Men man vet ju inte om det blir problem förrens man köper en TV :p

7. N
    Medlem Nivå 5
    Snygg lösning. Vad har du för mått på inbyggda hålet, och vilken höjd önskar du att du hade valt?

Vore även kul med en bild med tvn på plats.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Nackdelen med Samsungs lösning är att man måste ha den boxen?
    Bättre att då köpa en annan TV och bygga en separat ram?

9. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Ja deras bättre TV-apparater har den lösningen.

Tanken är dock väldigt bra för majoriteten av köparna, så skulle inte förvåna mig om fler tillverkare kommer börja med det.

10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Så länge boxen är gjord för att döljas. Jag tittade på LG men deras box innehåller ju även en soundbar, blir svårare då.
    Jag har iof en mediamöbel med tygluckor så skulle gå lösa för mig

edit: dock skulle jag ändå använda HDMI ARC för ljudet (OM jag nu skulle använda någon signal från TVn öht)

11. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Boxen är en del av själva tv:n. Alla anslutningar av andra apparater görs till den så den enda anslutning som kan göras till skärmen är den tunna kabeln mellan skärm och box. Skärmen är bara en skärm med inbyggda högtalare, som faktiskt ger ett tillräckligt ljud för normalt tv-tittande. Vill man ha surround och mullrande bas får man komplettera.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Eftersom TV:n har Bluetooth kör jag ibland uppkoppling av ljudet mot en fet Audio Pro-högtalare (Drumfire) och får då mäktigt ljud utan sladd-dragning :)
    Dock ingen surround, men det klarar jag mig utan.

13. N
    Medlem Nivå 5
    Ni har jag varit och kikat på Elgiganten och kommit fram till en plan. Det får bli en nich bakom Tv:n som är tillräckligt stor för att rymma boxen, om vi väljer Samsung frame. Dit drar vi el och Ethernet och kanske någon tom slang från mediacentralen. Sen får vi se vart vi landar när det är dags att flytta in.

14. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Tänk på var väggfästet hamnar i så fall. Och att det kanske inte är helt enkelt att haka loss skärmen om man skulle behöva stoppa i en kontakt eller usb- minne i boxen. Alla uttag sitter ju som sagt på boxen, så du vill nog ha den åtkomlig.

15. N
    Medlem Nivå 5
    Det har jag koll på, lite över mitten på skärmen. Det var lugnt på Elgiganten idag så jag och min vän provade att lyfta lös skärmen från fästet. Väldigt enkelt om man är två. Även ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet från personalen.