Byggahus.se
Hej,

Jag har idag en undercentral på övervåningen. Den matas med tre faser plus noll/jord med 6mm2 kabel. Det är lite överdrivet eftersom det sedan bara sitter tre säkringar (10A) i själva undercentralen.

Det är dags för renovering och jag tänker ta bort undercentralen och byta ut kablarna mot 1.5mm2 och ha säkringarna (10A) direkt i huvudcentralen istället.

Min fråga är, får jag i det gamla röret dra tre faser+nolla+jord 1.5mm2 till övervåningen eller måste jag dra tre faser, tre nollor och tre jord? Eller får jag inte ens ha allt i samma rör?

De tre faserna är ju fasförskjutna så belastningen på nolla och jord ska ju inte vara några problem, men jag har en känsla av att det ändå är fel...

Tack,

Tack för snabbt svar!

Om jag tolkar tolkningen i artikeln rätt så är det okej förutsatt att:

* Kör med 2.5mm2 istället för 1.5mm2 för att klara störningar
* Har en trepolig säkring i huvudcentralen så att alla faser garanteras att brytas

Någon annan som håller med / inte håller med?

Då har jag skrivit artikeln väldigt otydligt.

Förutsatt att du kan sätta en kopplingsdosa där gamla undercentralen satt som du fördelar ut enfasgrupper ifrån så behövs varken 2.5 mm² eller trepolig säkring.

Men din lösning blir inte dålig, tvärtom, lite onödig bara.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Hm, nej, det är klart. Att bryta alla tre faser spelar ju ingen roll om fördelningen sker korrekt och tydligt.

Men, i ditt kapitel "2.1 Dimensionering av neutralledaren" påpekar du ju att övertoner kan ändra fasförskjutningen? Nu tror ju inte jag det är någon större risk, men ändå intressant att diskutera.

(tack för artikeln för övrigt)

Jo allting kan hända, men jag tog kanske i för mycket där. Du behöver installera en mindre serverhall på övervåningen för att det ska bli ett faktiskt problem. Apparater av dagens modell får inte skapa så mycket övertoner. Och skulle du ändå lyckas överskrida belastningsförmågan på neutralledaren så får du troligen en presentcheck från Fortum på allt i deras butik förutom deras energimätare ;).

maap9651 skrev:
Min fråga är, får jag i det gamla röret dra tre faser+nolla+jord 1.5mm2 till övervåningen eller måste jag dra tre faser, tre nollor och tre jord? Eller får jag inte ens ha allt i samma rör?
Elen är dragen på det sättet i vårt hus. All belysning och alla vägguttag (utom ett vid kyl+frys) sitter på 2 st trefasgrupper. En för källaren och en för markplan. Det största problemet är att även utomhusuttagen sitter på dessa trefasgrupper, så det finns inget enkelt sätt att ha separat jordfelsbrytare på dem. Som det är just nu kan någon ligist pilla med utomhusuttaget och släcka allt utom kyl, frys och den direktverkande elvärmen. Samma sak händer naturligtvis om det blir jordfel i någon utomhusapparat (som t.ex när sonen använde den elektriska 230V-gräsklipparen och körde över kabeln trots tydliga varningar i förväg från mig). Det krävs ny kabeldragning till utomhusuttagen för att det ska bli riktigt bra.
Jag kan alltså inte rekommendera lösningen om du vill sektionera övervåningen på flera jordfelsbrytare. Du kan ha en separat för hela övervåningen, men du kan inte dela upp på flera. Med en undercentral har du större frihet.

Jag hade nog tänkt mig bara en jfb för övervåningen, men stämmer ju det du säger.

Om man spinner vidare, hur är reglerna med jord? Alltså, det kanske låter lite konstigt, men om vi ändå håller på att bolla lite. T.ex. om jag hypotetiskt behöver fyra faser upp till övervåningen så måste man ha två nollor med. Gäller det även för jord?

Teoretiskt kan ju jorden då bli belastad med 20A, men å andra sidan kommer ju JFB hoppa in och bryta strömmen.

Varje gruppledning ska ha sin egen neutral- och skyddsledare. Om du med fyra faser menar fyra grupper så blir det fyra PE-ledare. En trefasgrupp har dock gemensam N och PE, allt i samma kabel/rör.

Det skulle teoretiskt fungera med en enda gemensam PE-ledare för samtliga grupper (som drar iväg åt samma håll). Man behöver inte räkna med flera jordfel samtidigt. Men så får man inte göra. PE-ledaren ska ingå i kabeln för varje grupp, av flera skäl.

Det låter väldigt rimligt.

Tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.